Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 3655 ggr
Praefatio
2012-08-26 14:26
0

Elaka?

Jag har alltid älskat nakna djur, har haft nakenhund tidigare och sagt att om jag ska ha en sällskapskatt igen så ska det vara en sphynx eller en peterbald. Igår fick jag chans att umgås med en helt ljuvlig liten sphynxkille och återfann kärleken. Herregud, ville nästan ta honom under armen och springa! Vilken liten goding. Nu vill jag ha en sphynx! Har inte lyckats övertyga min sambo om att en katt är en bra idé än men jag har inte bråttom… :)

Pratade dock med min intresserade vän om planerna, och hon sa "Är det verkligen en bra idé då? De är jättefina men ni har ju andra husdjur och jag har hört att sphynxkatter ska vara elaka mot andra djur."

Tycker ni att det stämmer? Jag inser ju att det oavsett finns individer som inte går ihop med andra djur, men jag tänker mer om det är ett rastypiskt drag för i så fall blir det problematiskt…

BareEssentials
2012-08-26 14:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vart hon fått det ifrån men det stämmer då verkligen inte.
Min mamma har en sphynx som bor med en liten hund, en stor hund, en leguan och på landet har hon en paddkompis

Chenilleville
2012-08-26 18:17
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ingen sanning i det, även om det säkert finns katter oavsett ras som ska leva ensamma, men det är inget som skulle vara specifikt för sphynxen som ras.

Jag har själv tre katter och en hund hemma och det är inga som helst problem. Den enda gång som jag varit med om att nån katt varit elak mot min hund var en honkatt som just fått ungar och då upplevde min hund som ett hot mot hennes kattungar. Det fick jag då lösa som så att honkatten fick bara umgås med hunden utanför kattungerummet och då var det inga problem alls.

[Appelqvist]
2012-08-26 20:24
0

Precis som ovanstående skriver så finns det ingen sanning i det! Min lilla flyttade till mig och den stora hunden, och hon var inte speciellt van vid hundar då. Idag så busar de ihop, knappt en månad senare, samt sover hos mig i sängen och kan dela matskål :) dessutom fick hon följa med hem till mamma på besök, där vi har en 15 årig bondkatt, och det har inte alls varit några problem :)

Praefatio
2012-08-26 20:27
0

Vad skönt att höra att de är trevliga katter! Då är det bara att fortsätta planera helt enkelt. Tack för era svar!

[Appelqvist]
2012-08-26 20:28
1

Lycka till :D du kommer inte ångra dig!! Bästa jag gjort i mitt liv! :)