Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 7780 ggr
[akumas7]
1

Livsläng

Hej Hej.

Jag älskar nakenkatter av alla de slag, men jag har hört någonting tråkigt och det är att de inte blir över 10år. Stemer deta? Hur gammal har era katter bilivit. För jag vet att om jag ska ha katt så skulle jag ha en nakenkatt eller flera då de är så underbara. Det får dock dröja ett tag då jag inte har råd med flera djur just nu och en katt kostar en del, men när jag har pluggat klart sedan och skaffar mig ett jobb då blir det aktuelt med katt :)

Om jag köper en naken katt, vilka sjukdomar borde man se upp med? Hur stor är risken att katten får dessa sjukdomar?

Vad dog din katt av och hur gammal blev den?
Förlåt att jag frågar dessa frågor, men då jag har varit med om svår sjukdom hoss katt så känner jag att det är viktigt att veta deta och kanske även vad man kan göra för att förebygga problemet.

Hällsningar

mycketsaft
0

Det är inte sant att sphynxar inte blir över 10 år. HCM är en hjärtsjukdom som finns hos sphynx, kolla om kattens föräldrar är scannade. Don Sphynx kan ha problem med ögonen.. De bör ha öppna ögon och inte vara för kisande..

Chenilleville
4

Här kan du läsa om världens äldsta sphynx, jag tror han blev 34 år

http://www.sphynxnewsletter.com/sections/archives/vol1_issue2_2009/granparexs.html