Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 2617 ggr
Amandasofia
2012-06-23 02:21
0

Problem med ögonen!

Hej!

Jag har en vän till mig som inte är medlem här på forumet. Hon är ägare till en 3årig sphynx.

Ögonen på sphynxarna kan ju se lite olika ut, en del är stora och buktar utot en aning och en del har lite mindre ögon. Hennes katt har det senare. Detta gör att hans ögon rinner lite mer än andras, men det har aldrig varit några problem.

Nu har han fått en liten infektion, just på grund av att ögonlocken går lite innåt. Jag vill påpeka att detat tydligen inte är alltför ovanligt hos rasen.
Hon var i allafall hos vetrenären med honom och de rådde till en operation, för att infekionen inte skulle komma tillbaka.

Nu skulle jag vila rådfråga opm det är någon som har erfarenhet av detta?
Eller har någon genomfört en operation på just ögonen.

Hon ska till vetrenären i veckan och prata ordentligt om för och nackdelar. men det känns väldigt riskabelt att operera just ögonen. Och eftersom detta inte verkar vara helt ovanligt hos rasen så kanske någon varit med om liknande?
samtidigt är det ju inte så kul för katten att få infektioner titt som tätt. men det känns som sagt riskabelt att operera just ögonen.

Så snälla OM ni har råd eller tips gällade detta, Dela med er! :)

BareEssentials
2012-06-23 13:49
1

Har hon en sphynx eller don sphynx? På sphynx är entropion ovanligt men på donnarna är det tyvärr väldigt vanligt och har katten det MÅSTE man operera för det gör otroligt ont att ha det.

Amandasofia
2012-06-23 15:08
0

Hej! :)

Det är en sphynx. Vi har läst om Entropion men är det även vanligt hos sphynxar? Är det en riskabel operation eller bara ett "litet" ingrepp?

Tänker ifall det kan bli besvär för katten efteråt eller tar lång tid att läka med tanke på att det är ögonen det gäller.

BareEssentials
2012-06-23 17:21
0

Nej hos sphynxar är det inte speciellt vanligt, har bara hört talas om ett fall innan men som sagt så måste man verkligen operera för det gör väldigt ont och katten kommer få infektion på infektion.

Det brukar läka bra och fort

raggorgeous
2012-07-03 19:15
1

Som #3 säger - det MÅSTE opereras! Gör mkt ont på katten.. tänk dig om dina ögonfransar skulle ligga och skava mot ditt öga hela tiden..

Så bums till veterinären :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

she-it
2012-07-10 21:16
1

Nu har jag ingen erfarenhet av just detta men det låter snarare som ett litet och ofarligt ingrepp för mig, då sårytan inte kan bli stor och det hela är en rätt ytlig operation, vad jag förstår. Men har som sagt ingen erfarenhet av detta, dock har jag opererat mina egna ögon som liten…