Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 3115 ggr
[klisterbomb]
2012-07-24 18:32
0

Bajslukt

Hallå!

Det är så att kattbajs luktar ju inte precis tårta, och då jag har en ganska liten lägenhet så sprider sig denna lukt i hela lägenheten. Då jag är och jobbar kan jag ej rensa bort bajset på en gång så det luktar ganska illa när jag kommer hem.

Är det någon som har tips på hur jag på något vis kan reducera denna lukt? Det är pinsamt när folk kommer över och det luktar så illa sen är det inte så trevligt för en själv heller.

Tacksam för svar!

Maria
2012-07-24 18:36
0

Vi har två katter och en låda och använder "Flamingo cat litter baby powder" Det är en absorberande sand med svag doft av babypuder.

Det är den bästa sanden jag använt och jag tycker det doftar mindre och dessutom gott nära lådan är nypåfylld.

/Maria

[klisterbomb]
2012-07-24 19:39
0

#1: jahaa okej! Grejen är den att jag har en såndär peeweelåda, och jag tycker att den är jättebra. Den går det inte att byta strö till.. Men samtidigt då är jag nästan redo att göra det för det luktar inte gott här..

Vart köper du ditt strö? :)

Maria
2012-07-24 19:45
0

#2 Aha.

Jag köper sanden på Grizzly. Fast vi har tur för det ligger en sådan butik i närheten.

Här är själva sanden.

/Maria

vinteralvan
2012-07-30 11:24
0

Vad märkligt. Jag har också en PeeWee-låda och det luktar nästan ingenting från den trots att det ligger "färskt" bajs i.

kissan78
2012-07-30 20:40
2

Katternas avföring luktar olika, delvis beror det på vad för mat dem äter. En katt med riktig bra kost (mest bara animaliskt protein) luktar nästan inget och bajsar väldigt lite.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

mjau74
2012-08-03 22:55
1

#5 Så enig, så enig! Det er viltig med skikkeligt for. Jeg var plaget av sterk  lukt av avføringen på hokatten min. Etter at jeg prøvde eit nytt for anbefalt av veterinæren min kom det seg mye,

Vil råde deg til å kjøpe skikkeligt for til katten din om du ikkke gjør det,  eller prøve ut ulike fortyper. Det lønner seg å kjøpe skikkeligt fori lengden, på alle måter.

BARFmycat
2012-08-12 17:12
1

Det enklaste sättet att avstyra problemet på är att byta foder, luktar kattens bajs illa äter den fel mat. En katt som äter perfekt balanserad kost har luktfritt bajs. Ja du läste rätt, luktfritt. Svårt att tro om man inte upplevt det själv, men så är det faktiskt!

En hint är att ge foder utan spannmål, och enbart animaliskt innehåll. Även torrfoder kan påverka för att det är mer svårsmält än blötfoder, och då är bajset inte "klart" när det kommer ut, och luktar mer illa. Bäst resultat bör man uppnå på blötfoder utan spannmål, bäst resultat uppnår man på rått kött, men då måste man ju också veta hur man ska utfodra med det förstås.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Smillasmattes
2012-09-09 12:23
0

Hej BARFmycat! Har du nåt exempel på ett sånt foder?

BARFmycat
2012-09-10 19:14
0

Mjau, Husse och Bozita har spannmålsfria blötfoder, Icas portionspåsar är också spannmålsfria. Det enklaste är egentligen att lära sig att själv läsa på etiketterna på fodret man köper så kan man själv på en gång avgöra om det är bra eller inte. Vete, korn, havre, råg, majs, ris och hirs är det man ska undvika.

Det brukar däremot inte gå att få bajset så luktfritt som det är möjligt med blötfoder, det enda som verkar ha den effekten är just BARF.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~