Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 3566 ggr
[SoooL]
0

Jag ska bli med sphynx..

.. någon dag i framtiden. Gärna detta år. Typ i slutet på året eller något sånt. Flört

Jag undrar om ni tror att en sphynx och en kat.4 (sia/oriental) går ihop med nakenfisarna? För jag innehar SIA och huskatt här hemma.
Valet av katt är väl genomtänkt och jag har i flera år drömt om en skrynklig nakenfis i mitt hem men haft negativ andra hälft. Men nu blir det andra bullar Skrattande

Beskriv Sphynxen med egna ord. Hur upplever ni dem? Är de pratiga? (vill gärna inte ha en till prat katt för jag har 3 redan och vore skönt med en som inte sjunger med i kör Flört)

Vet ni någon som planerar kull mot slutet av året så kan ni gärna tipsa mig!? Vart inne på kattforumets uppfödare register men tycker mig inte hitta så mycket. Har dock begränsat mitt letande till huvudstaden vilket kanske är dumt.
Söker främst rosa (hjälp till med färger nu= röda och ja… ljusa nakenkatter. Är riktigt dålig på det här med färger, vad de heter och så. Skäms
Förresten, visst kan det komma ut pälsade ungar i en sphynx kull? Eller är det mer peterbald?

Dompan
0

Hej

När jag bestämde mig för att skaffa en don sphynx så kolla jag väldigt mycket på olika uppfödare. Men  alla skriver likadant! Underbara katter med underbar personlighet och lite av en hund/ människa!!

Och ja det stämmer!! Dompan är precis som en hund men en katt, han sover med en, kelar, leker, brottas (hårdbrottning), vill vara med hela tiden( och då menar jag verkligen hela tiden), hälsar på alla, äter som en galning och ja allt en hund gör förutom att han är en katt :)

Det här med pratiga så tror jag att det är individuellt. När dompan pratar vill han något, mat eller att han är uttråkad och kommer med en leksak eller så har någon glömt att öppna dörren till badrummet efter sig. Annars så sover han hela nätterna och är inte alls så pratglad som min förra katt ( bondkatt)

Det bästa som jag har gjort är att skaffa honom! Nu hade jag lite otur med allergi, ringorm, samt ögon men han är underbar ändå! :)

Jag lovar dig att du kommer inte att ångra dig! Kolla på mig jag är en kille 28 år har aldrig skrivit i ngt forum förr, men han är värt det!!

//Alex

ps: kolla in krasa mira som uppfödare ( detta är dock don sphynx.

nakenkatt
0

jag köpte min kille hos Jean dark i Stockholm,de har en fin hemsida att kika på.

Xenomorphs
0

Vi har en helt ljuvlig sphynx som vi kallar för Rut. Hon kommer från S*Softskins katteri. Hon är sköldpadd och vit, med mest rött och vitt, vilket innebär att hon är väldigt rosa Skrattande.

Hon är alltid glad, mycket vänlig och pratar ganska mycket. Inte klagar, bara pratar. Massor av olika ljud så det är lätt att förstå om maten är slut, om hon vill leka eller om hon hälsar. Hon viftar/skakar lite charmigt på svansen när man pratar med henne, ungefär som en hankatt som revirmarkerar. 

Precis som andra skriver så är de lite som hundar. Rut apporterar t ex. Det gör inte våra andra katter (4st cornish). Hon kurrar högst av alla. Det man får tänka på om man skaffar sphynx är att de blir bruna av kroppsfett och att det kan missfärga möbler. Har man många ljusa/vita möbler så täck dem eller "gilla läget". Även deras sovpåsar, om man har sådana, blir missfärgade. Det går bort i tvätten men det är ju svårt att slänga in en ljus skinnsoffa i maskinen…

Vi måste också skydda henne om det är soligt ute och hon vill ligga på balkongen, annars bränner hon sig i solen. Vi har nätat in vår balkong och jag hängde helt sonika upp tunna gardiner så att det inte solen lyser direkt in och då går det bra.

Det jag reagerade på när vi fick vår sphynx var att hon inte hoppade så mycket även om hon kan, utan klättrar mer. Hon tar gärna tag i tyg eller dyl och drar sig upp. Gäller även de kläderna vi har på oss :). Hon kommer som en kanonkula och hoppar upp på höften och drar sig sedan upp på axlarna.

De är lite olika i hårlaget….ja det låter knäppt….vår lilla älskling känns som en varm persika, eller superkort plysch. Andra kan vara mer gummiaktiga. 

Rut sover hela nätterna, till skillnad från cornisharna, och brukar yrvaket kravla ur mysfilten från soffan och sträcka på sig när vi går till jobbet på morgonen.

Vi har inte ångrat en enda dag att vi tog in en sphynx i vårt hem. Hon är vår solstråle och prinsessa! Hon kommer att få egna små prinskorvar så småningom när alla tester är gjorda och rätt hane dyker upp :).

Gillar du aktiva, glada, nyfikna katter och inte är rädd för lite bruna fläckar och en massa påhitt och bus så skaffa en sphynx - de är supergoa.

-- Eternity is a very long time --

nakenkatt
0

Håller helt med dig i allting.har också fyra cornishar,köpte sphynx nr 2 nu i april för han skulle få en naken kompis och det har jag ej ångrat en sekund,jag älskar mina cornishar men de här är som du säger prinsen och prinsessan varje dag med dem är unik,de gerså otroligt mycket av sin roliga personlighet.När man ser två rynkiga huvuden kika fram under täcket på morgonen blir man varm i själen,och alla roliga upptåg ska man ej förglömma.Deras tillgivenhet och deras småpratande.Finns det något underbarare än en varm sphynx?jag är lyckligt lottad som har glädjen att äga dessa två solvarma persikor.