Kattlådeproblem
Har två tjejer här hemma som delar på en låda. För det är det problem med bajslukten , som jag sett flera haft problem med. Det är ingenting att jämföra med en "vanlig" bondkatt, utan det är en väldigt extrem lukt. Det kan väl då antagligen ha att göra med födan, och jag skulle vara evigt tacksam av att veta vad ni använder, eller vad jag bör använda och vart jag införskaffar mig det här.
Den ena tjejen har lite problem med magen också, oftast lös.
Sedan är det kisset, spelar ingen roll vilken sand jag använder , eller hur ofta jag städar. Så fort de går i lådan stinker det ammoniak, både på toaletten och ända ut i hallen. Vad kan det bero på? Bägge tjejerna är runt 6-9 månader, om det har med könsmognad att göra. Eller ska jag inte ge upp min kamp i en ny sand, om det nu ändå är det som är problemet? Jag har väldigt svårt att andas när jag tömmer lådan pga den starka lukten.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Att det luktar starkt om kisset kan vara för att dem får i sig för lite vätska men av hela din problematik så skulle jag nästan kunna tro att dem faktiskt har något fel. Har du tagit något avföringsprov?? Det finns ju en del sjukdommar som ger lös mage och då brukar det lukta värre än vid vanlig stark lukt som orsakas av "fel" mat. Det kan ju även vara en foderkänslighet/allergi också som lurar.
I sandväg tycker jag att Extreme Classic, Tigerino och Ever Clean är dem sorter som är bäst. På matfronten är det absolut bästa om man kan ge katterna BARF (rå föda).
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag ger min katt BARF och använder PeeWee-låda, det luktar ingenting av det.