Hur är en SPHYNX?
Jag har vart sugen på dessa katter sedan första gången jag såg dem och det var ett x antal år sedan nu undrar jag bara lite om dom men tror ej att jag kommer skaffa en på ett bra tag. Jag skulle nog vara livrädd att någon av dom andra katterna/djuren skulle göra illa den lilla nakenfisen de måste ju bli mer skadade om ett annat djur typ leker,rivs,bits m.m än vad en pälsad varelse blir, eller?
Hur är de? Själv har jag en Ragdoll och lugn huskatt men hur är en Sphynx i beteende? Typ hyperaktiva som Siameser eller lugna som Ragdolls?
Berätta bara lite om eran erfarenhet av era Sphynx katter så blir jag nöjd och var inte rädda att lägga till ett fotografi av era fina katter!
Sphynxar är underbara!! Dem är aktiva och översociala. Finns det ett knä ledigt så ligger dem där, spelar ingen roll om det är nån dem träffat tidigare el inte. Har aldrig haft en siames men gissar att dem är nästan lika aktiva som dem, det är då stor skillnad på sphynxarna och dem huskatter jag hade tidigare.
Man kan tro att dem är känsliga då dem bara har hud men deras hud är mycket tjockare än vanliga katter. Får höra det jämt när jag är och ska vaccinera mina kissar, Veterinärerna brukar få ta i för att få igenom nålen. Här brottas våran galna lilla dvärgpinscher valp med sphynxarna och dem har inte fått ens skrapsår på sig. Så dem är så mycket tåligare än man kan tro när man ser dem. Min kastrat pojk brukar även vilja sätta sig en stund på bron ute på vintern när det är soligt ute för att njuta av luft o sol.
Bilder på mina galningar finns att se på mitt bildgalleri http://galleri.kattmillas.se/#home
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag ar bara saaa kar i dom!!! Som tur ar tycker min pojkvan ocksa om dessa sota katter. ;)
Det är bara att slå till på en sån liten goding då!
Tror inte ni kommer bli besvikna då dem är helt underbara!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Vi kan tyvärr inte skaffa på oss en just nu och speciellt inte då vi försöker uppfostra en illervalp för tillfället men när han har växt på sig lite och vi flyttat till ett större eller bättre boende, då kan jag nog inte hålla mig längre. 
Den som väntar på nåt gott ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Precis… Och sen så vill vi ju hitta rätt katt inte bara gå och köpa en nakenfis bara för att vi vill ha en, det ska ju kännas rätt också
Självklart! Rätt katt från rätt uppfödare är viktigt! :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Tänk dig skillnaden mellan en normalstörd människa och en hyperaktiv människa med ADHD efter 10 koppar kaffe… nåja, lite skämt men nästan sant. Jag tyckte att Alonso var aktiv. MYCKET aktiv. Så konstaterade vi astma och började medicinera och HELVETE vad aktiv han blev. Han är som en duracellkanin. När batterierna är i går det som sjutton, när man plockar ur dem och stänger av sover han flera timmar… Det är en skön katt, men jisses… hans stackars rexkompis hänger inte alltid med…
hmm….jag funderar på sphynx, har gjort det ett tag nu…och från de uppfödare jag haft kontakt med så har det de sagt att de är aktivare än ragdolls (jag har ragdoll) men inte SÅ aktiva…självklart är det induviduellt…jag kan leva med att de är aktivare än ragdollen…men jag vet inte om jag hade kunnat klara av hyperaktiva med ADHD duracellkanin!
