Deras hud i solen ?
Jag satt och funderade på hur en Sphynxs hud skulle reagera i solskenet.Är det så att man måste sätta på dom någon slags solkräm när de ska vara ute ?
Jo dom behöver lite solskydd, jag använder Helosan Sol, det är en juversalva för kor egentligen. Så smörjar man in katten en stund innan den ska ut. Och så en liten tunn tröja på det. Sen är nakenfisen redo att gå ut :)
Om man inte har något på katten så blir huden röd och irriterad, som på människor.
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
okej,då vet jag! :)
Tack!
Vi smorde aldrig in vår katt i somras men då var hon inte ute längre tider heller…Hon blev lite brun (precis som en människa blir).
Men man måste vara noga med dem för de bränner sig nog väldigt lätt!! För de älskar att ligga i solen!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Har aldrig smort in mina heller, Chino min äldsta sphynx som är 4,5 år blir alltid lite solbränd på sommaren. Är aldrig ute med han längre stunder när det är gassande sol tex. Nu har jag mörka katter så det funkar bra, sphynxar är som människor, ju ljusare hud dessto lättare blir dem brända. Så har man tex en helvit sphynx skulle jag nog se till att smörja in dem mest utsatta partierna, öron, huvud o svans och sen ha på en tröja. Chino brukar också få ha på tröja när det är soligt så det är mest nacken man ser att han blivit "somrig" på.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag kände mig såå dum när jag hade haft ute min sphynx i sommras, och så på kvällen så var min stackars Sammi helt röd på ryggen!!
Och hon har ju väldigt ljus färg, så det var väl därför.
Nu var vi väl ute för länge, eftersom vi hade en liten rastgård till hundar utanför min lägenhet som min sphynx och oriental fick springa runt i :)
Men nu får hon alltid bli insmord och få tröja på!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Så bra med tröja! Då slipper den ju bränna sig :)
Vi har nätat in vår balkong så jag köpte helt enkelt ett par tunna gardiner på IKEA som jag fäste på hela gallret så att ingen direkt sol kunde lysa ine. Bå kvällen när de vill sitta och titta ut så var det bara att dra från gardinerna igen…..Jag vet, grannarna tyckte vi var lite konstiga men fattade precis när vi berättade
.
-- Eternity is a very long time --