Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 5567 ggr
jollycox
1

en undran om huden

Hej, jag brukar inte vara på sphynx iFokus men jag gillar sphynxen och har undrat en sak och måste fråga, eftersom sphynx(och andra hårlösa katter) inte har päls som skyddar, får dom sår(rivmärken) när dom busar med andra katter, av klorna, eller har dom tjockare skinn än bepälsade katter?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ximena
0

Jag har precis skaffat två sphynxar, och de är ganska busiga med varandra. Men tack vare att vi håller klorna klippta så klarar de sig ganska bra. De flesta innekatter är väl dessutom ganska vana att få klorna klippta så det är inget större problem heller :)

Don4ever
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Vi har uppfödning av Don Sphynx och har en del nakna kisar hemma som busar en hel del.

Det är viktigt att klippa klorna för att försöka undvika olyckor, men de är mycket mer försiktiga än det ser ut. När de busar vill de ju inte skada varandra så de slår inte med utdragna klor. Smarta varelser;)

De kan däremot få märken av att sitta i kattbur av tyg om de trycker nosen mot tyget eller om de kliar sig för hårt. Det är  inget farligt men visst ser det inte så bra ut. Jag rekomenderar att använda ren Aloe Vera Gelly på såret. Har du en naturlig, ren variant är det inget problem heller om katten slickar i sig den. Såret försvinner på 2-3 dagar.

Här hittar du aloe vera av högsta kvalité www.myaloevera.se/sensation

MVH: SE*Don4ever

www.donsphynx.se

[Em_I_Am]
0

Säger som de andra. Klipper man klorna slipper de för många "repor" Något rivsår kan de få men inget allvarligt. Tror de har ganska tuff hud. Det sa min veterinär när de skulle vaccineras nu senast. Mycket segare än vanliga katter. Men det är kanske inte sant :)

Det läker inom några dagar om kisse skulle få någon reva. Utan att kladda med salva ;)

kissan78
0

Även min veterinär säger att sphynxar har mycket tjockare hud än vanliga katter, så jag tror helt enkelt dem har tjockare hud som skydd när dem saknar päls.

Det har hänt att jag haft katter som fått lite djupare sår när dem rykt ihop (oftast vid parning) och för att hålla rent och skynda på läkningen något brukar jag också använda ren aloe vera gelly. Den är naturligt antiseptisk så den är på så vis bra med, inte bara för läkningen. Det använder jag f.ö. även på fetsvans med gott resultat, myggbett osv. Ett "måste" att alltid ha hemma i det här huset.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Em_I_Am]
0

Ok. Mina katter slåss inte o jag har ju inga fertila heller. Myggbett har mina aldrig lidit av heller fastän de haft tillgång till vår nätade balkong hela sommarkvällarna. Kanske har riktiga turkatter jag. ;) Men jag tycker det är skönt att slippa kleta med salvor i onödan.

Fast så badar jag inte mina katter varje vecka, petar inte öronen om det inte behövs osv. Tycker att många övervårdar sina Sphynxar vilket är lite trist. Många fårintrycket att Sphynxen är väldigt känslig. Så är det defenitivt inte. Så revor i huden o myggbett är inget en ev. blivande Sphynxägare behöver oroa sig över.

Vet att några säljer Aloe salvor ;)

kissan78
0

Jag kan förtydliga att myggbetten jag behandlar är på mig själv och på hunden ;) Å är inte försäljare heller även om några försäljare tycker jag pratar så varmt om produkterna att jag borde va det :P

Däremot är jag uppfödare och dels när det är parning så kan honorna flyga på hanen rätt rejält direkt efter parning och så brukar honorna bli rätt tuggade i nacken av hanen. Sen har man flera katter ihop så händer det ibland att vissa individer inte drar jämnt o då kan dem bråka lite hårdhänt med.

Badar inte heller mina särskilt ofta och håller med om att många överbadar sphynxar men å andra sidan så dem som är allergisk mår oftast bättre i sin allergi av att dem badas ofta. Mina får bada inför utställning och blir det inte utställning för någon under ett helt år får dem nog sig ett bad eller två iaf under året men mer än så blir det faktiskt inte.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Em_I_Am]
0

Hahaha jahaaa trodde du menade myggbett på katt. Men det va nog jag som hade en annan diskussion lite för färsk i minnet. Det va en tjej som skrev om att hennes Sphynx blivit så himla myggbiten o varnade andra för att ha sin nakenfis ute om kvällarna i myggtider. Blev så förvånad för jag har aldrig sett ett myggbett på mina. Tolkade därför ditt svar lite tokigt :P

