Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 4192 ggr
Amandasofia
2012-04-24 17:15
0

PROBLEM PÅ NATTEN!

Jag har en två år gammal kastererad sphynxkille. Han är hur mysig och go som helst och som alla katter är han vaken på natten.

Men han sysselsätter sig inte själv, utan varje natt så står han och kraffsar och jamar utanför min sovrumsdörr så jag inte kan sova.

Det handlar inte om att han är hungrig eller dylikt, han står bara och gnäller.

Jag vet inte alls hur jag ska göra för att få sova på nätterna, släpper jag in honom så trampar han bara runt i sängen.

Har någon råkat ut för liknande? eller har någon kanske förslag på en lösning?

hus-musen
2012-04-24 17:21
0

Har han någon kompis han kan leka med? Då får de utlopp för energi samtidigt som de kan mysa ihop.

Qui dormit, non peccat

Currbits
2012-04-24 18:30
0

Kanske han slutar "trampa" runt och lägger sig för att sova hos dig om du ger det lite tid? Jag skulle garanterat inte få sova om jag valde att stänga ute katterna från sovrummet. Istället har dom sina favorit platser där dom gärna slår sig till ro nära familjen nattetid, det behöver ju nödvändigtvis inte vara i sängen utan det finns mysiga katt igloos och dylikt som katterna brukar gilla.  Alla har säkert sina egna lösningar men så fungerar det hemma hos oss.  Lycka till!

/Tove

kissan78
2012-04-24 18:30
0

Håller med #1 att det kan vara sällskap han saknar. :) Försök aktivera honom med roliga lekar på kvällen strax innan det ska göras natt så han är lite uttröttad.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Wiveka]
2012-04-28 16:26
0

Vi hade samma problem med vår Cornish när han var runt 6-8 månader……

Vi löste det med att leka med honom en timme innan vi ville gå och lägga oss. Fungerade utmärkt och efter någon månad hade han lärt sig sovtidernaFlört

Amandasofia
2012-04-29 10:46
0

Tack för alla svar!

Jag har haft honom sen november fötrra året, och i början så hade jag dörren till sovrummet öppet. och då sov han med mig i kanske 2-3 timmar men sen vaknade han och då var det full rulle.

Jag har även testat att ha en annan katt hemma då jag var kattvakt några månader åt min väns sphynx. min väns katt sov hema natten, men min stod ändå utanför sovrummet och skrek.

Han ju själv nu, men visst ska sphynxrasen kunna vara ensamkatt? uppfödaren sa att det inte borde vara några problem..

återigen tack för all respons! :)

kissan78
2012-05-06 20:19
0

Tycker det är lite konstigt faktiskt av din katts uppfödare att säga att sphynxar är ensamkatter. Det kräver väldigt mycket från människorna för att kunna ge dem ens något i närheten av det en likasinnad kattkompis kan ge. Visst kan dem vara ensamma och kanske klarar sig men sphynxar är enormt sällskapliga och vill ha sällskap t o m när dem  sover. Iaf vill då alla mina det.

Nu tror jag inte det bara är det som gör att din katt skriker på nätterna men kan nog vara en orsak. Sen när dem hållit på ett tag så blir det en vana för dem och det blir svårare att bryta.

Har du testat att sova på soffan några nätter med din katt? Varje gång han kommer och trampar runt på dig fös han bestämt åt sidan eller visa att han kan få va hos dig om han är still. Busa ordentligt med honom innan ni lägger er och ge mycket närhet och sällskap. Om han skriker sen på natten, ignorera honom. Skaffa hörselproppar om det behövs för att kunna stå ut. Dem kan va rätt envisa dem här godingarna när dem väl fått för sig något men det gäller att vara envisare och ha tålamod!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Amandasofia
2012-05-07 15:44
0

Hej! :)

Jag har testat öronproppar, men han kan stå en hel natt. Jag har inte provat att sova på soffan, men allt det andra. Som du säger så tror jag det blivit en vana, för även när jag hade en annan katt hemma under en längre tid så gnällde han.

Han är verkligen världens mysigaste, men det verkar inte som att någonting kan få honom att sluta!

kissan78
2012-05-07 21:22
0

Det är just det där med att ha tålamod när dem väl fått för sig en sak… Just nattsömnen är ju rätt viktigt för att man ska orka med i övrigt och dem lär sig alldeles för fort hur dem får uppmärksamhet, även om det blir "fel" uppmärksamhet. Nonchalera honom och gå inte upp för att jaga bort han eller föröska få han tyst. Kanske har du en toalett som inte är alltför liten eller ett rum där du kan stänga in honom med mat, vatten och toalåda och gör till en rutin att "natta" honom där och sen gå och lägga dig.

