Temperament på sphynx
Hej!
Jag har på senare tid fallit för denna underbara ras och funderar på att skaffa en nakenfis till sällskap men innan dess vill jag gärna veta hur rasen är i temperamentet? Någon som vill berätta?
Vad mer ska man tänka på innan man skaffar en sphynx?
Vänligen; Lesley
Bra val måste jag börja med att säga! ;)
Sphynxar är väldigt sociala, nästan översociala så man får vara beredd på någon som vill vara med konstant och sitta så nära dem bara kan. Gärna på axeln eller innanför ens kläder. Dem kan hitta på dem mest roliga hyss ;) Älskar deras temperament!!!
Tid måste man kunna ge en sphynx om man skaffar en. Sen trivs dem oftast med att ha någon kompis så två är bättre än en. Sen så brukar dem ha en viss förmåga att bli flera iaf även om man redan från början kanske bara tänkt ha en. ;) Här ligger alla mina 6 katter (3 sphynxar o 3 cornish rexar) i en stor hög av gos o bus lite nu o då! Enda katterna jag haft som hängt i gardiner är sphynxarna.
Är man beredd på att ha små galningar som ger massor av närhet och kärlek så är en sphynx det perfekta valet av katt!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
hej och tack för svar!
ja de får gärna vara översociala och gärna så länge de vill i famnen hos ig :D
Ok, ja jag är beredd att både ge den tid och sällskap då jag pluggar och är ofta hemma. Jag har även en liten uppfödning av ragdoll så ensam skulle nakenfisen aldrig behöva vara!
Hur aktiva är dom? är dom väldigt hyperaktiva? Tänkte mer på om man ska inhandla större klätterställningar osv?
Dem är aktiva det är dem men inte överaktiva tycker jag. Nu har jag bara cornish och huskatter att jämföra med och dem är mycket mer aktiva än huskatterna men inte fullt lika vilda som cornisharna även om sphynxarna är duktigare att hitta på hyss. Dem leker med det dem hittar och är inte i behov av höga höjder eg. Cornisharna däremot är sånna som vill komma så långt upp det bara går medans sphynxarna håller sig mer på ansiktsnivå ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Min lille har en förmåga att komma vid halv fem på morgonen!! Och då SKA vi mysa o gosa… Han lägger sig på mitt huvud så jag verkligen vaknar. Han älskar att sätta sig så högt han bara kan. Helst uppe på garderober.
Han är en hejare på att gömma sig, så man får leta efter honom i huset. Han hittar nya "favvoställen" överallt. Han har en skön personlighet och älskar att reta hundarna.