pratig ras
Hur pratig är sphynxar? och såg även i en annns en som skulle sälja sin katt pga att dom väntade bebis och dom vågade inte ha hon kvar då..
Hur kommer det sig?
Generellt så är sphynxen inte särskilt högljudd, lite pratigare kan vissa individer vara men det varierar väldigt mellan katter. Jag har tre hemma och de är alldeles lagoma i sitt pratande.
När det gäller de som väntar tillökning i form av människobarn så tror jag många oroar sig för att sphynxen som gillar värme och kroppskontakt ska lägga sig på och kväva barnet. Vet inte riktigt hur underbygd den oron är men har man den oron så kanske man väljer bort en av sina familjemedlemmar.
skulle tro att det är min annons det syftades på, vad gäller pratandet så har hon en helt annan ton än "vanliga" katter, och det tycker jag att det är lika bra att vara medveten om innan man tar hem en katt, för vissa uppfattar det som störande-andra inte. Skiljer sig säkerligen en hel del mellan olika individer men de jag har träffat har pratat lika mycket så min erfarenhet är att det är en pratglad ras, och eftersom det gäller en annons med en pratig individ så känns det relevant.
Och att "välja bort sin familjemedlem" kan man ju diskutera. Molly är väldigt värmesökande och lägger sig gärna rakt över våra ansikten när vi sover, och då vi är vuxna människor så kan man enkelt flytta på henne. Men inte lika enkelt för en bebis…. Vi har diskuterat att ha nät över vagn/barnsängar och rubbet men om något skulle hända vårt barn skulle vi inte förlåta oss själva. Dessutom är det en sällskapssjuk liten dam vi har som behöver och förtjänar uppmärksamhet som vi inte kommer kunna att ge. Inte direkt ett lätt beslut för någon som älskar sina djur.