Sphynx i sele
Nu när det börjar bli relativt varmt ute och familjen är ute mycket på gården, vill jag inte att min misse ska sitta ensam inne själv. Är det osmart att ta med henne ut i sele? Varje gång familjen är ute sitter Bella i fönstret och tycker synd om sig själv. Jag vill att hon ska vara med.
Hur länge bör man ha henne ute för första gången?
Vad ska man göra ute med henne? Ta en promenad? Eller hur mycket tror ni att hon orkar med? Det blir ju liksom en helt ny värld som öppnas för henne.
Tacksam för svar!
Ha henne ute så länge hon vill, gör det hon vill och gör det i hennes takt. :) blir hon rädd skulle jag ha tagit in henne.
Vill hon bara sitta i dörröppningen i början, låt henne göra det. Vill hon gå runt hela gården och titta, låt henne göra det. :) finns det några ställen där du inte vill ha henne, sträck bara kopplet och håll emot, men dra inte.
Ni kanske kan leka lite, men jag tror att hon kommer vara upptagen med att upptäcka nya saker ;)
Jag ska testa det! Tack så mycket ! :)
Om det är första gången hon har sele kan jag tänka mig att det kommer kännas ovant och krångligt för henne, tog ut min Jonna för första gången igår och hon försökte backa med selet och kopplet på, gick ju inte så himla bra kom hon på sedan.. ;) så bli inte förvånad om hon beter sig lite knäppt.
Ta med henne och låt henne vara med ute på gården. Hon kommer förmodligen bestämma själv hur hon vill göra. Promenera eller bara sitta och titta. Vänj henne långsamt och prova att ha selen på inne först. Dra inte i kopplet, det förstår de inte. Förmodligen får du bära henne dit du ska eller ha henne att sitta på axeln. Min katt är sån att hon kommer först när hon vet att kusten klar och hon har koll på precis allt. Katter förstår inte alltid att man har ett mål dit man ska utan tycker vägen dit är tillräckligt intressant så då kommer man inte så långt.
Apprå på att ha dem i sele, någon som vet om Sphynxen behöver ha solkräm, och vilken i så fall? :) Tacksam för svar! :)
Baka! ~