Hur gick du till väga? - uppfödning FRÅGOR
Jag är nyfiken, och efter som jag älskar dessa naken fisar vill jag gärna veta! (tycker om å läsa hur folk startar upp sin verksamhet)
Använd gärna fråge mallen här nedan och jag hoppas de är ok med frågorna! Varför jag undrar är för att jag vill veta och få ett "hum" om delvis kostnader, samt aveln. För en dag vill ja gärna starta upp, men ras e obestämd (men de lutar åt naken fisarna)
Jag längtar ju då nefter min framtida naken fis, så ja får väl njuta av eran å vara avendsjuk då ja aldrig ens har pillat på nån..
Tak för att du svarade på mina frågor!
När/var/hur bestämde du dig för att starta upp din uppfödning?:
När skaffade du din första avels hona/hane: (gräna bild samt datum på när denna kom)
Din första kull:
Månads/årkostnad det första året:
Månads/årkostnad idag:
Tragisk historia (allt kan ju ske, med uppföning, vill du så får du gärna dela med dig)
Hur gick det sen:
Bästa minnet med din avel matrial (dvs katterna) / utställning samt bästa kull
Hur bor ni och katterna?
Antal katter som finns i hemmet och som används i aveln:
Hur länge har du funnits?:
Vad är det du strävar efter?
Antal kullar/år
Hur har de gått från första året du starta upp din uppföning samt tills idag? (har de gått som du velat med aveln, eller mkt bakslag?)
Vill ge dej lite skrämselpropaganda så du tänker efter noga innan du väljer att börja föda upp.
Det viktigaste är att du har en budget på ca 10 000kr/kull. Inte skaffar på dej för många katter för fort. Plus att du är fullt medveten om att chansen att tjäna pengar i uppfödning är minimal!
Detta nedan är hur det gick med min uppfödning. Just nu har jag paus, kanske börjar jag föda upp om några år igen. Men nu njuter jag av mina vackra kastrater och är glad över mitt val att ta en paus.
Ska tilläggas att detta är ett ganska stort extremfall, men absolut vad som kan hända om man köper på sig för många katter för fort…
Lite statistik sen jag köpte Smilla 2004 och min "såkallade" uppfödnining…
Sen 2005 har jag haft sex kullar. Sammanlagt föddes här under den tiden 28 kattungar.
Av dem var:
11 kattungar dödfödda
4 kattungar har dött i FIP
1 i flatchest
Kvar som lever (sist jag hörde om dem) är alltså 12 st!
Utöver detta har jag haft lite andra kostsamma problem…
Sjukdomar 2004-2009
4
Livmodersinflammationer
1
Kejsarsnitt
1
FIP (hemma)
1
Diarré utredning
1
Fettlever
1
inflammerad tarm
1
Allergiutredning
4
Ultraljud innan & efter ungar
7
Kattsnuvebehandlingar (herpes)
3
Inlagda i snuva
1
Inlagd i bloddiarré
13
Behandling för trolig klamydia
minst 10
Behandling för olika typer av diarréer
Jag äger nu fem katter. Har fått placera om tre katter p.g.a. osämja. Har avlivat två unga katter, en pga FIP och en pga. diverse problem.
Två av katterna jag har kvar hemma har kroniska skador i svalg och näsa sen herpesen..
Detta är lite vad som hänt på ca sex år. Nu är det kanske inte så att alla råkar lika illa ut som jag gjort. Men vill bara att de som ska börja föda upp eller skaffar för många katter lite för fort, ska tänka efter lite…
Har inte skrivit vad allt detta kostat mej ekonomiskt. Det får ni försöka räkna ut själva. 
/Elisa
#1 tack för svaret! Nej min tanke på min framtida uppfödning är inte att tjäna pengar, de kan man göra av jobb, men inte på kull. Många tror ju att man känner massor (dem oseriösa gör de iofs) å att man går med vinnst.. men den biten e inte ja ute efter utan att få fram friska katter..
Tänker inte ens försökra räkna ut haha antar att de e tonviss..
men du verkar ha otur!, men de e bra att man får "höra/se" att allt inte e på en dans på rosor…
föder du inte upp mer eller ligger de på is?
sORRY såg att de stod pause!
Lycka te igen med din uppfödning..
När/var/hur bestämde du dig för att starta upp din uppfödning?:
Min sambo och jag hade hundar från början för avel men då jag blev sjuk blev långa promenader för svårt och vi tittade då på att skaffa katt. Blev kära i en bild av en sphynx och resten är historia som man säger :)
När skaffade du din första avels hona/hane: (gräna bild samt datum på när denna kom)
Vi köpte vår första hona från Belgien och hämtade henne i mars 2006. Samma år flyttade första avelshanen och ytterligare två honor in. Sedan har det rullat på.
Din första kull:
Född 25e mars 2007.
Månads/årkostnad det första året:
Oj ingen aning.
Månads/årkostnad idag:
Försäkringar: ca 4000 kr i månaden.
Mat: ca 2000 i månaden (detta när vi inte har kull)
Sand: ca 1200 i månaden.
Tragisk historia (allt kan ju ske, med uppföning, vill du så får du gärna dela med dig)
Första kullen: mamman fick ingen mjölk= stödmatning varannan timme dygnet runt. Två kattungar blev sjuka och det dröjde veckor innan de kom på att de hade vattenskalle och de var tvugna att avlivas. Sålde kattungar för 45.000 kr, då gick vi endast 2000 kr back..
Hur gick det sen:
Bästa minnet med din avel matrial (dvs katterna) / utställning samt bästa kull
Har massor med bra minnen, för många för att räkna upp och det är därför man har orkat fortsätta trots sorg, en kattvärld full av idioter och ekonomiska bakslag.
Hur bor ni och katterna?
111 kvm lägenhet
Antal katter som finns i hemmet och som används i aveln:
4 katter bor hemma, en kastrerad, en kattunge.
Hur länge har du funnits?:
Sedan 21a jan 1985 ;)
Vad är det du strävar efter?
Föda upp friska och trevliga kattungar som berikar sina ägares liv.
Antal kullar/år
1-3 kullar
Hur har de gått från första året du starta upp din uppföning samt tills idag? (har de gått som du velat med aveln, eller mkt bakslag?)
Mycket har gått bra, mycket har gått fel men vi kämpar vidare med våra mål och har en hel del att vara stolta över. Ingen av oss ångrar sig och vi älskar våra katter och att föda upp :)
Jag har tagit en paus, har bara kastrater hemma. Får se om några år om ekonomin finns och har färre katter om jag köper in en avelshona.
Men just nu känner jag inget direkt sug.
Det jag saknar är att planera kullarna och sen se vad det blir efter kombinationen. Vilket är det absolut roligaste med avel. 
/Elisa
#4 hehe de skulle stå "hur länge har din uppfödning funnits" Är ju inte alla som startar pang på utan vissa skaffar sina avelsdjur och ca fem år efter tar sin första kull (då inte på den honan, men typ så länge vet ja väntar vissa innan dem känner sig redo inför kull)
#5 tack för ditt svar. De förstår jag.
har två nakenfisar,men ingen av dem kommer att gå i avel.Tycker det är kul att ha två st då man älskar rasen.tycker också om att åka med dem på utställningar jag tycker inte alla det har någon betydelse att det är kastrater man ställer ut det är lika roligt när man har intresset. Eller vad tycker ni andra.