Sphynx och smådjur?
Hej kattälskare!
Jag och sambon är sålda på Sphynx sen många år tillbaka, och har nu bestämt oss för att skaffa en så fort vi flyttat till större boende. Dock funderar jag på en sak, som är ganska avgörande för om detta är genomförbart eller inte.
Det är nämligen så här, att vi har två afrikanska pygméigelkottar här hemma. De är tama och snälla (i alla fall den ena, haha) och springer löst i lägenheten. Jag vet att många har både katt och igelkott tillsammans, men vissa raser borde vara sämre än andra - till exempel bondkatter. Jag är så rädd att även en jättesnäll och tam katt plötsligt får ett "vilt" anfall och börjar jaga någon av mina små juveler.
Så min frågan är nu, vad tror ni, kan det vara genomförbart? Och framförallt, ni med smådjur och sphynx tillsammans, hur "jaktiga" är era katter?
Tack på förhand, och hoppas ni förstår min oro!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Roligt att du fått upp ögonen för världens bästa ras ;)
Det är omöjligt att säga hur det skulle kunna fungera. Sphynxen är en aktiv katt som är otroligt nyfiken och lekfull. Jag kan bara svara för hur jag TROR att mina katter skulle agerat om jag haft lösa smådjur i lägenheten och det är nog inte riktigt det svaret du hade velat ha. De hade nog jagat men framförallt lekt med dom. Igelkottar har väl ganska bra försvar så jag tror inte direkt att de hade haft ihjäl en igelkott. Men jag förstår din oro och jag tycker det visar att du är en ansvarsfull och klok djurägare :)
Aktiva raser kanske har större benägenhet att jaga och leka med smådjur.
Jag hade en majsorm innan och den va mina katter väldigt intresserad av. De satt ofta på terrariet o kikade in o försökte ta sig in. Jag hade inte kunna släppa ormen fri på golvet. Mest för att jag hade varit orolig att ormen skulle hugga katterna om de lekte med den. Ett bett av en orm kan ge hemska infektioner fastän den inte är giftig. Kan tänka mig att detsamma gäller igelkottbett om de nu biter?
Jag tror att det skulle gå huir bra som helst! en kompis hade en skäggagam och katterna gick in till den och gåg och mös bredvid den utan problem, en annan tjej som köpt katt av mig har sin papegoja lös med katten hela tiden!
Men jag tror det är viktigt att du köper en kattunge som "växer upp" med kottarna!
Lycka till!
Mvh Cindy

Tack för svar!
Det är lite olika med upplevelserna, men det kunde jag tänka mig också. Förstås är det individuellt från katt till katt. Vi kommer att vilja ha en lugn och gosig katt, alltså inte så mycket jakt eller "överskottsenergi" i. Jag har bara erfarenhet av hunduppfödning innan, men kan tänka mig att det är som då, att uppfödaren kan se lite hur kattungen beter sig och verkar vara för personlighet?
Förstås skaffar vi också en unge, som får växa upp tillsammans med kottarna och förhoppningsvis ser dem som en del av flocken :)