Förkyld nakenfis
Hej!
Vi är inge bra på katter kände jag just då vår katt i två dagar nyst otaliga gånger!
Hela familjen har varit förkylda sedan sklan började och KAN det verkligen ha drabbat Wilma också???
Idag låter hon tillochmed snorig och ögonen rinner… Hon verkar ganska pigg annars. Äter och dricker.
Vad gör vi med en snorig nakenplutt??? Hjälp!
En katt kan inte bli "förkyld" som vi människor. När katter får rinnande ögon och nyser är det oftast herpes, klamydia eller ev mycoplasma som är orsaken. Herpesviruset bär dem flesta katter på och kan triggas igång vid tex stress. Klamydia är inte alltför ovanligt men går att bota helt och hållet med rätt medicin. Mycon är också botningsbart.
Vilken färg är det på det som rinner i ögonen? Är det genomskinligt eller är det mer gult? Har hon nyst ut något snor ur nosen?
L-lysin är bra att ge katterna som är sjuka då det hjälper till att ge bättre immunförsvar och det hjälper även mot herpes om det är ett sånt utbrott hon har fått.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Ohoj! Det är helt klart det som rinner och det har inte kommit något snor vad jag har märkt. Då får vi gå till veterinären då… Lilla pluttan! Tack :-)
Helt klart brukar vara klamydia så be om ett test för det, tyvärr är testen inte 100% utan kan ge falskt negativt.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
L-lysin? Vart köper man det?
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Jag beställer hem det från amerikanska ebay men det brukar finnas bland kosttillskott för idrottsmän eller hälsokostaffärer. Bästa är att köpa det i pulverform för köper man tabletter måste man mosa dem ;) 1/2 krm/dag i underhållsdos och 1 krm/dag när man "behandlar" Funkar super att bara strö över maten.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se