Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 5501 ggr
parisi
2012-09-04 19:59
0

Ensamkatt?

Hej!

Jag undrar vad ni sphynxägda tänker om ensamkatter? Låt säga att man som mig är i skolan ca 2-3 gånger i veckan. Dom tiderna brukar ligga på ca 3-4 timmar per dag. Någon gång i veckan kan det bli 6 timmar tills min sambo kommer hem.

Om man då mest är hemma och pluggar, så har ju katten sällskap. Dessutom har jag planerat att köpa mycket leksaker och aktivering, och ett riktigt stort klätterträd från golv till tak. Så då jag inte pluggar kommer jag ha fullt upp med att leka, mysa och hålla igång katten, då jag är införstådd med att dom kräver mycket uppmärksamhet :)

Jag är av den sorten som inte gärna åker iväg och festar heller, så katten skulle sällan vara ensam på helgen, mer än när man åker och storhandlar.

Tror ni att katten skulle anpassa sig till att ligga och sova de stunderna jag inte är hemma? Eller är det tvunget att ha en kattkompis? Har hört att sphynxar kan bli deprimerade om dom är ensamma, men är den tiden jag är i skolan mycket för en sphynx? Kommer ju vara hemma mer än vad jag är i skolan :)

kissan78
2012-09-05 12:11
0

Rent generellt kan man aldrig ersätta det katter kan ge varandra men visst kan en katt vara lycklig även som ensamkatt om den får tillräckligt mycket stimulans från människorna. Sen finns det faktiskt katter som trivs bäst själva utan andra katter. Allt är väldigt indiviudellt men det man bör vara beredd på är att kunna skaffa sig en kompis om man märker att det inte funkar med en :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

parisi
2012-09-05 14:43
0

Jo självklart får man vara beredd på att man kanske måste skaffa en kompis i framtiden. Man vill ju det bästa för katten :).

Det var länge sedan jag hade katt, så hur märker man om katten faktiskt saknar en kompis trots att man ger den mycket stimulans? Matvägran kanske, men vad mer?

kissan78
2012-09-05 22:04
0

Det kan visa sig på många olika sätt… Rastlöshet är väl vanligaste men dem kan även protestkissa, matvägra, bli slöa. Det som kan va bra att vill man ha en katt bara så välj gärna den i en kull som är lite för sig själv och leker. Tycker att som uppfödar kan man se vilka som nog skulle kunna passa bättre och sämre som ensamkatter. Har sålt några kissar till hem där dem blivit ensamkatter, iofs har väl dem flesta ägare skaffat sällskap sen iaf då sphynxar brukar kunna vara lite beroendeframkallande men den tid dem bott själva har gått bara bra, sen har dem ju blivit överlyckliga att få sällskap också men dem skulle nog kunna fortsatt vara själva iaf. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Appelqvist]
2012-09-23 00:51
1

Hejsan! Precis som du beskriver i texten, så lever jag också :) Ihop med min sphynx-hona. Hon är ensam några timmar per dag men tar det jättebra :)
Kan även hända att jag ibland behöver sticka iväg en gång till efter skolan, men hon har aldrig visat några dåliga tendenser till något :)

När jag kommer hem så måste vi kela minst en halvtimma, därefter vill hon sova 10 min i mitt knä, sen börjar vi busa eller liknande.

Du märker snabbt om de behöver mer stimulans!! Om jag ligger på latsidan och inte busar, då får jag inte heller sova på natten Tungan ute

Jag är nästan aldrig borta på helgkvällarna, jag föredrar att ligga hemma med Piglet i soffan och mysa!
Jag kan ärligt säga att bland det bästa jag gjort i mitt liv så var det att skaffa sphynx :) Hon förgyller mina dagar så pass mycket att jag saknar henne bara jag går ner i tvättstugan! <3

parisi
2012-09-24 13:07
0

Åh, vad mysigt det låter :). Och glad att det kan funka med en ensam katt!

Kan föreställa mig att jag kommer bli likadan, haha. Kommer väl aldrig vilja gå hemifrån sen. Men sen när det är varmt ute så kan ju katten följa med ut om man ska iväg på picknick eller liknande. Bara man ser till att man har skugga/skydd och mat med sig :)

En uppfödare jag har väldigt bra kontakt med får en kull i nästa vecka. Kan knappt koncentrera mig på skolarbetet nu, så pirrigt :D!

[Appelqvist]
2012-10-01 22:02
2

Hihi!!! Välkommen till sphynx-släktet :D
Jag väntade i 6 månader på min lilla fisunge, så man döööör av längtanFlört

[klisterbomb]
2012-10-03 00:55
0

Min nakenfis klarar sig jättebra ensam! Jag tror att det är helt olika beroende på vilken personlighet katten har. Hon har varit tillsammans med andra djur innan men blir mindre stressad utav att vara själv. JAg går i funderingar på att köpa en till för att hon ska slippa vara ensam när jag är borta men samtidigt så vet jag inte riktigt ifall hon verkligen vill ha en kompis.. Krångligt det där.

Enormt klösträd och en laserpenna är starkt uppskattat hos min dam. :D (TIps också, beställ klösträd ifrån ebay, kan länka bild på min bjässe jag köpte, kostade endast 1000 kronor med frakt och tar inte många dagar att få skickat till sig). http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/614630_10151206670185189_120370045_o.jpg

Hon brukar iallafall ligga och sova när jag är borta, ibland får hon sina ryck och då hittar man strumpor liggandes i hela lägenheten! haha.

Hoppas du hittar en kisse som passar bra!

parisi
2012-10-03 11:58
0

Klurigt det där när man inte riktigt vet om dom vill ha en kompis eller inte :). Vissa märker man ju direkt om dom saknar någon, medan vissa verkar vara nöjda som det är.

Enormt klösträd och laserpenna tänkte jag köpa :D. Minns när jag hade katt när jag var yngre, hur mycket dom älskade att jaga laserpennan fram och tillbaks :). Tänkte köpa ett träd som går från golv till tak från zooplus, hört att många är nöjda med dom och dom är väldigt billiga!

Det var en riktigt bjässe du hade, en sån stor får jag inte plats med här hemma :P

Tack! Dom ska födas idag, men har inte velat kika ut än.. Pirrigt! :)