Passar vi för en nakenfis??
Hej på er.
Jag lägger ut en tråd här och hoppas på en massa bra svar.
Jag har länge varit intresserad av att skaffa katt igen, men min sambo har väl inte riktigt varit på samma våglängd kan man säga.
Nu har han äntligen gett med sig!! =)
Vi bor i ett radhusområde med många utekatter som gör sina behov lite här och var och vi känner att vi inte riktigt vill bidra till det. Därför vill vi ha en katt som trivs bäst inomhus.
Att funderingarna då går till Orientaler-raserna är väl kanske inte helt otippat. Jag har haft katt tidigare men aldrig en sphynx eller nån annan oriental-ras. Jag har därför lite frågor till er…
1. Hur anpassningsbar är en sphynx? Min tanke med en innekatt är att den ska ingå i vår familj på alla sätt och jag vill gärna ta med den när vi åker bort någonstans. Hur är den att resa med, nya miljöe o dyl?
2. Jag har tänkt att en katt hos oss har sitt hem inne, men när den är tillräckligt präglad på oss även kan vara med oss ute om den så önskar. Dock aldrig själv och på kattens egna villkor. Hur tror ni det funkar på en sphynx?
3. Finns det några medicinska aspekter man ska tänka på när man skaffar en sphynx? Är de särskilt benägna till några särskilda åkommor?
4. Jag skulle hellst se att vi tog en omplaceringskatt. Dels för att jag tycker det känns bättre att hjälpa en katt som är i kanske akut behov av ett nytt hem och dels eftersom vi inte har den ekonomiska möjligheten att köpa en kattunge just nu. Är det något särskilt vi ska tänka på när vi letar efter en omplacering?
Jag svarade precis på en annons om en sphynx-hona på 5 månader och skrev då följande mail till ägaren, jag skulle bli jätteglad om ni ville läsa det och se om vi brister någonstans och i så fall vad vi skulle kunna göra för att ändra på det, mailet lyder som följer:
Hej. Jag och min lilla familj är väldigt intresserad av din vackra katt.
Om hon finns kvar. Jag har tidigare erfarenhet av bondkatter men har
aldrig haft en raskatt förr. Jag tror ändå vi kan erbjuda henne ett gott
och kärleksfullt hem. Jag och min sambo bor i Eskilstuna i ett radhus
tillsammans med vår son som är 5 år. Han är van vid djur och då vi förr
hade hund så har han lärt sig vikten av att respektera ett djurs privata
gränser. Han är alltid väldigt lugn tillsammans med djur.
Vår tanke med katt är att den ska ingå i familjen fullt ut. Åker vi
någonstans där det är möjligt att ta med djur så följer katten med,
hellre än att den ska vara ensam. Jag jobbar 75% och är förutom på
helger ledig även en vardag varje vecka. Vi hoppas att en katt ska kunna
trivas hos oss och är även beredda att skaffa en vän till den på sikt.
Tror du att vi skulle kunna passa din katt så hör gärna av dig. Vi kan
inte erbjuda dig några stora summor men väl ett kärleksfullt och tryggt
hem.
Vore tacksam för svar. Vi vill så gärna kunna inkludera en liten nakenfis i vårt hem! =)
Jag tycker att det låter som att ni kan erbjuda ett bra hem åt en skrynkla :)
Hej!
Jag undrar över hur ni har det med tid över till katten?
Min Molly söker nytt hem (ligger ute bilder på blocket- sphynx-tjej söker nytt hem) I annonsen tog jag i lite extra för att verkligen understryka att ljudnivån kan bli ganska hög, sphynxar har en speciellare skrikröst än andra katter. det är absolut inte så att hon går och gapar hela dagarna, men när hon vill ha uppmärksamhet så säger hon till och får hon då inget gensvar så säger hon till lite högre, och lite högre tills någon lyssnar och lyfter upp henne eller kastar lite boll.
Jag har inte träffat jättemånga andra sphynxar men intrycket jag har fått är ändå att det är ganska rastypiskt, det är bestämda pratglada katter. och för den delen- mer hund än katt:)
Av någon anledning så älskar Molly min sambo, som precis som din kille var sådär sugen på att skaffa katt från början. Många gånger är det honom hon följer efter och gapar på, säkert för att han är lite mer "utmaning" och därmed innebär en större vinst då han ger med sig och plockar upp henne i famnen, men eftersom båda är envisa kan de hålla påoch stångas ett bra tag, han tycker att hon kan gå och roa sig någon annanstans och vara tyst och nöjd som hon har det, och hon tycker att han ska sluta tramsa och göra som hon säger-"lyft upp mig!", kan tänka mig att det skulle bli lite samma situation för er, så se till att din karl verkligen är med på notorna innan ni bestämmer er:)
Men har ni tid att ge uppmärksamhet på kommando så tycker jag verkligen att ni ska skaffa er en sphynx, Molly är världens roligaste och mysigaste katt! Hon sitter gärna på axeln, inleder var morgon med att ge en "high five" och är jordens socialaste och absolut kärleksfullaste katt någonsin, något som nog också är ganska rastypiskt att vara. dessvärre måste jag släppa taget om henne då vi väntar barn, dels är hon väldigt värmesökande och därmed ett orosmoment, men också kommer det inte längre finnas tid att ge henne uppmärksamhet på kommando vilket i sig innebär onödigt stressmoment och dåligt samvete, för det är en katt som verkligen förtjänar det allra bästa:(
Tänk igenom saken, det jag rekommenderar er att tänka på är hur ni har det med fönster på sommartider? Har ni några fönster som ni kan ha öppna utan att katten smiter? Molly äääälskar att sitta på övervåningen här hemma sommartider, ute är hon gärna men dessvärre tycker hon inte alls om koppel, så hennes räddning är övervåningens fönster/balkong samt vår inglasade altan där hon gärna ligger och värmer sig i solen. det tråkiga är att man aldrig kan ha öppet på nerevåning, som altandörren så våra hundar kan springa in/ut som de vill eftersom hon då skulle smita direkt. Det var aldrig något vi trodde skulle vara till besvär men lite tråkigt är det allt att alltid behöva passa dörrar/fönster varma dagar. Men så är ju livet med en innekatt.
som sagt, tänk på saken, och skulle ni bestämma er för att skaffa en nakenfis så får ni gärna höra av er om Molly skulle vara till intresse så kanske vi kan hitta en lösning för oss alla.
lycka till!