Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 4558 ggr
pulver
0

svart på magen

Hej!

Jag är lite orolig för vår sphynx. Han är ljusgrå och vit i huden. Nu har han blivit svart i huden längst upp vid ena bakbenet och upp på sidan av magen, ett område på ca 1dm. Området är lite torrare än övriga kroppen. Vet ej vart det kommer ifrån, och jag har försökt tvätta av det för att konstatera att det inte är smuts. Någon som har idé vad det kan vara och vart det kommit ifrån? Något att oroa sig för?

Salmissra
0

Åk till veterinären och gör ett hudskrap. Luktar det någonting?

Kan röra sig om jästsvamp.

pulver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jästsvamp? hm, låter inte trevligt alls.. Nej det luktar inget alls.

Lägger till en bild om någon misstänker att det är något annat.

Är alltså det mörka området på sidan av magen jag undrar över. Går runt ena bröstvårtan, men lämnar där ett litet ljust område precis runt bröstvårtan.

Ja jag vet inte vad det kan vara. Jästsvamp? Eller andra idéer?

Salmissra
0

hmm hmm.. Svårt att se där.

Men som sagt, åk till veterinären och be dom ta ett hudskrap :) Gör absolut inte ont och gå jättefort. Då får du nog reda på det snabbt och lätt.

kissan78
0

Jag tror att det kan vara smuts som grott fast ordentligt om han varit torr där han blivit smutsig. Min Chino har blivit så i två omgångar då han blivit torr och smutsen fastnat. Det jag gjort är att smort med vanlig matolja för att lösa upp smutsen och samtidigt mjukat upp det torra.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

FunHouse
0

Jag tycker också det ser ut som vanligt smuts. Det kan sitta rätt bra fast i ljumskarna.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Salmissra
0

Jag trodde också att det rörde sig om smuts på min hona och jag gnodde och fick bort det för att det sedan kom tillbaka inom några veckor.. Veterinären blev lika förvånad som jag när det visade sig vara jästsvamp.

pulver
0

Jag får testa rengöra honom ordentligt så får vi se hur det går :) Tack!

MariaD
0

Fast har dom svamp är det ju lätt att åtgärda med mjällschampoo, Fungoral på apoteket, eller så kan man smörja med någon salva mot fotsvamp.