Priser?
Varför är en sphynx fortfarande så fasligt dyr,, framförallt om man inte vill ha den kastrerad vid levernas,
nu har jag ingen 100% info men sist jag pratade med en uppfödare så kostade en katt 10 000:- kastrerar och ca det dubbla om man ville ha den i avel.
hur kommer det sej?
jag skulle mer än gärna skaffa mej en skrynkla men har inte en möjlighet i värden och dessutom ingen möjlighet att övertala gubben att betala så¨mycket som 15 000-20 000 för en katt som han dessutom tycker är ful.. :-)
jag älskar dom så jag skulle absolut få ha en men hm inte för det priset,,,,
//Linda
Det är inte bara i Sverige sphynxen ligger i den prisklassen, i hela världen är det ungefär likadant. Det finns ff ett behov av att importera avelsdjur till Sverige och då vi uppfödare får betala från 30.000 och uppåt för att få hem ett nytillskott är det väl inte så konstigt i mitt tycke att en avelskatt i Sverige kostar runt 18.000?!
Vill man hålla på med avel får man ta den kostnaden (tyvärr). Det är (och ska inte va) billigt att hålla på med avel, det finns tillräckligt många oseriösa sk uppfödare.
Min andra ras, cornish rex, tycker jag ligger för billigt i prisklass. Det kostar ca 8500/kattunge att föda upp en cornish medans dem flesta ligger på 7.000 i pris. Det är en förlustafgär big time att föda upp. Går det dessutom "fel" vid förlossningen så det blir ett akut kejsarsnitt så blir det genast mycket dyrare.
Har inte gjort samma uträkning än på vad en sphynx kostar att föda upp men då man räknar med inköpspriset av mamma katt, vad det kostar att låna hane osv o priserna där är högre än på cornisharna så gissar jag att dem 10.000 vi uppfödare tar för sällskapskatter är långt ifrån vad dem eg kostar att "få fram".
Så, priset är högt för att det faktiskt är oerhört stora kostnader med att föda upp. Alla hälsotester varje seriös uppfödare gör kostar åtskilligt med pengar. Tex hcm-test som görs 1-2 gånger per år varje år tills katten är 5 år o några gånger till därefter kostar mellan 1000-1500/gång. Tänk att den katten som man scannar så ofta kanske fått kompliktaioner i samband med första kullen o kanske "bara" efterlämnat sig en avkomma. På så vis kommer den avkomman kosta uppfödaren ännu mer.
Hoppas att min långa svar ger dig lite svar på din fundering iaf :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

tack snälla för svar… sååå trist bara då jag gärna vill ha en men vet att jag inte i nuläget på nåt vis skulle få min man att gå med på det..
själv är jag ju uppfödare av norsk skogkatt och jag tycker att den oxå ligger för lågt i pris men kan inte höja heller då man blir sittande med kattungarna då.
jag tar 6000-6500:- / kattunge och går ju massa back men det gör man ju vid avel, men det känns iaf trist,, om ändå förståeligt..
//Linda :-)
Min man gillar inte heller att katterna är så dyra men jag ser till att lösa det så han inte behöver bli "lidande". Sen vet han väl dessutom inte rent krasst vad jag lägger på katterna heller :P Så länge vi har mat på bordet o räkningarna blir betalda är han nöjd, känner mig väldigt tacksam att han inte bryr sig mer eg ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Kanske kan du bli halvfodervärd? ett bra sätt att börja…
Är det för sällskap eller avel som du söker? För det finns ju annonser lite då och då om omplaceringssphynxar och då är de ju i regel något billigare i pris och finns ju i olika åldrar. Jag har själv tidigare tagit hand om omplaceringskatter och det har fungerat väldigt bra. (Ja, även jag har en sphynx som behöver omplaceras. :-(. )

ja asså… sällskap eller avel.. hehe både och 
i första hand till sällskap men om hon skulle utvecklas väl så skulle jag gärna ha henne i avel men jag vill ju lära mej mera om rasen och ha god kontakt med uppfödaren eller andra uppfödare då standarden skiljer sej en del från skogkatten.. :-)
Avel kan jag,, men jag kan inte rasen så bra som jag skulle vilja innan jag hoppar på avel. Men som svar på din fråga,, ja till avel… även om det känns fel att säga så då jag vill ju ha den som sällskap..
hahaha usch så virrigt det blev nu.. :-)
//Linda
Hej hej TS!
På frågan varför sphynx rasen är så dyr, så vill nog jag ställa en motfråga :
Varför är alla andra katter såå himla billiga?? :S Blir verkligen förbannad och ledsen när man läser annonser på blocket om huskatter som säljs för 100kr/st.. eller raskatter som "slumpas" bort..
Jag köpte min första (enda) skrynkla i våras.. Och jag köpte henne med avelsrätt = 15.000:- Okej, det sved kanske lite i plånboken! MEN.. Det ska inte vara gratis att skaffa husdjur!
Har man inte råd att lägga ut dom pengarna på rasen, då ska man nog se sig om efter en annan!
Förutom att de är dyrare att föda upp än andra raser, så har de så otroligt många fler fördelar än andra raser om man ser till helheten.
Vissa allergiker tål dem, vilket är helt underbart! Bara det är väl värt alla pengar i världen, jämfört att inte kunna ha katt överhuvudtaget!? Så tycker jag iallafall.. Även om inte jag har någon allergi. Min kille hade det däremot, fast vi numera är separerade.. Jag kommer nog ändå aldrig skaffa en hårig katt igen! Sphynx är så otroligt sociala och underbara! Skönt och slippa katthår för omväxlings skull, då jag tidigare haft bengaler.. Älskar givetvis alla katter, men sphynx är i en klass för sig! 

#7 ja jo så sant så… en hund kostar ju det dubbla eller mer än vad en katt gör.. en blandrashund kostar lika mycket som mina skogkatter gör..
helt galet,, det håller jag med om..
men det jag menar att det så så dyrt fortfarande med skrynklorna är ju mycket att jag jämför med andra raser,, inte pengarna i sej.
min man,, tex,, skulle inte kunna förstå att jag väljer att lägga 15 000 på en katt när man kan få en annan ras som dessutom är finare,, (enligt honom) för kanske 6000:-
Sedan att 6000:- är lite istället,, men så ser ju inte han det.. han vill ha en stor snygg motorcykel han.
Men jag får la vänta tills pengarna finns helt enkelt.. just nu är det ju inte aktuellt iaf, även om jag mer än gärna vill.. NU NU NU gärna förra veckan..
//Linda
Laboliba_73: haha, jo, givetvis menar jag ju inte att en avelskatt inte också är till för sällskap, lite dålig formulering av mig. ;-)
Som du redan fått höra så handlar det om att man som uppfödare får lägga ut en hel del för att skaffa avelsdjur, alltså kostar det lite mer att köpa dem från oss. För egen del så tar jag inte i närheten av samma summor som jag betalat, min "billigaste" avelskatt som jag importerat kostade mig 25.000, den dyraste strax över 60.000.
Jag tar 18-25.000 för mina avelsdjur beroende på ras och kvalite. I detta pris ingår en vad jag kallar kattungegaranti. Katten skall ge dig en kull, händer inte detta av någon anledning så får du en ny katt.