Nu kanske du testat det med men skriver allt vad jag kan komma på kan funka. :) Ibland kan det även hjälpa om man ber en vän/släkt el nån att ta katten i något dygn och se hur det går där.

Hoppas verkligen ni ska kunna få stopp på beteendet för det är inte kul när dem blir sovrumsdörrskrikare :S Har haft det problemet själv men lyckades få bort det genom att bara ignorera i några veckor. Maken var lagom glad där ett tag när vi hade haft x antal nätter utan sömn…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

raggorgeous
2012-05-14 20:48
2

Jag har en Sphynxtjej som gärna trampade omkring på mig då vi skulle sova.. i början blev jag så klart lite irriterad och föste bort henne lite snällt.. då gick hon till balkongdörren och ställde sig mot den och krafsade mot fönstret.. otroligt irriterande ljud då man vill sova.. kunde hålla på lääääänge!

jag försökte allt, ignorera, säga till, citronskivor i fönstret mm mm mm .. lekte med henne jättelänge innan sovdax.. inget hjälpte..

tills jag kom på att jag sa till henne att "om du ska sova med mig får du ligga vid min sida", så har jag armen runt henne.. nu myser hon nöjd ner sig där varje natt och har gjort så det senaste året.. kan inte sova utan henne nu <3 underbar "vetevärmare" ;)

Dock håller jag med nån här ovan att Sphynx är otroooligt social och min har sällskap av 3 ragdolls som hon äääälskar!! De behöver ju MYCKET stimulans och de har så otroligt roligt tillsammans! jag kan aldrig ersätta det :)

Jag tycker du ska ta in honom i sovrummet igen och visa honom hur han ska sova med dig… efter ett tag kommer han förstå det och bara mysa! :D

Lycka till!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ekarny
2012-05-18 23:44
1

Hej.

Vi fick hem vår kille för ca tre veckor sen och han skrek fruktansvärt på nätterna. Den första veckan var vi inställda på att det blir tufft med tanke på flytt och ny miljö men när det bara blev lite bättre och man lärt sig höra skilnaderna på skriken så blev det väldigt påfrestande.

Min man sover igenom det mesta medan jag vaknar för allt nästan. När vi var i början på tredje veckan med detta beteende så fick jag nog! Nästa natt så var det första gången vi stängde in honom, men vi gjorde det tillsammans med oss i vårt sovrum och han hade vad han behövde plus lite extra sovplatser vi tog in. Första natten skrek han lite men inte alls i samma utsträckning och vi tog han till vår säng och klappa och mös. Andra natten kom han till ro snabbt och tredje natten så stängde vi inte dörren helt plus att han kom själv och la sig i sängen hos oss när vi lagt oss.. Nu fungerar det mycket bättre men vi har pratat med uppfödaren och det kommer nog bli så att vi får skaffa en kompis tidigare än vi tänkt ändå. De är en oerhört social och tillgiven kattras och även om vi är hemma mkt och barnen leker timma vis med honom så tror jag han behöver sällskap av en lika sinnad så att säga. Hoppas du får bukt med skrikandet så ni får den sömn ni behöver.

Lycka till!

Amandasofia
2012-05-20 21:56
0

Hej! tack alla!

Jag har nu testat att sova tillsammans med honom i några nätter. han trampar fortfarande runt en del och ska nosa och puffa på mig men jag tror att jag är på rätt väg.

Himla jobbigt att inte få sova, men måste erkänna att han är otroligt mysig att sova med. :)

Men hur lång tid tog det innan ni kunde sova helt utan att bli väckta?

//Sofia

raggorgeous
2012-05-23 23:10
0

#11 Åh vad han måste vara glad nu!

Tog nog 2-3 veckor innan hon helt sov hela nätterna igenom men sedan dess har det hållit i sig, det är nu över 2 år sedan :D Hon sover fortf under mitt täcke vid armen hela nätterna igenom. Supermysigt, kan knappt sova utan henne där :) Du får vara envis med att visa honom var han ska ligga och pussa massor på honom så somnar han nöjd ;)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

nakenkatt
2012-05-28 15:05
0

det finns inget mysigare än att ha en varm sphynx i sängen,skulle inte vilja vara utan min rosa varma tjocka lilla kille en enda natt!!!!