Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1478 ggr
Arle
0

don sphynx matråd?

Hej!

Hur mycket bör en don sphynx hane på 4 månader äta och hur ofta?

Finns det någon som låter mat ligga framme hela dagen?

Ps. Jag använder Royal Canin Kitten torrfoder!

vinteralvan
0

Sphynxar behöver mer foder än andra katter eftersom dom behöver mer energi för att hålla värmen. Dessutom, din kille är bara 4 mån och växer fortfarande så han ska ha så mycket som han vill ha. Royal Canin innehåller mycket sädeslag, försök att hitta ett bättre torrfoder, ett som inte innehåller säd eller fisk.

Jag kombinerar BARF med torrfoder Carnia Lynx, han får kött/ben/inälvor på morgonen och när jag kommer hem får han torrfoder som sen får stå framma tills nästa morgon.

Arle
0

Jag skulle verkligen vilja börja med BARF just för att det ska vara absolut bäst. Men jag klarar inte av det, det ser fruktansvärt otäckt ut! Bilder på BARF påminner om en hannibal film. Jag kan inte ens röra en rå kyckling…

Vilket är det absolut bästa torrfodret?

Jag har själv alltid kört på Hill's till mina katter och hundar, men eftersom att han hade fått canin sedan tidigare så fick han fortsätta med det.

Aviiva
0

@Vinteralvan: Varför vill du inte att det ska vara fisk i?

vinteralvan
0

#3 Väldigt många katter är allergiska mot fisk, dessutom innehåller fisk ett ämne (har glömt namnet på det nu) som gör att katter har svårt att ta upp B-vitamin. Jag är inte så duktigt på här men sök gärna på katter i fokus om fisk så får du tydliga svar.

#2 Är du själv vegetarian? Det finns BARF i fokus om du vill lära dig mer. Det bästa förutom BARF är mjukmat Mjau eller Bozita. Vill man absolut använda torrfoder så har jag hört att dom bästa är: Carnia Lynx. Applaws Kitten&Chicken, Wildcat Etosha och Porta 21 Sensible. Men sen har ju alla olika åsikter om det. Men dom här sorterna är fria från säd och fisk. Själv använder jag som sagt Carnia Lynx och det funkar jättebra på vår kisse.

Oavsett vad du väljer, om du gör ett foderbyte gör det långsamt så den lilla kattmagen hinner vänja sig.

Tiramisou
0

Här har du en finfin länk med info om varför man inte bör ge fisk till sina katter. Skriven av Sarah, som är moderator på Barf iFokus :)

https://workspaces.acrobat.com/app.html#d=9Gu5FdmQ406Hm-qsQsykOw

Jag hade gett Mjau före torrfoder, alla dagar i veckan. Katterna har inte kroppar som är anpassade för varken spannmål eller torr mat. Jag barfar mina spynxar utan problem. Lycka till!