Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 7938 ggr
zoolatri
0

Öronrengöring

Hur ofta behöver ni göra rent öronen på era spynxar? Jag tycker att min Miras öron blir smutsiga väldigt fort, både i ytter- och innarerörat. Även ögonen rinner "relativt" mycket tycker jag.

Jag till veterinären nästa vecka och vaccinera henne så då kan jag konsultera med honom vad han tycker. Men jag tror att ni här på forumet har betydligt mer erfarenhet av rasen:)

FunHouse
0

Hej! Jag tror att det är väldigt olika hur ofta man behöver göra rent öron. Min Hedda gör jag aldrig rent i öronen. Men min hane som bor hos fodervärd gör dom rent väldigt ofta säger dom.

Men ögon ska inte rinna, låt veterinären kolla det. Det är omöljigt att svara vad det kan bero på.

lycka till..

www.funhouses.se
Har två naken bebisar till salu…ursöta:))

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

zoolatri
0

Ok, tack!

Jag förstod det med de tidigare ägarna att hennes ögon alltid varit lite "smetiga", men det passar ju bra att åka till veterinären så de får kolla upp det.

raggorgeous
0

Jag rengör öronen ca 1 ggr/veckan men då är jag petig också och gillar inte alls då det syns nån svart prick. Samtidigt som jag tror man ska försöka hålla så rent sm möjligt så det inte blir några bakterier där nere.

Rengör varannan gång med tops & EpiOtic (rengöring för öron) och annars bara med tops.

Nog bra att kolla upp din tjejs ögon, de ska inte rinna!
Lycka till

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

zoolatri
0

EpiOtic, var finns det att köpa? veterinären kanske har något bra att rekommendera även här.

När du gör rent öronen en gång i veckan, har de hunnit bli smutsiga då eller ser du det mer som en förebyggande öronvård?

Hearts
0

Jag gör rent öronen en gång i veckan på mina 5 sphynxar. Det varierar mycket mellan katterna. En har nästan aldrig någon smuts, men två av dom ser det ut som man öser ut halvsmält chokladkola i massor. Jag använder alltid bara tops, som fuktats lätt i vatten. Blir alltid rent, så jag tycker inte att man behöver dyra specialmedel.

Vänligen/Bodil www.alabaster-sphynx.se

Cassia
0

Min kisse är oxå smetig i ögonen. Trodde att det var normalt eftersom de inte har ögonfransar som hindrar att damm och smuts kommer in… Berätta gärna vad vetrinären säger när du har varit där. Glad

zoolatri
0

#5 Chokladkola låter inte så gott;) Men det är en passande beskrivning för vad jag hittar i Miras öron. Jag ska prova fuktad tops, jag har använt torra.

#6 Det tänkte jag oxå, men det känns bra att få ett veterinärutlåtande.

kissan78
0

På min ena torkar jag ur med papper varannan dag och rengör med tops varannan vecka. Han har hemskt mkt smuts i öronen. Dem andra två jag har här hemma rengör jag nog högst en gång i månaden med tops och då har den ena nästan ingenting iaf. Så det är väldigt individuellt.

Ang ögonen så ska det aldrig rinna ur en katts ögon, däremot kan dem få "ögonkusar", lite brunaktigt klegg i inre ögonvrån och det varierar också från katt till katt. Den med minst örongegg har mest ögongegg ;) Det ska aldrig vara grönaktig klet eller rinnande oavsett färg.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

zoolatri
0

#8 Det brukar vara brunaktig, geleaktigt ögongegg här, aldrig gul-grönt eller varliknande. Ögonkusar var ett nytt ord för mej:)

kissan78
0

#9 Då är det inget farligt din kisse har :) Ögonkusar är som ett ord jag brukar använda om det, är möjligtvis ett mer lokalt uttryck ;) Vi människor brukar ju få lite gula ögonkusar när vi har sovit o även det i oilka mängd. Det är liknande som kissarna får. Vad det heter i "finnamn" har jag ingen aning om ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

raggorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 man köper det hos veterinären eller på apoteket, och vissa djuraffärer. Det är inte speciellt dyrt (ca 130 kr) och räcker i evigheter. Man ska ju inte pilla så långt ner med topsen och det här löser upp även det vax som bildats i örongången, bildas lätt bakterier där annars om katten har en del örongojs.

Hon är lite smutsig då (helst i ena örat) men eftersom jag badar henne 1 ggr/veckan ca så tar jag alltid öronen, klorna och "klohuden" på samma gång…tar 10 min så är det ju klart - så hålls hon ren och fräsch också. :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

zoolatri
1

#11 Appropå klohuden, hur gör du lättast den den? Jag gnuggar försiktigt mer fuktiga bommulsrondeller men finns det något effektivare sätt?

Hearts
0

Våtservetter för baby funkar bra tycker jag.

Vänligen/Bodil

kissan78
0

Jag använder skumgummidukar som blötts och sen torkar rent. Efter badet då det är uppblött redan.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

raggorgeous
0

först då jag duschar henne låter jag vattnet ur kranen duscha av under klohuden med ganska hör sprutt på vattnet, så "löser man upp" lite… sedan använder jag också vårservetter… funkar jättebra.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

zoolatri
0

Nu har jag fått flera bra tips så jag får helt enkelt prova mej fram, tack alla!

zoolatri
0

Hej igen.

Igår var jag hos veterinären som tyckte att Mira var väldigt fin och välmående.

Han såg inget konstigt med ögonen, så det blir väl helt enkelt gele där och ganska mycket av den varan emellanåt.

Ioma
0

Ögonsnor som jag kallar den där gelen som blir i ögonvrån får både mina siames och sphynx. jag brukar pilla bort det när det är för mycket bara.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se