Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett04-allmänt-om-peterbald
Läst 3670 ggr
Lejdet
4

Peterbald-frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny på denna sida men är sedan länge aktiv på siames i fokus.

Jag är kat.4-uppfödare under stamnamnet SE*Torparkattens och har länge sneglat åt att skaffa mig en Peterbald. Jag har alltid varit nyfiken på nakenkatter i allmänhet men eftersom jag gillar utseendet på kat.4 katter så blir det nu en Peterbald som jag importerar från Vitryssland :-)

Han heter Solomon och är fullständigt bedårande.Han är en chokladmaskad flock och är nu 10 v. Hans uppfödare kommer hit och levererar honom åt mig i mitten av Juli.

Jag är fullständigt novis på just nakenkatter och undrar lite hur man sköter dom? Bada? Hur ofta? Blir Peterbalden lika "flottig" som Sphynx tex.? Vad ger ni för mat? Uppfödarna ger nu rått kött och en blandning av RC 38 för siames och RC Sphynx-foder. Er erfarenhet?

Fryser de lätt? Törs man ha dem i rastgård för solens skull?

Lejdet
3

måste ju visa fler bilder på lillkillen ;-)

Lejdet
2

..

Lejdet
5

..

Beafer
2

Vilken söt kille! Kan inte svara på om dom blir flottiga. Dock så tycker jag att det verkar överdrivas om hur flottig sphynxen blir. Dom flesta badar inte en gång i veckan som man rekomenderas att göra om man läser om sphynxen. Däremot så gör jag rent runt klorna och i öronen mycket oftare än vad jag badar katten. Men vad jag har förstått så har väl Peterbald mindre hår än sphynx? Så dom kanske behöver badas oftare?

Fodret som uppfödaren ger är absolut inte bra tycker jag. Innehåller bara en massa konstigt! Men om katten gillar rått kött så skulle jag fortsätta med det och köpa nått annat foder som tillägg. Min sphynxtjej får Bozita blötmat och Eukanuba torrisar när jag jobbar.

Man ska ju vara väldigt försiktig när det gäller sol. Dom bränner sig lätt. Man kan använda solskydd på dom när dom är ute. Då tar man en för barn.

Min katt fryser nog ganska lätt. Om jag har fönsterna öppna för att vädra så blir det en kort stund. Annars börjar hon huttra ;)

LykkeLii
2

Vill börja med att säga grattis till nytillskottet, superfin kille!

Äger inte en sphynx för tillfället, men är jätteintresserad och försöker läsa allt jag kan om rasen och nakenkatter i stort.

Nu har jag inte läst på så mycket om Peterbald. Men vad jag läst så blir de flesta sphynxar dålig i magen av RC sphynx. Deras magar verkar må bättre av foder med mer kött som eukanuba som Beafer nämner eller applaws eller vad du upplever känns bra. Då nakenkatter förbränner mer energi pga av kroppsvärmen så är det bra att ge de bra  mat och lite mer än rekommenderat på foderpåsen. Om killen gillar kött så tycker jag du kan ge det tillsammans med torrfoder eller liknande som du ger dina andra katter.

När det gäller badningen ska du inte följa rekommendationen 1gång/vecka utan vid behov efter kattens hud. Har hört att de flesta badar sphynxen jättesällan för att de ska bygga upp så de inte blir lika känslig och mottaglig mot smutsen. För när man badar för ofta kan de utveckla jästsvamp, sedan så kan huden bli skörare. 

Håller med Beafer om solen och även välja platser där det finns skuggor.

Lycka till med nytillskottet i juli. Du får gärna fråga mer och sedan uppdatera när han kommer till Sverige! :)

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Beafer
0

Glömde säga, man kan ju även ta på dom en sval tunn tröja om dom ska ut i solen. Men kanske inte om dom ska vara själv i en rastgård. Då skulle jag nog vara lite rädd att missen skulle kunna fasta i något.

Kaiia
0

Han är ju helt underbar!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan ju alltid kolla på den här, även om det kanske inte hjälper så mycket…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Susanne J
0

Både min sphynx o norska skogskatt äter James wellbeloved kitten och har även royal canin kitten att välja på. Sedan får de kycklinghjärta o nötfärs.