seriös uppfödare .
vart kan man få reda på om en uppfödare är seriös , försöker hitta i sverak men hittar inte uppfödaren ?
Alla uppfödare har inte sin uppfödning i FIFe vilket är Sverak i Sverige, flertalet är registrerade i WCF men det finns även katterier som har sin bas i TICA, CFA mm
Det som är otroligt viktigt när du köper en sphynx är att se till att din uppfödare följer hälsoprogrammet för HCM.
Föräldrarna skall vara HCM scannade för inte mer än ett år sedan och även deras föräldrar skall vara friscannade om inte föräldrarna är äldre än sex år.
Det är också viktigt att se att katterna scannats regelbundet då HCM är en progressiv sjukdom.
På www.pawpeds.com kan man se de flesta scanningsresultaten, vissa väljer att inte publicera sina resultat dock.
På SphynXet finns det ett antal uppfödare som är medlem i olika förbund..
När du väljer uppfödare är det bra som BareEssentials att kolla på hcm-resultat. Sedan tycker jag att magkänslan är det bästa.
det finns jättebra sphynx uppfödare i landet.Som följer alla konstens regler och dessutom är jättetrevliga personer.det är ju viktigt att man får en god kontakt från början.har träffat många uppfödare på utställningar och den bild jag har fått är att de är vänliga och hjälpsamma och otroligt kunniga när det gäller rasen.Så jag tror ej det är svårt att få kontakt med någon.
Bråstorpskatten är jättebra! De finns i Motala. Här är deras hemsida: http://brastorpskatten.snabber.se/hem.asp
Min älskade Pixie kommer därifrån. Här är en gäspbild på henne från när hon var liten:
Allt beror väl lite på vad man menar med en seriös uppfödare. Dom som låter bäst är inte alltid dom som är bäst när det väl kommer till kritan. Följ magkänslan så ska du nog hitta en uppfödare som passar dig :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se