Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett06-avel-och-genetik
Läst 2780 ggr
BARFmycat
0

Sphynxens tandstatus

Hej alla sphynxmänniskor!

Jag har en fråga om sphynxens tänder, jag har hört från flera håll att deras nakenanlag gör att de får problem med tänderna, men har även hört att det inte stämmer pga att sphynxen skulle ha recessivt anlag för nakenhet och det är dominant eller dubbelt anlag som ger tandproblem.

Någon som har koll som kan reda ut vad som gäller?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
0

Puttar lite för det här..

Det är alltså ingen kritik mot sphynxen som ras alls, jag älskar sphynxar. Jag vill bara veta hur det ligger till från de som har mer insikt än jag!

Chenilleville
0

Tandproblem är inget som är rasspecifikt hos katter generellt och tandproblem har heller inget att göra med sphynxens nakenhet vilket även gäller de andra nakna kattraserna Peterbald och don sphynx. Däremot så kan sämre standstatus finnas hos vissa linjer hos alla kattraser då vissa tandproblem är ärftliga.

BARFmycat
0

Är du säker?

För som du såg så refererade jag ju till samma sorts problem som finns hos nakenhundar. Det bevisar ju att det visst kan vara rasrelaterat, men så är alltså inte fallet hos sphynxar?

Finns det många linjer hos sphynxarna med dålig tandstatus? Isåfall, hjälper utavelsprogram?
Många hör av sig till mig med unga sphynxar och är helt förtvivlade för de börjar tappa tänder, vilket jag inte har hört från någon annan ras ännu, så man börjar ju fundera.

Tiramisou
0

Jag var och tog bort kulorna på min lillkille, och det enda vetrinären kunde se var lite lite tandsten längst bak. Annars såg det fint ut, vilket är kul att höra som barfare. Om det skulle vara ärftligt har jag ingen aning om.