Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 12443 ggr
IaMiaMaria
0

Sphynx och allergi?

Hej alla sphynx ägare.

Jag har funderat ett tag att skaffa spynx, men min sambo är allergisk mot många pälsdjur och jag skulle bara vilja få höra andras erfarenhet avd gällande Sphynx och allergi.

//Maria

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

BareEssentials
1

Vi har haft ca 50 provnosare hemma nu och vi har inte haft någon som varit symptomfri.

Vi rekommenderar alltid flertalet provnosningar samt att man vid första besöket tar med ett örngott som man gnider in katterna i och sedan sover på för att se vilken reaktion man får.

Min sambo är allergisk och han är konstant täppt och utan ordentligt luktsinne, när vi har kattungar är det värre och blir det mycket så blöder han även näsblod.

En katt är naturligtvis bättre för allergiker än flera, en kastrerad katt det bästa. Kattungar är värre än vuxna men man vänjer sig också vid sin egen efter ett tag.

IaMiaMaria
0

vi har funderat på att ha en katt hemma på prov, vi har pratat med en som säljer en spynx och det skulle gå bra, vi betalar en summa och tar hem katten, skulle det inte gå så får vi pengarna tillbaka.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Natali
0

Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls om sphynx och allergi. Mer än att min lillasyster tål min sphynx super bra. Men då klarar hon mina rexar och våran långhåriga huskatt också. Hon är allergisk, men det har nog blivit bättre. Även om hon inte tål "vanliga" katter så verkar hon klara min huskatt konstigt nog.

Jag håller bara med #1 Enda sättet att veta är att hälsa på, alt låna hem någon.

Lycka till!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

CoralReefs
0

Jag har siames, balines och sphynx. Jag har även kattallergi men sphynxen är den som jag tål sämst!

Sphynxen producerar en slags olja som ingen päls suger upp och är det är just den oljan som jag reagerar på. Andra raser producerar också oljan men pälsen suger åt sig den. Balinesen är den katten jag tål bäst antagligen för att pälsen där absorberar bäst?

Perser och huskatter tål jag inte alls=)) dock har dessa raser underull vilket jag misstänker kan vara boven.

Allt beror på vad det är man är allergisk mot.

Balines, siames, cornish rex och devon rex är raser som en del allergiker tål så fungerar det inte med sphynxen så finns det fortfarande hopp.

Lycka till!

nanni
0

Jag är sugen på att köpa Sphynx till sommaren eller hösten men det finns en liten hake.. Jag vet inte om jag tål dem. Jag vill ju självklart "provsniffa", finns det någon med Sphynx eller som känner någon med Sphynx i Linköping med omnejd..? Glad

Mvh/Natali

BareEssentials
0

Det finns flertalet uppfödare i området, kan rekommendera www.sphynxet.se har en lista över alla uppfödare

nanni
0

Tack så himla mycket! Ska kika in på den sidan på direkten. /Natali

linnea-harry
0

Jag var hos en uppfödare flera ggr. och "kände efter" om jag vart allergisk eller inte. Och jag kände ingenting.

Så köpte jag en sphynx i andra änden av sverige, åkte glatt hela vägen hem och blev sedan jätteallergisk :( Jagvar helt knäckt.

Men det glada i denhär historien är den att det nu nästan har gått bort helt.

I början rann det i ögonen och kliade på huden, snorade och kliade i näsan. Men jag kämpade på och städade nogrannt hemma, bytte alla textilier ofta, badade Harry nogrannt och någon gång då och då tog en receptfri allergi tablett 

- Nu säger jag VERKLIGEN inte att dethär är något ideal att leva såhär men vad gör man inte för att få behålla sin bebis.. Men det fungerade och det var på något sätt som att kroppen bara behövde vänja sig.

Sen är det nog också så som andra säger att man blir extra allergisk mot kattungar. Han gillade att sova på halsen på en och slicka en på ögonfransarna när man sover, när han var liten. Klart man blir rosa i ögonen ;) ..hehe.

Jag är suuper allergisk mot vanliga katter, men jag har kompisar som är lite allergiska mot "vanliga" katter som blir lika allergiska av min Sphynx som de blir av en vanlig katt. Så det är nog väldigt individuellt.

mirek
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har skrivit lita fakta bakom sphynxallergi på min sida www.sphynxolympen.se. Tvättar man bort talget och återfettar huden håller man allergenhalten på nivåer som en del dock inte alla allergiker tål. Det är skillnad om man "provnosar" på en regelbundet tvättat sphynx eller en som tvättas en gång i månaden eller mer sällan.

SE*Sphynx Olympen - sphynx uppföddning

www.sphynxolympen.se