Sphynx iFokus

Sphynx

Etiketter01-allmänt-kattsnack02-allmänt-om-sphynx05-skötsel-och-omvårdnad01-allmänt-om-sphynx08-övrigt02-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1127 ggr
Poppybangeli
2021-01-28 15:20
0

Understimulerad sphynx, behöver han en vän?

Hej

Har en livlig fullt frisk sphynx hane på 3 år som är otroligt aktiv och vill helst leka hela dagen.

Jag är sjukskriven pga en ryggskada så jag är hemma i princip hela dagarna så han har nästan alltid sällskap. Jag leker och aktiverar honom flera ggr per dag efter bästa förmåga och han har en stor lgh med flera klös och klättermöjligheter samt balkong som han får vara på. På sommarhalvåret älskar han att följa med på äventyr och promenader.

Jag är van kattmänniska och har erfarenhet dels ifrån egna katter men också via katthem jag vart engagerad i men det är min första sphynx. Jag misstänker att han trots mina ansträngningar att aktivera honom inte är riktigt nöjd.. Han har vissa dagar och stunder där han är utåtagerande mot mig och blir aggressiv, blir rastlös och vankar fram och tillbaka och går runt i lgh och verkligen letar efter saker att "ställa till med" och skriker högt ut sitt missnöje. Oftast är han så dagar eller stunder jag inte kan pga av mina besvär leka med honom i den grad han önskar, det är iaf min upplevelse.

Frågar jag ställer mig är om han behöver en till kattvän… detta är inget självklart beslut för mig med tanke på min situation. Jag vill att han ska må så bra som möjligt men är orolig för att sätta mig själv i en ännu svårare sits. Att placera om honom är absolut det sista alternativet.

Vad tror ni erfarna sphynx ägare? Kan det hjälpa att han får en vän? Eller finns risken att jag får två vildingar istället som jag inte kan tillfredsställa? Det skulle ju verkligen inte bli bra för någon. Är ju min första sphynx så vet inte hur extrem han är i jämförelse med andra. Behöver verkligen råd…🥺

Vixxen
2021-01-28 17:16
2

Skaffa en kompis till honom!

Lägg ditt inlägg på katt iFokus också. Det är mer aktivitet där!

Poppybangeli
2021-01-28 17:31
0

#1: tack för tipset!😌