Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 2142 ggr
Sylvi
0

Lilltjejen

Hej, måste bara fråga om någon mer känner igen detta? Vi har en liten tjej på ett och ett halv år som är superaktiv och busig, men det finns även stunder då vi myser. Men på senaste tiden, dem senaste dagarna, har hon börjat flippa, vi myser en stund o sen så börjar hon bitas. Hon väcker mig mitt i natten genom att bita mig lätt i kinden eller tårna, och när jag är vaken så börjar hon bita i min hand. Då undrar jag, varför? Hur kan jag få henne att sluta? Blir ju ledsen eftersom hon e ju min lilltjej. Med min sambo beter hon sig inte så, utan mest med mig.

kissan78
0

Är det något som har ändrats i hemmet? Är hon kastrerad? Har hon någon kattkompis? Det kan vara protest mot något eller att hon helt enkelt är uttråkad och vill få nåt att hända. Katter är smarta och ger sig på den dem vet dem kommer få mest gehör ifrån. ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sylvi
0

Nej, ingenting speciellt har ändrats. Hon har en kattkompis, en norsk skogis pojke cirka 5 år som är kastrerad, som hon brukar busa med. Hon själv är inte kastrerad ännu eftersom vi gärna skulle vilja ha småttingar till nästa sommar. Känner du igen detta beteende? Tack för svar :)

kissan78
0

Är hon fertil så kan hon se dig som en "konkurrent" om högsta rangen och pojkarnas(sambon o andra katten) gunst. Även icke fertila katter kan vara rätt ranghöga och vilja ta "makten". Sen är sphynxar rätt duktiga på att använda sina tänderhar jag märkt, min ena kisse fick små hundben när han var yngre för han ville så gärna gnaga på våra händer. Det du ska tänka på är att aldrig belöna hennes beteende med att fortsätta mysa utan visa tydligt att det inte gillas.

Det kan även va så att hon har ont någonstans, kanske i munnen eller på något ställe du kommer åt när ni myser och hon markerar mot dig att det inte var bra. Känn igenom hela hennes kropp och se om det är nåt särskilt område som gör att hon biter. Sen be din sambo göra likadant för o se om det är bara mot dig eller om han kanske inte brukar ta henne på just det stället.

Finns många anledningar till varför en katt blir förändrad och biter. Hade en katt som bodde hos fodervärd och hon började först attackera folk som kom dit o hälsade på och sen även sin matte. Var till veterinären men dem kunde inte hitta något fel på henne så det slutade med att hon fick somna in. En obduktion visade att hon hade djupt sittande dubbelsidig öroninflammation.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sylvi
0

Jag ska absolut följa ditt råd. Min sambo säger precis samma sak, hon ser mej lite som en leksak och vill komma upp "högre" än mig i ranken. Och kanske är det så att hon är en liten bittjej? Hon biter lixom aldrig hårt utan nafsar mest.

Tycker bara d e så märkligt att det oftast är när vi myser ett tag, som precis nu för en sekund sen. Hon gick runt och strök sig mot datorn och vi kelade lite. Sen kom hon ner i mitt knä och började plötsligt bita min hand samtidigt som hon spann. När jag tog bort händerna så försökte hon nafsa tag i min tröja och då sa jag ifrån och ställde ner henne på golvet. Då plötsligt hoppade hon upp bakifrån och då röt jag till. Nu sitter hon bakom på sin stol och observerar mig. Attans, jag älskar den lilla tösen och det är så svårt att ens bli arg på henne. Blir bara ledsen när hon gör så.

Om ändå katter kunde tala.

Sylvi
0

Ursh, nu fick jag riktigt ont i magen när jag läste om din katt som fick somna in. Hon är så liten och vår lilla älskling, trodde vi skulle förlora henne i somras då hon föll från fjärde våningen och låg på intensiven i en kuvös i 4 dagar. Hon är en riktig kämpe, vår lilla ängel.

kissan78
1

Det du kan testa är att skaffa en litet hundben (el flera) och ha den nära till hands jämt så när hon börjar ska nafsa så stoppa in det i munnen på henne så hon får tugga på det istället. Kanske hon lär sig att inte tugga på dig. Min pojk var farlig på att nafsa och även om det inte gjorde ont så fick han lära sig att tugga på ben istället. Kom dessutom fram till att han älskar att få tandköttet masserat så när jag började med det + tuggben så slutade han ge sig på händerna. Visst kan han ff nafsa till lite nångång ibland när han är som mest gosig men då håller jag bara still handen så släpper han direkt.

Hoppas du hittar ett sätt att visa att det inte är ok för dig att hon gör så, det är bara att prova vad som funkar. Har en liten sötnos här hemma som jag brukar kalla för Belsebubban av en anledning ;) Hon tror ff att hon är högre än mig i rang så vi har våra duster ibland. Men det blir längre mellan gångerna iaf och hon viker sig snabbare för varje gång. Jag brukar ta tag i nackskinnet och ha henne i knä och så stirra henne i ögonen för att utmana när hon gör något hon inte får. Den som viker först vinner och släpper henne aldrig förens hon slutat muttrat ;)

Snäll men bestämd funkar på både 2 och 4 benta bebbar!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se