Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1650 ggr
Luca
0

Västerås Allergisk Vill prova på?

Hej!

Jag undrar om det finns någon i Västerås eller i närheten av Väterås som har en Sphynx? Jag är pälsallergiker, klarar av vissa djur galant och andra känner jag av direkt. Har länge funderat på att skaffa Sphynx, men är livrädd för att bli allergisk och då måste omplacera katten. Det vore förfärligt hemskt för både katten och mig. Därför undrar jag om det finns någon som man kan få besöka i några timmar för att se om allergi uppstår? Jag är mycket väl medveten om att allergi kan uppstå efter flera månader. Men ändå vill jag testa. Känner man av katten direkt efter första timmen, vet man ju att det är kört. Eller om det kanske finns någon som kan tänka sig att låna bort sin kissemiss i nån dag, självklart kan jag betala. Eller är det uppfödare man ska kontakta? Vart hittar man sådana i sitt län? Snälla hjälp mig att veta hur jag ska gå till väga för att ta reda på om jag är allergisk mot Sphynx!

Sedan undrar jag över "raserna".. Kan någon berätta lite om dem? Vet att det är väldigt indiviuellt, men finns det någon "ras" som passar allergiker bättre? Eller är liksom Sphynx en och samma katt eller hur man ska säga? Vad betyder ras? Och vad betyder rex?

Innerligt tacksam för svar!
Lär känna mig mer på min blogg: http://kandeedrawings.blogg.se

kissan78
0

Jag vet av några uppfödare i Örebro, dem har dock hundar allihopa jag känner till, däremot kanske dem kan hjälpa till att hitta något hem i närheten dit du kan få fara och hälsa på. :)
www.empresss.se , www.sayyads.se och www.libertystars.se är dem 3 katterierna jag känner till som håller till i Örebro med närhet.

Sphynx är en ras, med ras menas att det är katter (eller andra djur tex hundar) som ser likadana ut och har en viss rasstandard som dem ska passa in i, dem ska även ha en stamtavla som bevis på sin ras.

Det finns flera olika Rex-raser, gemensamt för rex-raserna är att dem har lockig/vågig päls

Det finns ingen speciell ras egentligen som passar bättre än andra, det är väldigt individuellt vad man tål. Jag tex klarar av vissa cornish rexar och sphynxar rätt ok, men får äta medicin ibland. När jag träffar andra katter än mina egna av dem raserna så reagerar jag oftast på dem men dem jag har hemma blir jag lite sensibilerad mot.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

sammet
0

Hej har just "levererat " en kille till Västerås..PM så får du veta tele o adress..