Hjäp, min sphynx har lösmage igen...
Hej, jag har en 4år gammal sphynx(kastrerad hane) kissekatt. När jag köpte honom(1 år sedan) hade han diarrea, "skrek" när han gick på toan, men var annars en glad och tjock katt, frisk enligt papprerna… Då bytte jag mat till Gastro Intesstinal från märket Royal Canin och han blev bra på endast 3 dagar… På ett år hade han diarrea kanske bara 3 gnr… men nu 2månadar sedan började han få lösmage igen… Nu försöker jag byta till en en hypo allerenic mat sedan 2 dagar tillbaks och han blir/blev bara sämre av det…Vad ska jag göra? Ska jag blanda de två maten kanske… fortsätta med den nya… eller blir han sämre av det… eller finns det flera allternativ? HJÄLP oss snälla… Bajs i sängen om nätterna är "skit jobbigt" och det är synd om kissen också;)… Mer han bajsar hungrigare blir stackarn! Har inte råd med vet, jusst nu!? MVH/D
Man ska inte byta foder tvärt av sådär. Det är det sämsta man kan göra, särskilt när kissen redan har diarre.
Ta bort torrfodret helt och låt han vara utan mat helt et tag så magen hans lugnar ner sig, sedan ger du kokt Torsk i några dagar tills magen lugnar sig och han blir bra i magen igen och bajset är fast och fint.
Sedan kan du försiktigt introducera ett torrfoder igen med några bitar åt gången samtidigt som han får fisk.
Succesivt går du över helt till torrfoder, men sakta så hans känsliga mage hänger med.
Tål han inte fisk, är kyckling milt för magen också.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag skulle nog försöka se till att gå till en veterinär ändå, att magen krånglar kan bero på en hel massa saker. En förstoppad katt kan få diarré, likaså om den har klamydia, giardia, mask osv.
Morotspuré brukar stoppa upp värsta diarrén men det ska man absolut inte ge om det är en förstoppning som orsakar diarrén. Skonkost (kokt kyckling) är bra några dar men då din kisse haft problem tidigare o det inte försvunnit helt trots ett så pass milt foder som du gett så bör du försöka få honom tilll en veterinär ändå, o gärna då en som vet något om katt.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Hej, tack för svaren! Jo jag var igen
i smådjursklinikens affär idag där fick jag provmaten som
förvärrade allt ännumer igår… och det var någon annan som var
där, hon sa att jag ska sluta ge den maten jag fick av dem och ge
lite ris istället. Men det ville inte min katt ha. Då tog jag lite
av (den gamla maten; Gastro Intestinal Wet) blande detmed en sked
ris… Det åt han upp efter mycket om och men, gick sedan direkt
till toan och gjorde en något mjuk och stinkig bajskorv. Jaha… är
det matens förtjänst från igår då? När jag köpte honom
(omplaceringskatt) sa uppfödaren att han brukar ha stressmage som
går över ibland men ibland inte alls… på flera månader… !!!
Men att han skrek på toan var normalt…?!(Det nämdes bara innan
jag hämtade honom inte på telefon innan… utom det var de trevliga
och jag fick ju värdens bästa katt) Men om det var stress hur kom
det sig att han blev bra på Gastro intestinal på en dag, men så
fort jag provar ngt annat blir han dålig direkt? Så jag förmodade
att han hadde känslig mage. När jag fick honom ett år sedan fick
jag med vettrinär papprena och denna fina avlingshane var prisad,
tjok och frisk… Och sedan jag bytte mat tänkte jag inte mer på
hans känsliga mage. Han har inte varit utomhus eller umgåts med
andra katter sedan dess och har varit testad för allt innan… för
att han var ju en utställningskatt och då måste man ha en frisk
katt, så hur skulle han ha fått ngn ny sjukdom? Han har haft
lösmage typ en gång per tre månader men gick över alltid efter en
dag. Men inte nu…nu har det varit fram och tillbaka i 4veckor och
senaste dagarna har jag fått bajs 3gånger i sängen och igår som
sagt var han hel lös efter matbytet…men idag lite
bättre-hitills… Han har definitivt inte hård mage jag kontrolerar
korvarna! Han väger 6kg får en 90g mat i småportoner men om han
fick skulle han äta dubbelt så mycket! Han är underbar och jag ska
prata med vet. på telefontid i morgon eller om de ringer tillbaks
idag, hoppas jag? Hoppas att jag inte behöver ta en massa tester för
att jag har inte råd med det nu… men om jag måste och det inte
går över så blir jag tvungen. Om någon annan har haft det så hör
av er och tack för svaren igen! MVH/D
Funkar han på det fodret han har. Annars är James Wellbeloved bra för känsiga magar. Det är risbaserat.
De fick mina Skogisar när de var små och pojkens mage var känslig.
Han funkade på Gastro Intestinall-royal canin, hitills men nu i några veckor som sagt… Ja han har fått torkad ank-godis och det var inga problem---Så anka och ris låter inte så dumt-om nu magen lugnar sig lite snart kan jag prova lite försiktigt- Tack för tips!
/Orolig kattmamma
Jag tycker att det låter som typiska symptom för parasiter, Giardia eller tritrichomonas. Då är katten periodvis bättre i magen men diarreerna kommer alltid tillbaka, katten är inte avmagrad utan vid bra hull. Jag rekommenderar att testa för båda parasiter. Du kan ta prov själv och skicka in till SVA:
Här står om Tritrichomonas
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25122
och här om Giardia:
Här finns mer att läsa om tritrichomonas
http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurh%C3%A4lsa/Katt/Tritrichomonas_SvVetTidn_13_2010.pdf
Veterinäreren sa att i och med han har varit så bra så länge hos mig så tror hon inte att det kan vara gardia eller tritrichomonas men om han inte blir bättre så måste vi testa ändå. Kommer kosta 2000kr och till SVA kan bara veterinärer skicka! Hon tyckte att jag ska ge honom Soloack och blanda lite ris i hans Gastro intestinal… Sedan kunde jag prova Anka och ris från Welbeloved.
Hoppas att det löser sig snart(Han pruttar förfärliga fisar jusst nu också)
Gillar inte när jag inte får svar -känslig mage- hmmm…Jaha?!
Tack för era synpukter!
Det kan ju vara så att han är allergisk eller överkänslig mot någonting i det fodret han går på trots att han inte borde det. Men att det är på gränsen, så är det någonting annat som stör honom i kroppen, kanske otillräcklig sömn eller stress eller någon vanlig virusåkomma och så orkar inte immunförsvaret stävja bägge delarna, om du förstår vad jag menar.
Jag kan berätta hur jag är med min laktosmage. Jag kan i normala fall äta en liten del laktos utan att det märks på magens beteende men om jag blir förkyld, eller stressad eller har sömnbrist så är kroppen inte lika tollerant mot laktosen, och därför reagerar jag mer då.
Hoppas du förstår mig. 
Även privatpersoner kan skicka in prov till SVA, jag har gjort det själv.
Det är ganska många som rekommenderar James Wellbeloved (Adult Turkey&Rice) för de katter som har känslig mage…du kanske skall testa det för det är absolut inget roligt problem!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Har testat James Wellbeloved på en katt med känslig mage men det gick inte alls för honom :( Här är det Eukanuba som funkar bäst. :)
Tycker det låter märkligt att uppfödaren säger det är helt normalt att en katt skriker när den går på lådan :S Nu beror det iofs vad för skrik det rör sig om… Jag hade en katt som ville berätta varje gång han gick på lådan men han var pratsam i övrigt med och berättade om det mesta. Men en katt ska inte skrika när han gör sina behov annars, det är ofta ett tecken på att det gör ont. Det bästa är att skicka in ett prov själv till SVA för att utesluta att det rör sig om någon sjukdom. Sen kan man göra efet test för att se vad katten tål. Testa att ge enbart kycklingkött en period, sen afsa över och ge tex älgkött, kanin, lamm osv och då ska man ge under flera veckor för att se resultat. Alltså en sorts födoämne åt gången. När man hittar något katten tål kan man börja smått blanda i tex ris, ägg, fisk osv, ett ämne åt gången och se hur katten reagerar. Till slut märker man när magen kapsejsar igen.
Min katt gick på Hills D/D tills jag kom fram till att Eukanuba var ett foder som hans mage klarade.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Hej, tack igen för allas åsikter!!! Nu har jag testat… James
Wellbeloved men magen är upp och ner ändå…(ris stoppade det
värsta i alla fall-tack för tipset) Sedan gick jag tillbaks till
Veterinär maten, men inget hände tills jag beställde en tid hos
veterinären och skulle samla bajsprover… då förstås kom han ned
med fyra helt normala bajskorvar… fast att jag gav honom extra
mycket mat för att vara säker på att få lite diarrébajs i påsen.
Katter är listiga/konstiga små troll! Men korvarna stinker
ordentligt och om det fanns parasiter igår där så finns dem nog
idag med! Besöket och proven kommer att kosta skjortan, även med
försäkring… men… men…det viktigast är att vi vet med
säkerhet att inga parasiter härjar i hans tjocka söta mage! När
jag fick honom med dieare-mage borde jag har direkt testat honom
innan jag bytte mat…men jag trodde på uppfödarna att han hade
”känslig mage vid stress och flytt(vilket de talade inte om per
telefon)” men när jag närmare tittade på papperna nu så har jag
upptäckt att han inte varit hos vet på länge-flera år? Jag har
haft honom i 14 månader nu men som sagt han var ju testad för de
vanliga sakerna och kastrerats för att han var ju en champion och
avelshane så jag tänkte inte på att de kan har sålt mig en katt
med parasit i magen! Men om han nu visar sig ha parasiter så ringer
jag Sverak och frågar vad som pågår?

Har en Devon som har känslig mage och det har varit lite bökigt att hitta ett bra foder som funkar. Just nu verkar det som att Eukanuba fungerar i alla fall så jag kommer att köra på det ett tag och se vad som händer.
