Sphynx färg?
Halloj,,,
jag älskar ju rasen SPHYNX Så himla goa. Jag har länge velat mellan devon och sphynx. Men en fråga nu,, hur ser man färgerna på en sphynx? Jag menar, hur ser man om den är vit eller tex crememaskad då en crememaskad ju oxå är väldigt ljus.. Vet man det bara genom färgutfallet som ska bli eller kan man på något vis se det? Jag tycker det är otroligt häftigt med en ljus (vit) sphynx som har ljust blå eller ljust gröna ögon eller är oddyed .
Men en vit sphynx?, kollar man hörseln på dom oxå på samma vis som på vilken annan ras som helst,,, kanske är mycket konstiga frågor men för mej är det en del att ta in..
Jag försöker läsa på mera om rasen och jag tycker att jag har kommit en bit på väg. Sedan är det massor kvar att lära så som stamtavlor, hur man kan avla på ett sunt sätt iom att rasen inte är så stor ännu. Katt, kan jag. Hur man tar hand om dom,, det är ju inte så stor skillnad,, någon kräver mer än en annan och skrynklorna kräver ytterligare lite tid iom att dom är så sällskapliga men annars är det inte så stor skillnad,, bara på vad man måste göra och inte med dom.
Kamma och reda ut tovor behöver man ju tex inte göra.. Men iom att jag trots allt är uppfödare så vill jag ju hjälpa till att föra en ras jag tycker om framåt på ett bra vis. Jag har funderat lite på att kanske vara fodervärd (hona) då man ju har så himla mycket stöd i ryggen, men samtidigt så om man köper en katt till avel (hona) har man ju minst lika mycket stöd iaf..
Jag vet inte vad som skulle vara bäst faktiskt. Jag har ju NFO honor hemma så hona skulle vara alternativet för en annan ras då jag INTE vill riskera någonting med tjuvparningar etc som kan vara väldigt lätt hänt.
Någon som har några råd och tips gällande detta? Tack så jättemycket på förhand. //Linda
Det är inte så svårt att se skillnad på en vit sphynx och en crememaskad, iaf inte när dem är nybadade ;) Hoppas någon som har dem färgerna kan lägga in bilder på dem.
Hörseln måste testas på en vit sphynx också, det är samma hos alla raser oavsett mängden päls ;)
Det svåraste med att avla på sphynx är att det är otroligt mycket hcm. Tyvärr är det många uppfödare som inte tar så seriöst heller på det hela vilket försvårar ytterligare. Vill du vara "garanterad" att ha stöd så vänd dig till en seriös uppfödare, vare sig du bestämmer dig för att ta en hona på foder eller köpa en direkt. Hur man vet vilka som är seriösa?! Det är inte så lätt, jag lär mig ff men det som hjälpt mig mycket är att se hur uppfödare väljer att avla på katterna dem har. Vissa testar inte för hcm inom det program som finns, vägrar visa andra själva scanningspapperet där värdena är ifyllda. Vissa testar inte alls för hcm öht. Då det är ett mkt stort problem så vänd dig till en uppfödare som tar det på allvar.
Tror som du att en hona nog är lämpligast särskilt om du nu faktiskt vill börja avla på sphynx med. Själv föredrar jag hankatter men dem är somlite svårare att få ungar på ;) Min första sphynx var en hane och med honom har jag lärt mig rasen innan jag började med aveln. Sen min andra sphynx vart en hona jag tog på foder. Deras dotter blev min första avelshona och hon lämnade bara en dotter efter sig till mitt katteri.
Mitt bästa tips är att fortsätta som du börjat med att lära dig, skynda långsamt är vad jag tror det bästa för all avel!
Lycka till i din dröm efter en nakenfis!!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se