Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett11-katter-kattungar-köpes
Läst 2806 ggr
misshekate
2011-07-11 16:26
0

omplacerings katt?????

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag söker en omlaceringskatt då de vuxna ska vara bättre för allergiker. Jaghar varit och provsniffat och fick ingen reaktion. Vill ge en katt ett hem där den är älskad och omtyckt resten av sitt liv.

Med vänlig hälsning

Malin

042- 69005

misshekate
2011-08-29 14:16
0

Jag vill bara säga att jag fått världens underbaraste lilla katt. Så jag söker inte längreGlad

fd-sockerknarkare
2011-08-30 11:44
0

Vad härligt! Grattis till kissen :-)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

infinityangel
2011-09-05 14:04
0

Grattis till er nya familjemedlem

Luca
2011-09-11 14:16
0

Får man fråga lite hur det har gått med katten och din allergi så här i efterhand? Har du kännt att det brytit ut några allergiska symptom nu när du haft katten ett tag?

[figgelina64]
2011-09-21 17:37
0

Rent medicinskt finns det ingen skillnad i allergi på vuxen och liten kattunge. Det man reagerar på är saliv och urin. Saliv har katten i pälsen då den slickar sig

Men jag önskar dig lycka till med nya katten och hoppas det kommer fungera för er bådaGlad

[QInfinity]
2011-11-07 00:09
0

Det där med att man är allergisk emot saliv och urin stämmer inte riktigt. Det är snarare idividuellt om det är pälsoljan/hudavlagringar, salivet eller urinen man reagerar på.. Även nakenkatter slickar ju sig själva, om man ska tänka så. Fördelen med sphynx är ju att man oftast tvättar/badar dem regelbundet. Dels för att hålla dem rena och dels för att få bort allergenerna i huden om man har allergi. Cool

Finns bra info om allergenerna hos katter på "howstuffworks-hypoallergenic cat"… Fattar inte hur man länkar till sidor här.. Foten i munnen

[figgelina64]
2011-11-07 06:09
0

Mja…det stämmer inte riktigt då allergenerna är ett protein, äggviteämne den allergiska personen reagerar mot och dessa finns i urin och saliv som katten för över till pålsen, likaså gäller hundar

Läs gärna mer på apotekets hemsida

men jag kan förståatt man inte reagerar lika kraftigt på "nakendjuren" då du som du skriver att man tvättar dem oftare, ioch med detta tvättar man ur allergenerna, samma gäller dem emd päls om man tvättar dem ofta kan man tåla dem bättre

Detta med allergier är ju vetenskapligt bevisat och det finns många vetenskapliga artiklar kring att ta del av

http://www.apotekethjärtat.se

[QInfinity]
2011-11-07 10:26
0

Jo, det har du ju faktiskt rätt i att det är proteinet (antigen Fel-d-1) i sig man reagerar på. Glad Läste först som att det var olika allergener i olika substanser.. Men det verkar vara same same.. Att man reagerar olika på olika substanser (saliv, urin, talg), beror nog snarare på hur man kommer i kontakt med det. Men talg och saliv är väl det man kommer i kontakt med i störst grad när man tar i nakenkatterna.
Katter med päls däremot sprider allergenerna både till höger och vänster, genom pälsen som sätter sig precis överallt.

Jag själv har som tur var ingen allergi, så jag har ingen större erfarenhet mer än av att min särbo är allergisk. Min sphynx verkar han tåla ganska bra, men då jag även har en pälsad misse, så får jag duscha och byta kläder så fort vi ska ses.. Rynkar på näsan Men det är aldrig 100% att han inte ska känna av något för det.. Blää för allergier!
Kommer nog konvertera till enbart sphynx inom kort, så kanske särbon kan bli sambo tids nog! Glad