Vad skönt att fler börjar tala om att Sphynxen faktiskt inte behöver bada en gång i veckan. Jag har haft Sphynx i 4 år bara men på den tiden hette det att Sphynxen har speciella krav gällande vård och det beskrevs just som veckobad, öron- o ögonrengöring i princip nästan dagligen och rengöring av klofickorna lika ofta. Många har tyvärr kvar det där på sina sidor osv och i början vågade jag knappt erkänna hur mycket jag "vanvårdar" mina älsklingar. Men nu skiter jag mest i vilket hehe. Två av mina behöver i princip aldrig bada för de är himla rena. En av dom är väldigt rädd för vatten dessutom eftersom han är en omplaceringskatt vars förra ägare brukade bestraffa honom när han varit "olydig" genom att skvätta vatten eller spraya med vattenflaska. Förkastligt i mina ögon. Katter ska vara olydiga ;) Den tredje är en skitgris men blir inte renare av att jag badar honom. Han är ren i max ett dygn. Sen är han lika brun som innan så jag har gett upp för länge sen hehe. Han blir liksom inte smutsigare heller utan håller sin vanliga sepiafärgade lyster och lämnar fina bruna fläckar vart han än ligger. Men det är sånt man får ta för att man slipper katthår ;)

Men visst får man ta öronen ibland. Det blir ju automatiskt lite mer vax o skräp eftersom de inte har något hår i öronen som skyddar. Men det är inte överdrivet ofta det heller. Man ser väl dessutom vaxen på nakenfisar mer än på en pälsad kan jag tänka mig. :)

Men det är egentligen OT.

Nakisar är iaf bäst i världen, oavsett hur man väljer att sköta dom. <3

jollycox
0

Tack för alla svar. :)
Och all annan info också. Jag har läst på många ställen att dom ska badas väldigt ofta och precis som #7 skriver att öronen och klorna ska rengöras nästan dagligen. Men då vet jag nu att man inte behöver det. :) Ni får fortsätta diskutera OT i denna tråd, jag lär mig ju mer :P

kissan78
0

Då fortsätter jag lite OT då… :P

#7 Har det precis likadant här hemma, en som jag kom på inte hade badat på över ett år och inte såg hon särskilt skitig ut heller och så har jag ju som du en lortgris som ser likadan ut dagen efter bad o han blir som inte dyngigare bara för att man inte badar han utan han blir smutsig o så är han så. Han är inte heller alltför förtjust i att bada men däremot bara älskar han mysstunden jag alltid har efteråt dem gånger katterna får bada. Sitta invirad i en varm handduk och gosa så sen jag började med den proceduren står han ändå ut med badandet då han lärt sig att det blir riktigt trevligt efteråt :) När det varit utställningsdags och man "glömt" att mysa så länga så blir han sur :P Inte lönt att stressa när det gäller den grabben utan hela alltet måste få ta den tid som det ska. Öronen torkar jag väl ur lite nu o då, när det behövs men gör "grovrengöring" när dem väl badas. Då tar jag klofalsarna med.

När jag började med sphynx så fick jag ju reda på det att dem måste badas minst en gång i veckan och jag slavade flitigt på några månader men sen gick det 2 veckor, 3 veckor osv o jag insåg ju att dem inte alls mådde dåligt av att inte bada, tvärtemot så hade han problem med att han blev torr i huden när jag badade så ofta så jag fick använda babyolja. Nu har jag olja i vattnet när dem badar och det hjälper faktiskt så dem inte blir lika smutsig sen. Alla är ju individer och man lär sig när man lever med dem vad som är bäst för dem :)

#8 Är det åt något särskilt håll du vill vi ska gå OT mer än om bad och hudvård?! ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

jollycox
0

#9 hehe, nä inget jag kommer på nu :P

fd-sockerknarkare
0

Jag tvättar inte mina särskilt ofta heller. Brukar ta när jag ser att de är väldigt mörka ex på halsen (har ljusa katter). Tycker de oftast blir smutsiga fortare om man tvättar ofta. Sedan har jag en liten skitgris vars öron blir mörk på en gång men då har jag lärt mig att tvättar jag de öronen två dagar på raken så håller de sig fina några veckor efter det :-) Troligen får man väl inte med allt skit frsta gången utan det vandrar som upp och när man väl får det så är det slut för ett tag :-)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Sussi89
0

#11- så du tvättar öronen två dagar på raken bara, och det hjälper? För min hona är nästan alltid skiten i öronen! Bara dagen efter man har gjort rent dom så börjar det komma mycket tillbaka. Och det ser lite illa ut :/

Samtidigt vill jag inte vara i hennes öron hela tiden och tvätta.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

fd-sockerknarkare
0

Testa att tvätta dem två dagar på raken så kanske det fungerar på din hona med…min håller sig ganska fin ganska länge faktiskt!!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Xenomorphs
0

Jag föder inte upp men har en härlig nakis här hemma - lilla Rut. Vi tvättar av hennes tassar ett par gånger i veckan eftersom hon tydligen har lite fotsvett eller vad man skall kalla det :D.

Iallafall blir det bruna tassmärken av henne överallt hon går. Det är alltså lätt att se om hon varit uppe på spisen eller diskbänken :D. Det märks speciellt när hon vandrar omkring på badrumsporslinet….fullt av bruna fina tassavtryck.

Hon är väldigt ljus så varannan/ var tredje vecka så tvättar vi av henne helt. Hon får ganska snabbt bruna ränder på bakhasorna och blir brun på halsen.

Hon älskar inte att bada men det är ok så länge vi först spolar upp varmt och gott vatten i badkaret så att det räcker upp till hennes mage ungefär och sedan öser med med tillbringare över henne. Det verkar som om hon inte gillar själva ljudet från duschmunstycket.

-- Eternity is a very long time --