Den delen om att de är översoeciala och keliga, det gillar jag däremot..jag VILL ha en katt som är på mig om man säger så haha…
..usch jag som var så säkert på en sphynx, blev lite tveksam nu…
Jag har 3 sphynxar och 3 cornish rexar här hemma just nu och cornisharna skulle jag beskriva som överaktiva men inte sphynxarna även om det finns olika personligheter inom raserna. Sphynxar är aktiva helt klart men tycker inte dem är som om dem skulle ha ADHD, våran valp beter sig så och han är jobbigt aktiv och fullt så illa är det inte alls med sphynxarna. Det enda jag kan tycka dem kan vara jobbiga på är att dem ska vara "plåster" på en, även när man kanske inte har tid så får man som lov att ta sig tid för dem när dem SKA mysa.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
# 10 Ok nu blev jag lite lugnare :)
Jag antar att jag helt enkelt får lov att hälsa på en uppfödare och bilda mig min egen uppfattning, är du uppfödare?
#11 Jo det enklaste är att träffa dem och se vad du tycker. Jo jag är uppfödare, väntar just nu min andra kull som kommer om ca 1,5 vecka. Är helt fast vid sphynxarna! Så underbara!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Jag måste helt enkelt ha fått ett lite stört exemplar *sagt med rätt mycket kärlek*
Jag har inte så mycket erfarenhet av andra sphynxar än min egen, och som sagt… han är mycket aktiv. Men inte jämt och hela tiden. Just nu har någon tryckt på off-knappen och han och rexen sover sött tillsammans draperade runt elementet. Det som gör det hela fullt möjligt och inte känns fullkomligt vettlöst, är att han faktiskt inte förstör saker, trots att han drar fram som ett jehu i lägenheten. Hoppandet på tvåbeningar kan dock ibland gå till överdrift. Vi får stänga in oss med hårtorken, sätta på oss skorna sittande i en fåtölj och alltid ha ögon i nacken för att se var han är. För det är han extrem med. Han kan helt oförhappandes komma flygande från golvet när man minst anar.
Det sagt så är jag definitivt störtkär i min överaktiva katt och han är det snällaste goaste och gladaste jag träffat. Det finns inte ett drag av dåligt humör eller tjurighet, ibland tror jag att han liksom inte förstår när rexen är irriterad utan är helt övertygad om att det är ett nytt bus och ett nytt skoj som är pågång. Han kommer överens med allt som rör sig just för att han är så glad och vänlig. Jag kan lätt ta med honom när jag reser bort utan att behöva oroa mig för att det ska bli bråk med andra djur när vi är där. Då är den lugnare rexflickan betydligt svårare att ha att göra med. Det är lite mer besvärligt med hennes inte helt inbjudande temperament till okända fyrbeningar
#13 Där verkar din kille vara väldigt sphynx-lik iaf. Dem hoppar gärna upp på folk, att det är främlingar spelar ingen roll alls. Det brukar sällan va problem att sätta in sphynxar med andra katter eller nya miljöer. Som nyligen då jag fick hem en hona(sphynx) jag skulle ha här på parning o hon skulle stanna tills hon var konstaterat dräktig så knallade hon bara ut, mina sphynxar nosade på henne som ingenting men mina rexar däremot var på sin vakt i några dar mot henne o det kom en del spott o fräs från dem.
Själv är man ju rätt van vid att det helt plötsligt flyger upp en katt på axeln men när jag skulle sälja ena akvariet så höll tjejen på att bli ihjälskrämd. ;) Dessie kom bakifrån o hoppade upp på henne o hon skrek högt och skakade av sig henne o frågade skräckslaget om det var en apa. ;) Höll mig för skratt så gott jag kunde då det var lite lustigt.
Visst har mina galningar sina race dem med när dem springer runt som galningar men dem är ändå inte lika vilda som rexarna. Man kan dock inte annat än älska alla deras lustiga sidor!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag tror det är väldigt individuellt hur aktiva de är. Min hona är precis lagom. Hon passar väldigt bra med mina Ragdollar. Tar hand om dom och är ordningsvakt, bebisvakt, lek-tant, och pysslar om alla, människor som katter. Hon är väldigt rolig.