Hej… nu har jag varit hos vet. Det kostade 5000kr och det kommer att beställas medicin som kommer att kosta 1500kr. Ja du hade rätt, han har tritrichomonas.(svår sjukdom att diagnostisera, katten måste ha diaree för att man ska kunna upptäcka parasiterna).
Nu förstår jag också varför uppfödaren inte förstog att katten hade denna sjukdom. Ett, det är ett relativt nytt sjukdomstillstånd, Två, så kan den läka ut delvis men komma fram igen vid stress, vilket uppfödaren typ sa: att när han byter hem så brukar han få diareé men att det brukar(oftast) gå över. Och nu fick han också symtomen tillbaks just när jag flyttade, inte konstigt att man tror att det var stress. Därför fungerade inte hypoallergenisk mat heller, men det hjälpte ett tag med gastrontesstinal för just att den är skonsam. Nu är mitt stora problem att att försäkrinsbolaget inte vill betala för att de säger att han hade sjukdomen redan innan när vi fick honom, men de borde betala ändå tycket jag för att han har varit symtomfri minnst i 6 månader(det står i reglerna). Jag vet inte vad jag ska göra, jag har bett läkare omformulera regleringen, jag hoppas verkligen att det hjälper. Jag hoppas också att medicinen kommer att hjälpa (han har behandlat hos en uppfödare med denna med. och dennes katter blev friska) och att han kan äta sedan normal mat… i alla fall inte denna dyra vetmaten! Ska jag ringa henne som jag köpte katten ifrån? Almach(Makos) i allafall glad fast att matte har mycket snurr kring huvudet!
Tack för all hjälp!!!
Vad skönt att de hittade felet. Jag tycker du skall höra med den du köpte katten av för hennes försäkring borde ju i så fall ta smällen. Lycka till!!
Skönt att du har fått reda på orsaken till hans diarreer. Jag tycker du ska kontakta uppfödaren angående din kostnad för veterinärkostnad och provtagning. Ni måste ju iallafall kunna mötas på halva vägen då han helt klart hade parasiten när han kom till dig.
När det gäller behandlingen så kan du komma undan mycket billigare om du tar in medicinen (Ronidazole) själv och ej går via veterinären som måste ta in dem på licens. 100 st 30 mg kan du ta in från ett amerikanskt företag för endast 28 USD + frakt. Kontakta mig med ett pm om du vill ha mer info.
Oj det var stor skillnad på det priset! 
Vill bara tillägga att katten inte måste ha diarree för att man ska kunna upptäcka parasiten. Diagnostik kan ske på tre olika sätt:
1. Mikroskopisk undersökning där man detekterar parasiterna direkt i mikroskop.
2. Odling i speciellt odlingsmedium där parasiten får "växa till" innan man kan detektera den
3. PCR teknik där man kan detektera mycket små mängder av parasitens arvsmassa. Mycket känslig metod som även kan påvisa parasiten hos katter som inte har några symptom på diarre.
Hej, igen…
NU har min katt har fått behandling med Ronidazole 200mg x2(Han är 6 och ett halvt kg) i en vecka. Skulle hålla på i två veckor… men han började för någon dag sedan bete sig konstig, blev slö, fick feber och ryckte lite i ansiktet och darrade. Är nu hos veterinären. Det enda som hittats hittills är förhöjda värden av vita blodkroppar. Jag efterlyser erfarenheter om Ronidazole, hur farlig den är, både för katt och människa. Min katt har tuggat sönder några kapslar och det har då hamnat pulver lite här och där.
Min katt hade ej diarréer vid behandlingsstart. Min katt hade normal avföring efter några dagars behanling, men ej skött magen det senaste dygnet, och kissat mindre. Veterinären har nu satt in min katt på antibiotika.
Är det någon som känner igen detta hos era katter som behandlats med Ronidazole?
Orolig och tacksam för svar!
/Makos matte
Hej,
Vad jag vet så kan Ronidazole ge neuroligiska biverkningar hos en katt under behandling så det måste man vara väldigt uppmärksam på under behandlingen, men biverkningarna är reversibla om man avbryter behandlingen. Jag har själv behandlat en katt och den fick inga biverkningar alls. Jag själv behandlade med tabletter vilket är lite lättare att ge då de är fasta och inte i pulverform.
Jag vet inte vilken info du fått av din veterinär men man ska vara mycket försiktig själv när man handhar Ronidazole, använda handskar när man hanterar substansen och även när man gör rent i toalådan eller torkar upp spyor om den behandlade katten kräks. Har man småbarn så ska man inte låta dem hålla på med katten under behandlingsperioden.
Jag hoppas det ordnar sig för din kisse.
Sen undrar jag om du har gett honom 400 mg/dag det är isåfall på tok för mycket. Han ska ha 30 mg/kg/dag dvs 195 mg/dag om han väger 6.5 kg. Isåfall är det ju inte konstigt om han får biverkningar.