Kastrering/Sterilisering
Hejsan alla sphynxare!
Har lite frågor som jag gärna får svar på om någon kan hjälpa mig!
Har en sphynxhona på 6 månader som inte ska användas i avel.
1. Vad är skillnaden mellan kastrering/sterilisering? Har hört många veterinärer säga kastrering även till honkatter, någon som vet exakt skillnad?
2. Vad är bäst utav kastrering/sterilisering, (om det är någon skillnad)?
Jag bor i Malmö och har lite huvudbry om vad/vilken/vilket veterinär eller djursjukhus jag ska välja.
Har hört dåligt om Malmös Djursjukhus och även upplevt dem som otrevliga och nästan rädda för nakenkatter.
Något/några tips?!
Kan man sätta så små katter på p-piller tills man bestämt sig?
Hon ska ställas ut i december och vill inte råka få ett löp precis då.
Tack på förhand 
Idag kastrerar man alla katter, sterilisering innebär att katten har kvar äggstockar och livmoder vilket gör att de fortfarande har kvar sin könsdrift men att de inte kan bli dräktiga.
En av mina fd fodervärdar går till Eriks lust och är väldigt nöjd med dem.
Tack för svaret :)
Ska kolla upp dem imorgon!
Undvik att ge p-piller. Eftersom du redan vet att hon inte ska användas i avel så beställ tid för kastrering.
P-piller medför hög risk att få juvertumörer (läs nära garanterat). Katters juvertumörer är i allra flesta fall (~90%) maligna (elakartade). Undvik i så hög utsträckning det bara går att ge p-piller!!
Jag ska absolut undvika p-piller!!
Vill bara hitta en bra veterinär som jag får förtoende för. Vill dessutom inte riskera att hon börjar löpa när vi ska på utställning i december.. :)
PÅ utställning så kommer ofta honorna ur löp ifall de nu skulle löpa och om hon skulle löpa så gör det inget. :)
Lycklig ägare av devon & sphynx
Men är det inte otillåtet att ta med en löpande hona??
Nu har hon visserligen inte visat några tecken än *tackochlov*