Rastlös/överaktiv sphynx hona!
Hejsan!
Har lite funderingar kring min lilla sphynx fröken Billie.. Hon är ca 9 månader gammal och blev könsmogen för ca 2 månader sen (som jag kunnat konstatera ganska tysligt).
Det var ganska länge sedan jag hade en honkatt som inte blivit kastrerad vid könsmogen ålder. Eftersom jag tänkt avla på min misse, så blir man ju lite överrumplad med vissa beteenden man annars kanske tonar ner genom kastrering/sterilicering.
Ett beteende jag lagt märke till främst är att hon blivit väldigt rastlös av sig. Biter och tuggar på saker som hon normalt inte brukar göra. Springer runt inne och är överallt och ingenstans på samma gång.
Känns som det är främst för att söka uppmärksamhet.
Tidigare var hon allätare, världens största aptit.. Men nu är hon otroligt kräsen av sig. Särskilt när det kommer till torrfoder! Dock äter hon gärna min mat (när jag inte har koll på den). *skratt*
Billie har en kastrerad hankatt (huskatt) på 6 år som kompis. Men allteftersom hon blivit äldre och tuffare, så har hon blivit rent av elak emot honom.
Förr lekte de på samma vilkor och Pontus som kompisen heter, har varit väldigt försiktig med henne och tagit hand om henne sen 12 veckors ålder.
Jag skaffade Billie i våras, efter att Pontus kompis Lexus gått bort i plötslig sjukdom.. Så man tänkte ju att det skulle bli skoj med en ny kompis!
Han tyckte nog det till en början! Men nu verkar han nästan lida lite.
Visst leker dom emellanåt, men det är alltid Billie som tar initiativ och kastar sig över honom överallt. Hon är hälften så stor som Pontus, ca 3kg och Pontus ca 6 kg. Känns som min lilla fröken är väldigt dominant. Hon ogillar gärna när jag tillrättavisar henne, när hon ligger och tuggar/biter Pontus i halsen eller liknande. Hon är väldigt trotsig emot mig med ibland..
Dock så är min Billie världens underbaraste fröken, när hon väl sätter den sidan till. Hon har alltid varit otroligt kärvänlig, älskar att bli klappad och kelad med. Ska ligga under ens tröja, filt.. Vill ha uppmärksamhet helt enkelt!
Men det känns som hon blivit lite annorlunda senaste tiden.
En annan orsak till beteende förutom hormoner, kan kanske vara att det förekommit byggarbetare hemma till och från, pga stambyte i badrum/kök. Jag har inte haft katterna hemma alls när de arbetat som värst med bilning och div annat (ca 4 veckor). Då bodde mina katter hos min syster, som även hon har en kastrerad hankatt på 11år. Men det är fortfarande lite arbeten som görs hemma, dels när man är borta och jobbar om dagarna. Man vet ALDRIG när dom satans byggarbetarna klampar in hos en, då de har egen nyckel in. Dock har jag sagt till om att de MÅSTE säga till när de ska in och arbeta, just för att jag ska kunna se till så katterna inte är i vägen eller sticker ut. :S
Så, min fundering är iaf.. Är detta ett typiskt beteende när kattflickor blir könsmogna? Eller är det en kombination med hormoner, personlighet och dominans?
I sånt fall, går det att tona ner hennes beteende på något vis?
Eller kan det snarare bero på osäkerhet/otrygghet när matte inte fanns där längre (under ca 4 veckor hos min syster)?
Eller att någon byggarbetare skrämt upp henne helt enkelt?! Det låter lite innefrån grannarna när de fixar hos dem. Man vet ju inte riktigt hur missarna reagerar känslomässigt.
Jag försöker iaf visa dem trygghet och extra mycket kärlek nu när det är mycket oväsen och spring hemma.
Hoppas bara att det inte blir några skador på sikt… :(
Borde kanske köpa hem feliway, och se om det kanske lugnar ner Billie?!
Mvh Sara
Feliway tror jag är en bra början men jag tycker hon annars låter som en rätt normal sphynxtös som är fertil ;) Sphynxar är överlag mer hårdhänta av sig i lek än andra katter har jag märkt. Dem använder dessutom tänderna mer än nån annan ras jag träffat. Jag brukar köpa hem tunna hundben som dem far o bär runt på och gnager på men sen ger jag även råa kycklingvingar lite nu o då. Det hjälper en del mot deras tuggbehov. Sen så ser jag att sphynxarna här hemma har otroligt roligt tillsammans med varandra, har ju cornishar med men dem leker mycket försiktigare och sphynxarna behöver verkligen leka med en jämnlike. Dem leker bättre med våran dvärgpinscher än dem leker med cornisharna. Du skulle inte kunna tänka dig att skaffa ännu en katt? En jämnlike till din hona? Annars brukar dem lugna ner sig lite med åldern med även om jag inte tror sphynxar någonsin riktigt kommer ur kattungestadiet ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Precis så som dina hona är har mina honor varit när dem börjat bli könsmogna så det är nog ett väldigt vanligt beteende
S*Infinityangel sphynx
#1 Tack för svar och tips!
Jag ska nog testa och köpa hem nå tuggisar åt Billie jag med, få se vad hon tar sig för! :) För tycker om att tugga på saker, den saken är klar! haha
Skönt och höra att min tös är "normal" för sin ras iallafall! :)
Man blir ju lite osäker när man inte har full koll på läget.
Jag är faktiskt lite inne på att skaffa en till sphynx, så det blir mer balans här hemma. + Jag älskar verkligen rasen! :D Så otroligt mycket personlighet, pratsam och gillar att vara med överallt!
Dock så kryllar det ju inte av små sphynxar direkt. :/
Eftersom jag tänkt försöka mig på en mindre uppfödning i framtiden, så är en till tös aktuell. Men de flesta uppfödare säljer enbart till registrerade uppfödare. Och det var iof ett krav att jag skulle registrera mig när jag köpte Billie. Dock har jag tänkt söka stamnamn först efter jag vet om jag ens får avla på henne. Dvs efter att ha HCM scannat och så. :) Känns tråkigt och ha betalt in sånt om det ändå visar sig att det inte går.
Men jag hoppas på det bästa, då Billie har fin stamtavla. Och med föräldrar som är IC båda två! :D
Vill bara flika in och säga att en katt är tonåring till ca 24 månader och kan vara rätt stökiga om man inte aktiverar dem.
Jag fick tips ifrån Susanne Hellman Holmström, Kattbeteendevetare att trötta ut den aktiva katten så kan de leka mer på lika villkor sen.
En laserpekare är superbra!
Sen kan du aldrig tillrättavisa en katt.. inte som man gör med en hund iaf. men det kanske inte var så du menade =)
En katt gillar lite tuffa tag när de busar och om du är tuff tillbaka så blir den bara sporrad… typ- aha.. kom igen då… =)
Klart att du ska söka om stamnamn!!
mvh/Kicki
Lycklig ägare av devon & sphynx