Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett06-avel-och-genetik
Läst 7587 ggr
sinister-katten
0

Hårig Sphynx

Hej!

Jag har en sphynx sedan innan, som är naken så som en sphynx "ska" vara antar jag. Nu har jag letat upp en eventuell kattkompis till honom, men grejen är att hon har päls! Undrar lite om det är möjligt att sphynxar kan få det? Pappan till den nya katten ser ut att ha lite mer hår än min katt, han är mörk också vilket kanske gör att håren ser grövre ut (min är nästan helt vit).

Jag har ju inte tänkt ställa ut eller så, vill bara ha en kompis till min katt. Uppfödaren vill sälja den nya katten ganska billigt då den har hår… Hon säger dock att den inte fäller.

Jaja. Vad jag undrar är helt enkelt om sphynxar kan födas med hår?

kissan78
0

Ja sphynxar kan födas med päls. Då det använts andra katter för att göra utparningar, bla devon rex, siames och huskatt, så kan det slå igenom. Många uppfödare strävar efter att få så kallade "gumminakna" sphynxar som inte har ett endaste litet fjun på kroppen men egentligen så om man läser den rasstandard som Sverak har så ska dem ha chamoiskänsla i huden vilket dem får när dem har kortkort fjun. Det ska finnas men inte synas mer än på nära håll.

Dock kan en del ju få mer päls än det där superkorta och det "ska" dem inte ha, till sällskap så spelar det ju ingen roll men på utställning gillas det inte.

Min kastrathane fick päls över hela sin kropp när han blev kastrerad, något som är ganska vanligt på just hanar som hållits fertila några år. Honor kan även lägga till päls när dem är dräktig och det tappar dem sen.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

sinister-katten
0

Tack så mycket för svar! Glad

Hade försökt läsa mig till det innan, men kom bara till peterbald-typer av behåring…

Hade ingen aning om att sphynxar kunde få hårväxt sådär efter några år, kan vara bra att veta!

Min Sinister har sådan behåring som du nämner, chamois. Har även lite hår på nosen och öronen. Han är verkligen supermysig att klappa! Han är redan kastrerad dock, så mer hår lär han nog inte få nu.

Ska besöka den nya katten och se om hon är något för oss.

Tack igen!

(lägger upp en bild på min älskling också!)

Supinesophie
0

#2 Men gud vad söt man kan va! Glad

mirek
0

Det är relativt enkelt att hitta rasstandartet på nätet:

Kort, fin päls är tillåten på fötterna, på nosryggen och käkbenen, på baksidan av öronen, på tesiklarna och svanstippen.

vill man läsa mer --> http://www.sphynxet.se/

SE*Sphynx Olympen - sphynx uppföddning

www.sphynxolympen.se