Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1803 ggr
duesomsocker
0

Jag är helt kär !!!

Idag fick vi en skoluppgift som gick ut på att man skulle hitta en kattras som man skulle vilja ha och som man tror att man skulle passa bra ihop med….man skulle ta reda på olika saker om den och vad man behöver ha för grejer och mat och hur mycket det kostar och lite sånt. Med tanke på att jag har varit så kär i denna ras så länge nu så tänkte jag att jag bara måste skriva om den =)Men jag tänkte vilka kan svara på mina fråger bättre än ni här ? så nu har jag några fråger åt er =)

1.Lämpar den sig som en förstakatt?

2. Kan den leva i en lägenhet?

3. Blir de lätt argsinta?

4. Behöver man ha några speciella kläder till de ?

LeS-
0

Jag föder inte upp sphynx utan ragdolls men måste svara på fråga 2 aif.

Jag hade inte kunnat tänka mig att en sphynx skulle vara en utekatt! Naken, utsatt för bla solens UV strålar, vänligt sinnade katter som går fram till vem som helst….

nej, strikt inne katt hade jag sagt, men självklart utevistelse i inhängat kattgård eller sele!

kissan78
0

1. Ja även om man inte haft katt förut kan man skaffa sphynx, bara man är medveten om att dem är väldigt sociala och kräver mycket uppmärksamhet o gos.

2. Självklart går det bra att ha dem i lägenhet. Bra är om man ger dem klätterträd, gärna ett golv till tak eller kanske har hyllor dem kan hoppa runt på. Ju mindre man bor dessto mer i kubik får man inreda för sina katter.

3. Argsinta tror jag inte dem lätt blir. Snällare katter får man leta efter men klart alla dem är individer och det är ju ff katter som vill bestämma själva. Har öht inte träffat många katter som varit argsinta utan anledning. Blir dem retade, har dem ont el skrämda så reagerar dem. Min sphynxkastrat är bland det coolaste jag sett dock i kattväg.

4. Inga speciella kläder behövs egentligen. Inte om dem är inomhus. Däremot brukar jag ta på mina när det är väldigt kallt ute och vi ska på utställning el veterinären. Inomhus i värmen behövs inga kläder alls. Det funkar dock lika bra att vira en filt  runt dem i transportburen.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se