Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 15563 ggr
Kasper94
12

hudbesvär!

Min sphynx har sedan en tid haft fula röda utslag, som kliar och inte alls ser nå trevliga ut. Vi har varit till veterinären flera gånger och de har tagit diverse hudprover, men inte kommit fram till vad de röda utslagen beror på. Han har nyligen gått på en behandling för attn motverka Jästsvamp och just nu äter han en medecin som heter Atopica Vet men inte heller den medecinen hjälper så speciellt mycket.

Är det någon som har något tips och råd om hur jag kan göra för att hjälpa min lilla misse?

Stars
1

Hej Kasper!

Har du någon bild på utslagen? Vi har en katt som också hade fula röda öppna utslag/sår för ca ett år sedan. Vi baddade försiktigt med klorhexidin eller jodopax. Så smorde vi med Fuciderm gel som vi fick på recept. Utslagen gick bort efter en tid. Vet inte säkert hur lång tid det tog, kanske en månad så var det helt läkt och han har inte ett spår efter detta nu - inga som helst p,roblem med sin hud. Han fick ingen medicin att äta.

Tilläggas bör dock att han kräktes också i samma veva. Så vi testade olika foder under några månader. Vi utfordrade våra katter med RC Sphynxfoder - det tog vi bort helt. Testade olika torrfoder inom RC-familjen. Och hittade till slut rätt torrfoder som våra katter går på nu. Ingen har problem med huden eller magen.

Hoppas du kan komma till rätta med din katts hudproblem!

p.s Har en bild på vår katts utslag när de var som värst. Om du är intresserad så ska jag se om jag kan ladda upp den

Kasper94
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så mycket för dina tips!

Kräkningarna stämmer även de in på vår katt. Han kan bara äta lite i taget annars kräks han. Vad har du för foder till dina katter?

Laddar upp en bild på vår katt. Bilden är tagen på magen där utslagen är som värst. Han har även en del utslag på ryggen (små röda prickar).

Om du har möjlighet att ladda upp en bild på din katt så vill jag gärna se den.

Stars
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ser på bilden att utslagen inte är av samma art. Du kan också se det på bilden av vår katt. Hela huden lixom blossade och hettade också på honom. Han hade inga sår eller utslag på magen. De satt mestadels ner över  nacken och lite över ryggen.

Vi provade några olika sorters mat inom Royal Canin sortimentet och kom fram till att de som fungerade var Hair & Skin och Sensible.

Han gillade Digestive, men det kräktes han av också. Det verkar som han kan äta det mesta nu bara vi fick bort Sphynxfodret och Digestiven. Vi ger också lite blötfoder till våra kissar.

Efter det här enda utbrottet så har han inte haft några som helst problem med huden eller kräkningar (ta i trä)

mirek
0

Utslaget ser ut som dermatit, hudreaktion på någonslags ämne i födan eller omgivningen.

Klorhexidin, jodopax, fucidin hjälper till mot sekundär bakterieinfektion som kan uppstå när hudbarrier är skadat.

Har katten varit i trädgården? Har du växter inomhus?

Tänkt på hur vi människor reagerar mot björnloka, sphynxkatter kan reagera mot växter som vi människor tål.

kolla även på sphynx-dillan.

http://www.sphynxdillan.se/viewtopic.php?t=6525&sid=9ca2969f8ff359c4768ee6aead3140df

eller direkt till sidan med foton på alla växter:

http://www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm

SE*Sphynx Olympen - sphynx uppföddning

www.sphynxolympen.se

mirek
0

Vippvallmon, Macleaya cordata

"Det som borde förskräcka är att den är mycket giftig och växtsaften kan orsaka ordentliga skador på huden. Att äta den är farligt för både människor och djur."

http://hasselmark.wordpress.com/category/perenner/page/2/

- själv hade vi en växande på vår inglasad veranda. Redan eradikerad.

SE*Sphynx Olympen - sphynx uppföddning

www.sphynxolympen.se