Livmodersinflammation
Hej! Jag har lite frågor och funderingar..
Skickade iväg min hona för parning i 1 vecka, två dagar senare började det rinna gul/vit flyting från hennes underliv, tog in henne till veterinär direkt och dom gjorde ultraljud osv, och dom konstaterade att det var livmodersinflammation. Dom ville direkt operera bort livmodern då dom menade på att detta alltid är bäst.
Sen sa veterinären även att det endå inte såg så farligt ut, och att det var en liten inflammation. Dock hade hon ju var i livmodern. Men eftersom min katt inte haft några symtom, altså ingen feber, hon har hela tiden ätit som vanligt osv, så valde jag att inte operera.
Så min flicka fick utskrivet Baytril, veterinären sa att detta absolut inte kunde skada fosterna..?
Dock var det ett mirakel om hon fortfarande skulle vara dräktig. I alla fall åt hon Baytril först i sju dagar, sen åkte vi in på återbesök och nytt ultraljud gjordes, och veterinären sa att allt såg mycket bättre ut. Men ännu inte helt bra, så hon sa jag skulle fortsätta med Baytril ytterligare 4 dagar. Men att det inte behövdes något mer återbesök, vilket låter märkligt..
Detta är nu ca 1 vecka sedan.
Men nu har hon blivit större runt magen och brösten är lite smått rosa vilket som inte var innan, och hennes bröst har även blivit längre, så jag sitter nu och funderar på om hon kanske fortfarande är dräktig eller också att livmodern växt och det kanske aldrig blev helt bra?.. Min katt verkar må bra annars, äter som en väldigt mycket och leker och busar. Men bör jag kolla upp detta endå kanske?..
Tacksam för svar. :)
I vanliga fall brukar man börja att behandla pyo med synolux då det inte påverkar fostrena. Baytril kan påverka och man ger det för det mesta endast om honan är starkt påverkad av infektionen eller den har gått så långt att flytningarna är gröna och tjocka.
Jag hade kollat upp med ett ultraljud hur det ligger till där inne så det inte blir något akut ifall att något inte har gått helt rätt med behandlingen.
Skulle det vara så att hon inte är dräktig utan det är en fortsättning på infektionen kan det vara bra att ge alizin för att tömma ut livmodern helt och hållet på var.
Lycka till
Usch då stackars tjejen! Tycker också absolut att du ska ultraljuda!!!
Kan gå jättefort utför om det finns bakterier kvar som ligger där och gror..
Ser du flytningar fortf?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se