Skillnad mellan Don Sphynx och Sphynx
Jag undrar om det är någon skillnad rasmässigt i katternas karaktär, tillgivenhet, temperament och så vidare?
Inegn som vet :)
Tror att Don Sphynx är mer stadig, grövre äm vanlig Sphynx… eller har jag fel?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
HIttade en länk om det, kika här
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Eftersom är många som ställer denna fråga vill jag själv leta information om detta. Resultat av min sökning i olika böcker och uppfödar sidor ser ut så här.
Don-sphynx skiljer sig från sphynx båda fysiologiskt och genetisk.
1. Don är större och kraftigare.
2. Don har fler rynkor även som vuxen katt
3. Don har öronen som pekar rakt upp och inte lite åt sidor som hos sphynx.

Don Sphynx.
Tekn. S.O.Grigorjeva

Kanadensisk Sphynx
Tekn. S.O.Grigorjeva
4. Don har tre olika ras typer inom samma ras som skiljer sig med olika nakenhets grad.
Första variant är total naken typ som är mycket mera naken än sphynx. Vanlig eller så kallade kanadensisk sphynx är aldrig helt naken. Mest nakna sphynxar har lite kort hår på näsa, bakom öronen, på svansen och hanarnas testiklar. Naken Don är totalt naken och kalas också gummikatt.
5. Hårlösheten hos sphynx orsakas av en recessivt gen. Hos Don hårlösheten orsakas av en dominant gen. Detta gör att om man parar sphynx med en pälskatt blir aldrig nakna kattungar i första generationen. Om man parar Don med en pälskatt - en del ungar blir nakna.
6. Eftersom Don är mera naken än vanlig sphynx - klarar en del allergiker att ha Don bättre än sphynx.
7. Don är minst lika nyfiken och vänlig mot främmande människor. Don verkligen älskar människor och vill alltid vara med oss.
"Although one might think that the new breed will have lots of problems due to inbreeding etc, they are very strong, healthy cats. They are supercats!!!"
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Får jag väl svara i tråden då, jag håller inte alls med Angelika och jag skulle nog säga att det inte är många som gör det:
1. Don hanarna är större än sphynxhonor (självklart) men don honorna är i 99% av fallen mindre än alla sphynxar
2. Har du en dålig don är den mer rynkig, detta då donnarna får sina i ansiktet de flesta gångerna där du inte vill ha dem då deras redan mindre än sphynxars ögon blir lite inkapslade och de får ännu mer problem med ögonen. Sträva inte efter rynkor utan stora ögon då rasen har stora ögonproblem såsom för små ögon, för djupt satta, entropion etc.
3. Det stämmer iaf.
4. Fem hårlag finns på don och det finns ingen klar gräns mellan dem. Dessa är: straight coat, brush, velour, flock, gummi. Det finns inte så många men det finns sphynxar som är lika nakna som en don så länge de inte är BB (born bald) då dessa inte har hårsäckar på samma vis som andra.
5. Stämmer till viss del dock kan du para en sphynx och en rex tex och få nakna i första generation annars blir de pälsade. Parar du en don med en pälsad så beror utfallet på om donnen är hetero eller homozygot för hairlossgenen.
6. De flesta allergikerna klarar donnarna MYCKET sämre än sphynx vilket jag baserar på empiriska studier hos inte bara mig utan även andra uppfödare. Jag har haft över 100 allergiker träffa don och endast två har klarat av dem.
7. Stämmer (dock stod det tidigare att donnen var mer social)
Oj ber om ursäkt om jag la in nåt felaktigt!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Klart man litar på det när det ligger hos en uppfödare men vi har stora problem i Sverige med väldigt oetiska don uppfödare tyvärr
#7 Oj då! Vad trist om det är så!
Ja jag är ju helt ny på Sphynx så det var kanske dumt av mig att lägga in en sån länk, då jag inte riktigt vet om hon har rätt eller inte.
Men nu vet jag. Överlåter det till er att svara på såna här frågor :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hej.
Jag är jätteintresserad av en Don Sphynx men känner mig lite mer tveksam när jag hör att de ofta har ögonproblem. Man tycker ju synd om katterna och vill inte understödja att de ska lida.
Men hur insjunka ögon är för mycket? Hur på sin vakt behöver man vara?
Jag har en don som jag haft massor av allergiker som sniffat på och där endast en av dessa (ett tjugotal personer) kännt av honom.
En gammaltråd som jag väcker liv i.
Jag har en syster som har tänkt köpa en Don Sphynx. Jag har själv haft funderingar på en Spynx en gång och för mig var DS en ny ras som jag aldrig stött på tidigare. Hon frågade nu och man kan para en DS med en Sphynx och jag bollar över den frågan till er som kan detta.
Jag tänker så här: Eftersom det är två olika raser som har skild genetik och skilda utseenden så borde det inte vara så bra att kombinera dessa. Men så är ju DS dominant och borde därför gå bra att para ut med andra raser för att få in nytt blod.
Så hur är det egentligen?
Min genetikkunskap håller sig bland gnagare där det finns både dominanta nakna och recessiva nakna, men vi har inte olika raser blad tex mössen, utan olika varianter av hårlag på samma ras.
-Lottiz
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Man skall inte blanda sphynx och don sphynx, raserna har inget med varandra att göra och då båda raserna har svåra rasbundna sjukdomar är varken eller en vidare bra utparningsras även om de hade varit lika varandra utseende mässigt vilket de inte heller är.
Don sphynxens "hairloss gene" är visserligen dominant men du har hetero och homozygota djur så en sphynx/don parning kan ge dig en kull med fullpälsade kattungar.
#13 jo, genetiken förstår jag vad gäller dominant/reciessivt och även homo-/heterozygot. Nu är nog iof nära 100% av Don heterozygota om man inte ska para ut dem.
Hur som helst, tack för svar. Drt bekräftade ändå mitt tänk och jag vidarebefordrar min syster det.
angående ögonsjukdomarna vill jag delge erfarenheter med dominanta hårlösa gener på möss som jag har fött upp som homozygot ger ögonskador. På dem blir hornhinnorna så tunna så ögonen sväller upp och blir så stora att ögonlocken inte når över dem så de torkar och mössen blir bilnda. jag avråder avel av nakenmössen just därför
vad händer med ögonen på Don S?