Avelsrätt
Har en liten fråga, har en bekant till Mig som köpte en sphynx som sällskapskatt men som nu ska ta kattungar på hon. Vet att hon berättade att ifall hon hade köpt hon med avelsrätt så hade hon fått betala betydligt mycket mer. Hur kan ni uppfödare garntera att folk inte tar ungar på katter man köpt som sällskap?
Om det inte står i kontraktet att man inte får avla på katten, så bryter man inte mot något.
Men har man köpt katten till sällskap så är det ju egentligen det som gäller. Men det är ju upp till uppfödaren att skriva klart och tydligt att ingen avel får ske.
Kostar ju oftast 8000 kr att köpa loss till avel.
Uppfödaren lär ju bli ganska sur, hon kan ju se när hon registrerar kattungarna..
Eftersom vi inte vet vad det står i kontraktet så vet vi inte vad uppfödaren gjort för att förhindra att katten anv i avel. Att kastrera kattungarna innan de flyttar är ett bra sätt att värja sig mot detta. Jag äger avelsrätten på alla mina katter till sällskap, om ngn tar en kull på sin sällskapskatt så äger jag kullen, så bara att åka och hämta katten och kullen och lämna tillbaka mamman när ungarna flyttar. Är det en hane blir det en jobbigare strid men ej omöjligt. Så var försiktiga när ni säljer uppfödare och köpare, se till att ni köper kattunge av ngn som vet vad de håller på med annars kan ni få er en dyr läxa om ni tex betalat handpenning men sedan inte får någon katt och inte heller pengarna tillbaka.
Ni som använder er av Sveraks blanketter på överlåtelseavtal, skriver ni dit under raden:
Uppfödarens huvudsakliga ansvar avser kattens hälsa och funktion som sällskapskatt. Annan information om överlåten katt (exempelvis påvisbar defekt eller fel)
att katten endast säljs till sällskap el till avel?
Eller använder ni er av andra avtal?
Jag skriver tydligt i Sveraks överlåtningsavtal att katten endast är såld till sällskap och SKALL kastreras senast vid 6 månaders ålder, intyg ska postas till mig.
Har även ett eget, kompletterande avtal till SVERAKS, med de punkter som känns viktiga för mig att mina kattungeköpare är införstådda med, ett utförligt avtal kan jag lova.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Är otroligt petig med vilka som får köpa mina kattungar och man kan bara göra sitt bästa att välja ut de rätta köparna. Har än så länge inte råkat ut för några tråkigheter utan fått veterinärintyg på alla kattungar jag sålt till sällskap, att de är kastrerade senast vid 6 månaders ålder.
Otroligt tråkigt tycker jag med de som avlar på en katt de köpt till sällskap, förstår inte hur man tänker då. Om en katt säljs till sällskap är det ofta för att den inte SKA avlas på, den kanske inte håller rasstandarden eller på annat sätt är olämplig för avel. Varför kan man då inte som köpare respektera det.
Vill man ha en katt till avel krävs helt andra förutsättningar, iallafall från min sida, då ska man vara reg. uppfödare eller ha för avsikt att bli uppfödare, man ska ha kunskaper om avel, insikt i de ekonomiska delarna av uppfödning, kunskap om genetik, sjukdomar mm mm mm…
Tycker det är otroooligt viktigt att en kattungeintressent är ärlig med sin avsikt med kattungen. Får jag ett mail från en intresserad som söker en sällskapskattunge, hona, för att "möjligtvis ta en kull - det är ju såå gulligt med kattungar" nån gång så går den personen tyvärr bort direkt.
Nu är jag hård men det är jättesvårt att vara uppfödare, men jag har absolut märkt att det lönar sig att vara hård med en gång. Skulle aldrig sälja iväg en kattunge till nån där det inte känns 110% rätt!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se