Jag tycker alla borde ha en
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag är i alla fall super sugen på en mörk Sphynx tjej, typ svart bicolor det är min dröm
Min andra dröm är att bli fodervärd till en brun mitted Ragdoll hona men det passar inte in i den här tråden 
Nu har jag i alla fall vart kär i dessa Sphynxar i över 10 år
#15 Håller med dig
Alla borde ha en hemma
Goare får man leta efter… otroligt personliga, kärleksfulla och sociala!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
I helgen var jag på en utställning och kikade lite på sphynxar. Nu fanns det tyvärr bara Don Sphynx och inte vanliga sphynx. Jag vet inte hur stor skillnad det är på mellan dom men jag kan säga att jag inte blev särskilt förtjust i Don Sphynxen.
Nu kanske de hade att göra med att de inte befinner sig på hemaplan och å blir det ju svårare att se en katts rätta personlighet. Så jag kommer att åka till en sphynxuppfödare och bestämma mig för vad jag tycker efter jag varit hos denne!
Däremot fastnade jag väldigt mycket för Devon Rex! Och jag har hört att sphynxen och devon rexen har liknande personlighet?
Tja, vi får se vad det blir i slutändan… :)
Det är säkert olika från individ till individ och det kan nog vara så att sällskapet/miljön kan påverka deras sätt att vara också. Vi har tre cornish (två fertila honor och en kastrat) och en sphynx(fertil hona) och det är ju två "pigga" raser. Sphynxen är helt klart den som är mest aktiv av dem. Ibland kan man bara sammanfatta henne som "fullt ös medvetslös"…hahaha.
Sphynxen är den som hittar leksaker överallt, även sånt som inte är hennes :-). Hon är den som kan ta en skutt upp och klänga sig fast i draperiet en och en halv meter ovanför golvet. Hon apporterar, det gör inte de andra. Favvisen är en liten plasträka :-)
Sphynxen tar sats och springer upp längs benen och klättrar upp på våra axlar, det gör inte cornisharna. Hon är mycket mer pratig och petar gärna med tassarna på ALLT och är överlag mycket mer nyfiken än de andra.
Hon är mjuk som plysch och murrar som en dieselmotor och är helt underbar!!
-- Eternity is a very long time --

Men oj vad jag känner för att utöka familjen nu med en liten nakenfis!
Snart så… 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
ojojoj nu är det nära!
Jag kommer troligtvis tinga en liten kille som är son till den snyggaste sphynxen jag sett: S* Shangri-la felin Jason Voorhees!!
Wohoo :D
Grattis LeS-!!!! Nu är du snart fast på riktigt ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Åh grattis!
#21 Åh vad skoj!! Skicka mig länk!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
det blev inget..uppfödaren tingade iväg honom innan hon frågade mig…riktigt dåligt tyckte jag…kändes inte alls bra..
#25 åh nej… vad tråkigt!! :( Hoppas du hittar en ny liten goding snart då..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Vi har nyligen blivit fodervärdar till en sphynxkille på ca 12 veckor. Denna charmknutten har smält våra hjärtan TOTALT! Jag som tidigare var lite osäker på just sphynx men då det är sambons favoritkatt (och han gillar egentligen inte alls katter) så fick vi (efter mycket letande) chansen att bli fodervärdar åt denna!
Jag kunde inte för mitt liv ana att denna ras skulle vara så fantastisk UNDERBAR på precis ALLA sätt och vis! Vi är helt frälsta här hemma! Jag är mest ledsen över att vi inte skaffade denna kattras tidigare!
Sedan är det väl så att man måste hitta rätt "typ" av katt. Personlighet osv som ska stämma in på det som tilltalar en.
(Förutom nakenfisen har vi en cornish rex här hemma. Tror nog att det är bra för katter att vara två om man inte har en katt som verkligen VILL vara ensam.)

Vilken söt berättelse och grattis till "bebisen"!
Katter brukar ju må bäst av att ha sällskap jag har nu oturen att ha två katter som tycker om varandra jätte mycket men de hade nog bott ensamma om de fick chansen, de tycker bättre om illern än varandra om man säger så 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur