Seriös eller oseriös uppfödare?
Hej, jag skulle behöva hjälp/råd från er ang. kattköp hos en uppfödare.
Det började med att jag skulle få köpa en omplaceringskatt, vi hade haft kontakt från och till i ca två veckor. När jag sedan skrev att jag kunde komma och hälsa på och eventuellt köpa henne så var hon tydligen redan såld och skulle hämtas nästa dag. Vilket jag tyckte var okej, som jag skrev "jag är glad för hennes skull att hon fått ett hem". Vi kommer då överrens om att jag ska få komma och kolla på en annan omplaceringskatt eller en kattunge, beroende på vilken jag fattade tycke för.
Återigen så mailade vi fram och tillbaka, nästan varje dag. MEN hon svarar aldrig på helger (och skriver inte heller att hon inte kommer svara eller dyl. Blir alltså bara knäpptyst över helgerna). Vi kom överens om att jag skulle få komma och hälsa på dessa, sedan får jag inget svar på fyra dagar. När jag sedan kollar så har hon lagt ut en ny annons på blocket med dessa katter PLUS omplaceringskatten som jag skulle köpt från början (som blev såld så hastigt när jag skulle köpa den). Sedan försvann "min" kattunge från hennes hemsida och fanns inte kvar till salu längre. Mailade henne i fredags och fick snabba svar, ville ha adressen och telefonnummer till henne (vilket jag tycker att jag inte ens skulle behöva fråga om, om man är intresserad av att sälja katter) för att jag ska/skulle åka dit imorgon (tis 24 april). Har inte fått något svar och det är nu måndag.
Jag känner att jag blir lite halvt avskräckt av att hälsa på och eventuellt köpa en katt utav henne. Är det här verkligen ett vettigt beteénde av en uppfödare? Är hon så seriös som hon framställer sig för att vara?
Tacksam för svar.
Självklart så kan det vara så att man inte har tid och ork att svara på en gång och använder man en jobbadress så kanske man inte kan svara på helgerna men resten låter ju inte vettigt alls.
Jag vet ju inte vilken uppfödare det är med säkerhet men om det är den jag misstänker så vet jag några andra som skulle dit och titta på katter, hade bokat tid och allt, när de väl kommer dit och knackar på säger uppfödaren att hon har glömt att de skulle komma och vägrar släppa in dem och de får packa in barn och allt i bilen igen och åka sina 2 timmar hem igen.
Jag hade dragit öronen åt mig och satsat på att hitta någon annan.
Ja, det med att hon inte svarar på mail kan jag ha överseende med. Men just det att hon inte gett mig något svar när vi bestämde att jag skulle komma imorgon, det känns inte helt rätt.
Nu har jag dock redan beslutat mig för att inte åka dit, efter ett par samtal med familjen. Är inte heller så himla lätt att ta mig dit, behövs antingen åka tåg eller fixa skjuts..och det är en bit dit.
Vill inte "hänga ut" uppfödaren här heller direkt, men jag skickar ett meddelande till dig så kan vi se om det är samma. I så fall är jag övertygad om att hitta någon annan!