Erfarenhet
Jag sitter och läser på blocket om Sphynx då jag inte är allergisk mot kissekatter, men reagerar på deras päls tyvärr. Så jag tänkte mig en kisse som inte fäller så mycket päls.
Jag har haft flera huskatter och 4 Norska Skogkatter, så erfarenhet av katter har jag. Vi skaffade våran första katt när jag var 9-10 år.
Jag tycker Shpynxen är en så otroligt vacker katt och hade det inte varit för ekonomin skull så hade jag valt en Sphynx istället för Skogis när jag började titta på raskatter. Ser att det numera har utvecklats inom dessa nakenkatts-raser så att fler raser finns, så utbudet ökar.
Det är fortafrande plånboken som är boven, men drömma är ju gratis. 
Och sålänge som dessa vackra katter är så dyra även fast man bara vill ha den som sällskap och som ska kastreras och bara vara ens bästa vän, så får jag föbli ensam tills jag blir rik. 
Jag förstår priset om kissen ska ställas eller användas för att föra generna vidare, men för en vanlig dödlig som varken söker det ena eller det andra så är det bara att glömma.
Varför jag skriver är för att i flera annonser så läser jag: Tidigare erfarenhet av Sphynx är ett måste…
Är det verkligen så? När ska man kunna ha en sphynx för första gången om det är så? Att Sphynxen behöver hudvård, precis som en pälsbeklädd katt behöver pälsvård dagligen är väl självklart. Eller vad är det som gör att man inte får vara nybörjare på rasen?
*nyfiken och längtande*
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Har faktiskt aldrig sett att någon skriver att det behövs tidigare erfarenhet, är det något du sett i omplaceringsannonser möjligtvis? För sphynxar är en katt utöver det vanliga och påminner mer om en apa. Dem är aktiva, nyfikna och extremt närgågna ;) Många tror att katt som katt men sphynxar är verkligen inte alls som "vanliga" katter. Har ju cornish rexar själv som brukar beskrivas som aktiva och sociala, hundliknande men sphynxarna i jämförelse med rexarna är mycket mer av allt. Tror att en del som skaffar sphynx inte är förberedd på att dem är så aktiv och så sociala som dem är. Kanske därför en del sskriver så i annonser?!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
håller med föregående talare.Gillar man ej att katten gungar i din nya gardin,sitter i köksskåpet,dricker ur glaset,öppnar skåp och lådor,röjer bland saker,sätter på tv själv spelar musik själv,leker med krukväxter dricker vatten ur kaffemaskinen,ja så ser min vardag ut.men jag älskar denna ras.men jag tror inte alla skulle vilja ha som jag.och min sphynxkille hör nog till de livligaste i sitt slag,men inte kan man bli arg på något så gulligt,rynkigt och alldeles rosa.
Jag kan hålla med dig i vissa saker…när jag skulle köpa min första och ville föda upp så var det nononoooo på att köpa en avelskatt om det inte var under riktigt strikta förhållanden…
Men som sagt det finns lustigt folk lite överallt!!
Jag tror att när de vill att man har vana med dessa underbara katter är om man skall vara fodervärd (alltså ta en fertil katt och ansvara för den hemma).
Än så länge är de väldigt dyra, men jag tror priset kommer gå ner på några år när de blir ännu vanligare. I dag är det riktigt dyrt att göra en parning när man inte äger en hane själv och oftast så får man bara para under kontrakt (med en massa regler) och då blir ju priset ut till kattungeköparen lite högre…. Men som sagt ju fler de finns desto lägre kommer priserna nog att bli!
Hoppas att du får tag på en liten Sphynx i framtiden