Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 5885 ggr
Xolo
2011-02-09 16:37
0

Allergisk & fattig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glad Vill gärna veta om där är någon allergiker som har en nakenkatt och tål denna.

Jag tål nakenhundar men katter har alltid varit värst för min allergi så därför undrar jag om det är möjligt att jag kan ha en Sphynx.

Synd bara att Sphynxkatterna är så dyra…

Liez
2011-02-10 12:05
0

Jag har 2 sphynxar nu och är allergiker, och det funkar bra. Första sphynxen kände jag av första natten, kliade på armarna bara. Sen har jag inte känt av de något mer. Ett flertal uppfödare tar emot provnosare, så man kan testa.

fd-sockerknarkare
2011-02-16 11:51
0

Jag avråder starkt från det. Jag är allergisk och det gick jätte bra i ett halvår men sedan brakade det lös och jag har nu astma med alla möjliga mediciner… Så jag är lessen men jag avråder!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Xolo
2011-02-17 00:34
0

ObestämdTack för svaren…ja det är frågan om man ska våga och kanske få ännu mer besvär eller avstå…

Sen är det ju klart inte alla som får mer problem…

kissan78
2011-02-17 17:38
0

Det är verkligen svårt att veta, jag är allergisk och klarar både sphynx och cornish bra, men inte alla individer inom rasen. En cornish som jag hade fick flytta till svärmor för jag tålde henne inte alls. Dem jag har nu går dock bra. I mitt "fall" så funkar mörka katter bäst och vita inte alls. Får dessutom vid varje ny katt medicinera en period innan kroppen vant sig och så har vi kattfritt sovrum för att kroppen ska få återhämta sig under natten.

Viktigaste om man väljer att skaffa en katt trots sin allergi tycker jag personligen är att man har en "back-up"-plan, vad händer med katten om jag inte tål den?! "reas" ut på blocket till första bästa eller ha ett hem dit den kan få flytta om det inte skulle funka? En katt mår inte bra av att byta hem hastigt o lustigt med ägare som känner sig stressad för att få kunna må bättre. Har man dock ett hem i åtanke om det inte funkar så kan man slappna av på ett bättre sätt vilket katten känner av. Sphynxar är väldigt sociala och brukar sällan ha problem med att komma till nya miljöer. Ingen av mina skulle ha några problem med att behöva flytta, det är jag som skulle ha svårare att skiljas från dem rent krasst.

Xolo bästa är om du iaf börjar med att besöka någon som har sphynxar för att se efter hur det känns om du inte redan gjort det.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Don4ever
2011-03-15 22:51
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är ju bara att testa tycker jag, alla är så olika och reagerar på olika sätt.

Att man kan tåla dem i ett halvår och sedan få mer allergi tror jag inte på. Det finns nog inga bevis på att det var katterna som orsakade allergin. För det är väl så att man antingen tål dem eller inte. Sen ska ni tänka på att allergier beror på väldigt mycket annat tex. kost och i vissa fall kan man bli av med dem. Låt mig rekomendera en bok som heter Kärnfrisk Familj http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=k%E4rnfrisk+familj&gclid=COfz_4zG0acCFRSVzAodVBgkCQ

Vill du provnosa i Malmö är du jätte välkommen till oss och våra Don sphynxar!!

SE*Don4ever

www.donsphynx.n.nu