Stamnamn?
Vad är bäst om man vill börja som uppfödare? Att skaffa stamnamn först, eller ta en kull först, och se om man gillar det? Är det mycket svårare att få låna avelshane om man inte har stamnamn?
Du har inte funderat på att vara halvfodervärd först? Det kan vara ganska bra om man skulle vara osäker hur man vill göra.
Jag vet inte om det är svårare om man inte är registrerad uppfödare med hane. Men jag hoppas att erfarnare personer som kan svara dig.
Jag skulle gärna bli halvfodervärd. Jag har en liten sphynxflicka, och hon är fritestad för HCM, så jag var jättesugen på att låta henne få ungar. Men idag fick jag veta att hennes bror har fått diagnosen HCM, så det kanske inte är så lämpligt…
Hur stor betydelse har det om syskon har HCM?

HCM är rätt stort på sphynx vilket gör att det är rätt så svårt att ta bort alla "riskindivider" ur aveln. Men man måste avla med stor urskillning.
Din flicka är inte fritestad för HCM, hon är scannad utan anmärkning. HCM är en progressiv sjukdom som kanske inte kommer att visa sig förrän katten blir äldre. Att ett helsyskon har sjukdomen betyder att åtminstone en förälder med strösta stannolikhet har HCM och att din flicka kan ha ärft anlaget. Procentuellt ärver 50% av ungarna till en drabbad katt sjukdomen. Den drabbade katten behöver inte själv ha utvecklat sjukdomen ännu.
Eftersom din flicka med 50% sannolikhet inte kommer att få sjukdomen, kan hon vara bra för aveln. Men jag skulle råda dig att ha kontakt med en erfaren uppfödare som du litar på som kan vara din mentor in i uppfödning. Jag är inte uppfödare alls, men jag skulle överväga att försöka spara henne fertil till hon kunnat göra sin 3-årsscanning - då man kan vara lite mer säker på att hon inte utvecklar sjukdomen (de flesta sjuka katter visar inga tecken på ultraljud första året). Kan hennes uppfödare vara ett stöd för dig.
Jag tror att jag förstår. Jag och katten ska på lite utställningar framöver, så jag hoppas hitta någon som vill vara lite mentor för mig. Min lilla flicka är inte så liten egentligen. Hon är tre år nu, så risken för HCM är kanske lite mindre än för en ettåring.
Jag vet att man kan få låna en hankatt och "betala" med en kattunge, men går det att göra tvärtom, låna ut sin hona till någon annans uppfödning, och få behålla en av ungarna. Uppfödaren med hankatt får sälja ungarna under sitt stamnamn. Går det, eller blir det för krångligt?

Har aldrig hört om just den varianten förut, men det kanske går…
Om hon är ua-scannad efter 3 års ålder är risken mindre för att hon kommer att utveckla HCM samtidigt som du kanske närmar dig gränsen för när du säkert kan ta den första kullen. Jag tror att bäckenet stelnar eller något ditåt så att äldre honor kan få svårt att föda sina ungar. Var är alla uppfödare härinne? Jag vet ju knappt om jag fattat saker och ting rätt… Om vi uttrycker detta om HCM på ett vettigt vis. Jag är "rädd" för HCM och är rätt petig med vad jag väljer för katt (efter att ha förlorat min cornish i HCM i december). Men när jag tittar på vad som känns ok för mig så blir det såhär: Om mamman scannats ua efter 3 års ålder och pappan själv scannats ua + hans föräldrar efter 3 års ålder (hanar går ju oftast inte så bra att hålla fertila i 3år) då skulle jag köpa avkomma även om honans syskon fått HCM. För alternativet vore att klippa alla möjliga grenar av avelsbasen och då skulle vi istället få en explosion av andra hälsoproblem för att det fanns för liten genetisk variation vilket vore förfärligt. Det är den smala basen som just nu gör att just sphynx har relativt hög andel HCM-drabbade idag.
Nu valde jag den lite oortodoxa vägen att köpa en omplacering som därför själv är skannad ua vid 4 års ålder (och en cornishflicka som var ua vid 6 års ålder trots att hon har en tveksamhet i att hon fått en unge med HCM) Och jag kan definitivt inte avla… med två kastrater blir det inte fler… Jag känner mig rätt osäker på avel, så kanske att jag någon gång skulle kunna tänka mig att vara fodervärd för att få vara med lite i utkanten av ett avelsarbete.
Tack! Kul att möjligheten att skaffa ungar fortfarande finns. 
Det vore så roligt att få uppleva att ha kattungar hemma… Så länge min lillflicka är fertil, så kan jag ju inte bli fodervärd. Vet dock inte om jag i nuläget har tillräckligt mkt kunskap för att starta egen uppfödning. Men jag vill gärna få råd, och höra åsikter från alla, uppfödare eller inte. 
Som TamlinsMatte skrev så är HCM ett problem bland sphynxar… Är man helt ny så tycker jag det är dessto viktigare att ha en hona som är scannad utan anmärkning och att det i iaf 3 generationer bakåt även är så. Det är svårt har jag märkt att få tag på en sphynx med "fria" (inget har setts vid scanningstillfället) släktingar i flera led.
Vart bor du någonstans? Har du bra kontakt med din katts uppfödare? När jag började intressera mig för avel så fick jag en mentor som jag lärt mig mycket från. Sen den första kullen(cornish rex) som föddes här var under den uppfödarens stamnamn. Likadant med "min" första sphynxkull, det var på en hona jag var fodervärd till. För mig har det varit jättebra lärdom att få kontakt med andra uppfödare och ha deras stöd. Att sen läsa på ordentligt om både avel och även om den ras man är intresserad av. Sedan utifrån det skaffa sig en avelskatt, jättebra om man som LykkeLii skrev börjar som halvfodervärd.
Det finns kunnigare uppfödare än mig men jag har väldigt starkt i mitt minne hur det är att komma som ny med en massa funderingar så om du vill får du gärna höra av dig till mig.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack så mycket, det är verkligen jättesnällt att jag får fråga dig. Jag bor i Växjö. Har länge tänkt att jag ska kontakta min katts uppfödare, men än så länge har det inte blivit av. Då kissen var en omplaceringskatt har jag aldrig haft någon kontakt med uppfödaren. Ska försöka vara med på en utställning framöver, så jag kan träffa några uppfödare, och höra vad de tycker om min kisse.