Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 2071 ggr
[klisterbomb]
0

Hård i magen?

Hallå!

Behöver rådgivning, igen! 
Det är så att de senaste dagarna har det varit lite blod i min nakenfis avföring, och jag har tänkt att det varit pga fodret och därmed tänkt byta nu när jag får pengar. Hon är lite pryd av sig och vill inte bajsa om man själv är inne på toaletten samtidigt, utan har alltid satt sig vid lådan och väntat på att man går ut.

Idag hade dock min bror glömt att lämna toalettdörren öppen under dagen, vilket gjorde att hon var väldigt nödig när jag kom hem.
Hon kom då in och bajsade medan jag var i badrummet. Då märkte jag att hon får ta i jättemycket när hon bajsar. Precis som om hon vore hård i magen. När hon tog i så släppte det, avföringen kom ut(normal) men det var blod i den. jag misstänker alltså att hon är så hård i magen att det blir små sprickor kring anus på min stackars lilla pissenisse.

Hon har varit väldigt svår med foder, oftast har de gjort henne jättelös i magen. Nu har jag dock detta som hon stått på i några månader, men nu börjar det här. Finns det något man kan göra för att hon inte ska vara lite hård i magen? Detta måste ju göra jätteont på henne och självklart vill jag lösa det så fort som möjligt.

Tack för svar!

Tiramisou
0

Har du funderat på att börja BARF:a? Vet att det gjorde underverk med en av mina katters magar. Det må vara pilligt i början, men så värt det. Om det känns krångligt, gå över helt till blötmat? Nu vet jag inte vad du ger för foder, men det känns som att mer vätska i maten kan lösa flera problem. :)

Aviiva
0

Om hon har en liten känslig mage vill man ogärna byta foder. Det du ger henne, finns det kanske samma märke m blötmat? Det kan ju vara ett bra komplement - på samma tema som föregående talare ang vätska. Många katter är lite dåliga på att dricka. Man kan också erbjuda vatten i en fontän som finns att köpa i zoofackhandeln - brukar ofta ha som effekt att katten väljer att dricka mer. Var blodet klart/färskt dvs tydligt rött? Satt det på ytan av korven? Isf talar ju det för det du misstänkte - att små små kärl sprack när hon bajsade. Om det däremot var mörkt blod / inblandat i korven måste du dra öronen åt dig. Det är rel vanligt att innekatter blir förstoppade. De är i regel lite dåliga på att dricka / kräsna m vattnet. Det brukar även vara så, precis som m äldre människor, att tarmmotoriken m åren blir ngt sämre och kan då bli hjälpta av ett seniorfoder (vet ej hur gammal din katt var). Det blir förstås heller inte bättre av att katten kanske rör på sig mindre. Ett ytterligare tips kan därför vara att aktivera henne lite för att stimulera att hon rör sig och därmed öka tarmmotoriken. Om tarmen jobbar för långsamt stannar ingestan i tjocktarmen längre och det är där all vätska sugs upp - lång tid i tjocktarmen = torrare avföring. Om besvären fortsätter i flera dagar nu bör du kontakta veterinär. Katter m förstoppning blir lätt uttorkade och kan då bli väldigt dåliga. De kan isf behöva hjälp på traven m vätska (dropp) och exv paraffinolja eller laktulos bland annat. Hoppas att din kisse snart blir bättre!

[klisterbomb]
0

#1: jag har funderat på att BARFa faktiskt, men det verkar så himla svårt, sen vet jag inte men, dyrt? 
Hon äter mat från Specific. Köper blötmat så att hon får varje dag oftast, har varit lite svårt med just den blötmaten just nu då jag är arbetslös (kostar ca 70 kronor för 100gx6) så har köpt Mjaus blötfoder bara för att hon ska slippa äta endast torrfoder.

#2: jag har funderat på en vattenfontän, faktiskt! Hon är rätt duktig på att dricka ändå, tycker jag. Men i och med att vattenfontän ger det där rinnande vattnet så överväger jag detta.

Blodet var på ytan, inte så mycket och färskt, ja. Så jag misstänker också att kärlen gick sönder.

Min katt är fyra år. Jag försöker att aktivera henne så gott det går, men hon är inte sådär jättelekfull utav sig. Vi brukar dock racea fram och tillbaka genom hallen ibland, haha!

Tack så jättemycket för era svar!

Jag har dock läst att man kan lägga i matolja i kattens blötfoder som ska hjälpa till så det inte blir så torrt för dem, vad tror ni om det?

Tiramisou
1

Svårt är det inte direkt, det finns ett BARF iFokus här, med många som hjärna hjälper till. Det absolut viktigaste är egentligen att man får med rätt mäng av allt katten behöver. Mina katter äter för ca 7-9 kr om dagen, var, men då har jag också halvdålig mäjligheter att köpa billigt kött. Vet att andra matar sina för 4-6 kr om dagen.

Men annars är ju Mjao jättebra, så länge man håller sig undan dom med fisk och skaldjur då :) Enligt mig borde alla katter äta minst blötmat, så att dom får i sig tillräckligt med vätska och kommer bort från spannmål som är helt onödigt i en katts kost.

Hoppas du hittar till BARF iFokus! :)

[klisterbomb]
0

Det var nog tillfälligt, idag såg avföringen bättre ut! OCh inget blod.

Tömde även analkörtlarna på damen då jag kände att de var ganska fulla. Så nu hoppas jag på en glad rumpa!

Tack för era svar :)

Tiramisou
0

Vad skönt att hon mår bättre :) Hoppas det löser sig med magen och maten!