Banta sphynx?
Hej!
Det är så att min hona skulle behöva gå ner lite i vikt i med att hon gick upp efter kastrationen.
Jag var inne på kliniken och frågade och de sa att jag skulle banta henne som vanligt, hon har alltså fått ett dietfoder och ska få väldigt lite foder/dag.
Hon är van med att ha fri tillgång till foder och därför känner jag mig så himla elak. Vet även att de måste ha tillgång till mat för att hålla värmen och man känner att hon har blivit kallare av sig så jag vill inte riktigt fortsätta såhär då det endast känns elakt mot henne.
Hur ska man göra?
Kan du inte försöka vara mer aktiv med henne? Tex leka med en fjädervippa eller liknande som hon kan jaga eller ta ut henne på en liten promenad? Då borde hon ju förbränna lite mer :)
Jag kan inte så mycket om katter men så hade jag gjort om min hund gått upp i vikt :)
Blötmat funkar för många. BARF ska visst vara ännu effektivare, har jag läst. Och aktivering som #1 skrev gör ju sitt.
Dietfoder är verkligen inte bra mat! Har svårt att förstå varför veterinärer ff envisas med det. Katterna blir inte mätt av det utan går runt hungriga hela tiden vilket gör att dem kan bli ganska "jobbiga" och tigga efter mat mest hela tiden. Som #2 skriver så blötmat eller BARF är det absolut bästa maten för att få ner men givetvis också aktvering som #1 skriver. Vill du ge torrfoder så välj ett med högt proteininehåll och ge fri tillgång men med kontrollerad mängd, alltså mät upp hur mkt hon ska ha per dygn och fyll på i skålen 2-3 gånger per dag. Hoppas du förstår mitt snurr för jag är litet trött i skallen idag ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#1: Sött av dig att svara trots att du endast har hund! ;) Hon är inte speciellt lekfull av sig, leksaker är inte mycket till intresse så att hon har lust att jaga den massor. Brukar ta henne ut på promenader men endast då det är varmt ute då jag inte vill att hon fryser.. Får hoppas på att sommaren kommer igång snart :)
#2 & #3: har börjat ge henne blötfoder nu, också. Får hoppas på att det blir bättre! :)
Tack för era svar
Okej, lycka till! 
Ta med henne till gymmet å låt henne springa på de där grejen, hjärnan har låst sig nu fyfan :( men gör som mannen som talar med hundar gör m hundar :D Nejdå, Mitt skämt kanske var lite taskig? :/ förlåt isf om ni tog illa upp för mitt skämt…
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Hett tips som gör att hon får jobba lite för maten :)
http://www.swecat.com/trixie-fun-boardaktiveringsbrada-for-katt
eller foderlabyrinten http://www.swecat.com/cat-it-senses-foderlabyrint
De kan du ha framme tex då du inte är hemma så har hon nåt att göra och kan småäta jättelite under dagen med.. du bestämmer ju hur mkt du lägger i den.. :)
Sphynxar gillar ju att ha nåt att pyssla med
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#6 haha sånt är så hemskt! Jag menar köper ni en hund så får man väl bannemig gå ut och rasta dem också! nej, vi sätter dem på löpband istället. Haha, herregud. Människor alltså.
#7 Men gud vad smart! har faktiskt funderat lite på såntdär! Ska kika lite, tack så mycket. :)

För att få ner en katt i vikt måste man för det första se till att de får i sig mindre energi än vad de förbrukar, och för det andra se till att de inte äter kolhydrater. Katter använder energi som främsta energikälla (människor använder kolhydrater), och kolhydrater sin sekundär. Eftersom det finns lagar som bestämmer vad minsta tillåtna fettinnehåll är i ett foder så ser det till att de får i sig den mängd fett de behöver via fodret. Ovanpå det kommer sen kolhydraterna. Katten använder sig främst av fettet som energikälla, och då när fodret även innehåller kolhydrater så behövs inte de, och lagras då istället som fett.
Så bort med kolhydraterna.
Blötfoder som Mjau, Bozita eller Husse är fritt från spannmål och minimalt med kolhydrater (under 2%). Torrfoder fria från spannmål är Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha, Applaws Kitten/chicken.
Jag skulle ransonera rumstempererat blötfoder (för att katten inte ska kylas ned av den kalla maten) två eller tre gånger om dagen, och ge liten mängd torrfoder i aktiveringsleksak så den har något att göra och småäta om den är hungrig och ovan att äta portioner. Skulel rekommendera en boll, eftersom den även får katten att röra på sig.
Nu tänker jag inte tala om för någon hur de ska utfodra sin katt, men jag tycker faktiskt att alla som ger torrfoder gott kan ge dem hela sin dagsranson i aktiveringsleksaker. Det är inte naturligt alls för katter att inte behöva kämpa för sin mat, och de blir mycket gladare i psyket av att ha något att göra om dagarna. Foderaktivering och födosök är en av de största drifterna som katten har som tyvärr nästan alla innekatter går miste om i dagens moderna samhälle.
TS, lycka till med din katt!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Hej!
Tack för alla era svar! Har inte riktigt förstått mig på hur man tar bort inlägg man skrivit, men jag köpte en foderlaburint till min katt vilket gjorde att hon får kämpa lite för maten och nu har tjockisdamen blivit så fin så! :)
#8 Jag ville bara inflika en liten kommentar ang. löpbandet för hundar. Alltså jag förstår din kommentar och såklart så är det ju helt solklart att skaffar man hund som får man väl banne mig ta sig tid att rasta den också. MEN jag kan absolut förstå löpbandet som ett komplement. En hund har nämligen en sjuuuuk kondition i normala fall. Dvs den kan ju utan problem springa flera mil om dagen. Vilket kanske inte en människa kan, eller vill, eller har tid med. Så jag kan absolut förstå varför (mannen som talar med hundar) föreslår löpband som motion! =) Men inte som enda motionen såklart! ;-)
Ursäkta inlägget, lite off topic kanske!
Då kan jag ju dock tycka som så att är det så att man inte kan ge hunden den motion som krävs för att den ska bli stimulerad så köper man inte en sådan hund. Bara att ta en som inte behöver så mycket motion om man själv inte är beredd på det. :) Rullband är bara en lat lösning.