Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett: 05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 4369 ggr
Sphynxi
0

Hjälp!! Blod från min katts underliv

Hej! Har panik här.

Min katt fick livmodersinflammation för ca 4 - 5 veckor sedan. Hon blev behandlat med antibiotika (baytril) och allt blev bra.

Nu i veckan började det rinna blod från hennes underliv, jag åkte då direkt in till veterinären! Hon undersökte , gjorde ultraljud och kollade livmodern och urinblåsa osv, och tog något prov och konstaterade att allt såg bra ut, så det var bara att åka hem igen. Vilket jag tycker är väldigt märkligt. Då det faktiskt rann blod. Dock inga stora mängder.

Nu är det lördag och under natten har det runnit lite mer blod än innan, ringde då upp en annan veterinär för att rådfråga, och hon menade på att jag kunde avvakta men om jag var för orolig skulle jag åka in.
Min katt springer omkring nu och busar och stimmar som vanligt, äter som vanligt, och ingen feber.

Men är så himla orolig, har någon varit med om något liknande? Vad kan detta vara?

Tycker veterinärerna verkar jätte konstiga som bara skicka hem mig, blod från min katts underliv kan ju verkligen inte vara bra!

Tacksam för alla svar!

raggorgeous
0

Det ska INTE komma blod från underlivet!! Kastrerades hon i samband med livmoderinflammationen?

Låter ju jättekonstigt att de inte inte hittade nånting på ultraljudet, men om sagt det ska inte komma blod från underlivet! ta det säkra före det osäkra och åk till en annan veterinär än den första!

Hopaps det går bra! Håll oss uppdaterad!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

kissan78
0

Om hon "bara" fick baytril kan det mkt väl va så att inflammationen inte alls försvann, har själv varit med om att enbart behandla en hona med medicin men det gick nån vecka så började det om igen och jag fick alizinsprutor + en lite längre kur. Då först gav sig inflammationen. Alizin är abortmedel till hund som hjälper till att rena livmodern lite extra.

Tycker också det är märkligt att dem skickar hem utan att ha hittat en orsak till blodet. Håller dock med den andra veterinären du ringde att du inte behöver åka in akut just nu om hon ändå mår bra. Som jag fått lära mig är "öppna" pyos inte lika akuta som "stängda", alltså när det ändå rinner ut kan det inte bli lika stor skada som om allt samlas kvar i kroppen. Däremot behöver hon nog kollas upp av en annan veterinär och blev hon inte kastrerad så kanske det är det enda som hjälper. Anlagen för att få livmoderinflammation kan vara ärftliga så är det svårbehandlat eller återkommande är ju frågan om det är en katt man vill avla på då. Min hona som jag behandlade blev kastrerad och livmodern var inte fin…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sphynxi
0

Okej. Men veterinären sa att baytril också var för hundar, altså lite starkare antibiotika. Och jag var på 2 åter besök och allt var borta och allt såg bra ut. Däremot när jag var där nu i veckan så sa veterinären att urinblåsan såg lite liten ut, men hon hade kissat precis när vi åkte hemifrån. Men kanske kan vara en urinvägs infektion då? Men ska ringa veterinär imorgon (måndag) och boka ny tid.

Men en fråga till dig kissan78 rekommenderar du inte att sätta henne på ytterligare en antibiotika kur om det skulle vara livmodern igen?

Tanken är ju att avla på katten, men är det livmodern igen så känns det nästan lika bra att ta bort livmodern. Har betalt 18000 för henne och hon är bara 1 år och 3 månader. Men i och med att det kommer nu i så tidig ålder lär det ju komma tillbaka igen..

kissan78
0

Är det livmodern igen så skulle jag personligen tagit bort den, har du henne avelsförsäkrad så bör du få ut på försäkringen om veterinären kan skriva ett intyg om att det var "kliniska symtom" (nåt försäkringsbolagen vill ha med visst) och ett måste för kattens hälsa. Det är jobbigt att va uppfödare, man hamnar tyvärr lite nu och då i sitsar man inte vill hamna i. :(

Kolla upp henne ordentligt först bara innan du tar det beslutet. Hoppas innerligt att du inte ska behöva ta det beslutet o att det ordnar sig!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

raggorgeous
0

Jag fick själv kastrera en hona till följd av kraftig pyo som ej hade gått att  behandla utan risk för kattens liv (mkt kraftig infektion som även gick upp i urinvägarna och hade börjat angipa bukhinnan) och allt detta gick på bara 1 v! Jätteläskigt.

Iaf Agria har så att jag fick ut halva hennes avelslivvärde eftersom  hon inte hade haft kull innan. Hade hon hunnit ha en kull innan detta hände hade jag fått ut allt. Men alla veterinärkostnader gick på försäkringen och det viktigaste är ju att hon nu mår bra! :)

Lycka till…

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se