Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett: 02-allmänt-om-sphynx
Läst 3380 ggr
Sindrome
0

Hjälp, vad ska jag tänka på?!

Under det senaste året har jag mer och mer blivit sugen på att skaffa mig en katt som sällskap (och kanske även testa att ställa ut och se om det är något för mig)
Fastnade just för rasen Sphynx, och nu vet jag att om jag skaffar en katt så är det en av denna rasen som jag vill ska bli min kompis :)

Jag har ingen erfarenhet att äga en katt sedan innan, utan har haft hund i familjen sedan barnsben.
Jag bor ensam i lägenhet och driver mitt egna företag (Jobbar alltså heltid) Däremot kommer jag ge all kärlek jag bara kan till den eventuellt blivande katten.

Låter jag som det värsta scenariot av kattägare? Jag vill ju verkligen att katten ska trivas och ha det bra hos mig.

Svarade på en annons på blocket.se för ett tag sedan där en kvinna skulle omplacera/sälja sin sphynx-hane. Idag ringde hon och frågade om jag fortfarande var intresserad av honom, vilket jag är.
Katten har stamtavla, är registrerad och kastrerad. Han verkar också vara en mycket social och mysig katt.
Jag ska så snart som möjligt åka och hälsa på katten och dess nuvarande ägare, men vad är det mer för saker jag ska tänka på? Brukar man begära att den nuvarande ägaren gör en koll hos vetrinären innan köpet genomförs så att det inte finns några dolda fel? osv.

Jag är hjärtligt tacksam för hjälp och hoppas att ni vana katt-ägare har överseende med en tjej som är ny på den här fronten ;)

/ Jenni

TamlinsMatte
0

Nädå, jag reagerar inte med att du skulle vara värsta tänkbara ;-) Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet att det såsmåningom kan visa sig att katten behöver sällskap. Men… dubbel lycka den dagen ;-)

Ja, katten bör vara besiktigad. Dolda fel är iofs just dolda, och med det menas saker som inte kan vara kända vid veterinärbesiktningen - och då är alla fel du får leva med. Den bör också vara fullständigt vaccinerad (uppdaterad inom senaste året om det gjorts fullständigt tidigare, annars dubbelvacc innan leverans). Om den har en försäkring ber du att du får överföra den till dig. Du börjar då betala men slipper karenstid för sjukdom. Annars är just veterinärbesiktningen viktig när du själv tecknar en försäkring (den är suveränt viktig, kan ju nämna att jag förra året fick ut 29000kr från en av mina katters försäkringar - hade INTE varit skoj att försöka få tag i det ur egen ficka). Kolla vad kisse äter hemma, vad den har i lådan osv så att övergången blir smidig. Och "känn in" katten när ni träffas.

Lycka till med en ny vän, jag kan lugnt säga att jag inte för ett ögonblick ångrar min ljuvliga omplaceringssphynx (inte cornishen heller för den delen men den får höra hemma i sitt eget forum)

Sindrome
0

Tack för ditt svar!
Ang. vetrinärbesöken som katten (förhoppningsvis) har gått igenom borde jag väl kunna se papper eller liknande på detta?

TamlinsMatte
0

Det beror förstås på vad det är för veterinärbesök, sjukvårdsbesök brukar inte jag ha papper på (jag har kvar kvittot tills jag och försäkringsbolaget har klart bara) men det ska han ju förhoppningsvis aldrig ha behövt. Vaccinationskort bör han däremot ha givetvis. Besiktning är en hälsokontroll som veterinären skriver under, och det måste vara under 10 dagar. Så det kan hon inte ha gjort än. Det är det sista man gör innan köpet sas. Om det är en vanlig sällskapsägare som säljer till dig så kanske hon inte tänkt på det och inte räknat det i priset för honom - erbjud dig isf att betala för att hon gör det eller så så brukar inte det vara ett problem.

Sindrome
0

Tack, nu känner jag att jag har lite mer kött på benen :)

Det är en vanlig sällskapsägare som ska omplacera sin 2:åriga sphynx. Jag förmodar att vetrinären bla kollar efter HCM och liknande vid besiktning? Eller räcker det med att ett sådant test har gjorts då katten var kattunge?  Vad jag har förstått så bör sådana tester göras lite då och då?

TamlinsMatte
0

Nej, HCM syns inte vid en besiktning om den inte är grav och ger blåsljud, det är inte det vanligaste. Och tyvärr nästan aldrig som kattunge, då det inte är en sjukdom katten föds med utan som utvecklas med åren. Vanlig debutålder vid en HCM-scanning med ultraljud är 3 år tror jag. Debut för symptom tror jag de säger är runt 7 år men många kan vara symptomlösa längre (det vanligaste symptomet om de inte scannats är plötslig död eller symptom på hjärtsvikt) Det är inte så vanligt att sällskapsägare HCM-scannar regelbundet så det kanske man inte kan räkna med eller begära.

Men om du läser min presentation kanske det framgår varför JAG hör till dem som gärna ser att katter scannas för sin egen skull. Min cornishpojke dog i HCM vid 10 års ålder och medicinerades i knappt tre år vilket jag tror är förklaringen till att han levde så länge. Inga symptom förrän sista dygnet.

Vill du själv scanna för HCM råder jag dig att först försäkra katten efter besiktning om den inte är försäkrad nu (då spelar det ingen roll, ni har ingen karens) och vänta över karensen för sjukdom. Scanningen går inte på försäkringen men OM katten skulle vara drabbad går alla följande scanningar och undersökningar på försäkring. För att klara akuta problem är det viktigt, det blir som sagt rätt dyrt med intensivvård. Skulle man upptäcka HCM utan att försäkringen täcker redan spelar det ingen roll att katten sedan varit försäkrad i många år innan det blir problem, just den diagnosen skulle undantas från det försäkringen täcker.

Sedan ska du inte vara JÄTTEorolig ändå. HCM är visserligen vanligare hos sphynx än hos många andra raser - men det är ändå störst sannolikhet att katten INTE har HCM (9 av 10 har det inte tror jag det ligger på ungefär). Och ärligt talat, jag har upplevt både njursvikt (huskatt) och grav astma (sphynx) som betydligt svårare diagnoser att leva med fast de inte alls låter lika otäcka eller är rasrelaterade.