En massa frågor...
Här kommer en hel massa frågor om utställning och uppfödning:
Hur förbereder man en sphynx för utställning? Är det bara att bada dom, klippa klorna, eller finns det något sätt att göra dom lite extra fina?
Min katt har ärr efter en annan katt som rev henne, spelar det någon roll på utställning? Spelar åldern någon roll?
När bör man sluta avla på en katt, finns det en allmänt accepterad övre åldersgräns?
Behöver man undersöka om katten har eller har haft navelbråck innan man låter den få ungar?
Som uppfödare, hur avgör man om en kattunge lämpar sig för framtida avel?
Vad önskar ni som är uppfödare att ni hade vetat innan ni började föda upp katter?
Hur fungerar det när man säljer kattungar med respektive utan avelsrätt, hur säkerställer man att de utan avelsrätt blir kasterade/steriliserade? Hur mycket skiljer det i pris?
Ville bara berätta att jag har besökt min andra kattutställning någonsin. Inte med katt, utan bara för att tilla, och se hur det går till. Två sphynxar var med. En hane från mumsikoff, och en liten unge från vintermånen. Kattungen var så fin, och hon charmade alla, inklusive min lillasyster, som hade följt med med den fasta föresatsen att inte be att få klappa någon katt. Tänker anmäla mig till en utställning i karlshamn i september. Det ska bli så spännande!
Jag är en riktigt novis men lite kan jag svara på
Jag gjorde ren öronen på katten och tvättade kroppen. Jag klippte även klorna och gjorde ren dem med tops…Sedan så var hon så fin och jag behövde inte göra något på utställningen …
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Tack så mycket, kul att någon svarar! 
Jag badar vissa av mina sphynxar inför utställning, vissa behövs det inte, annars klipper jag klor och rengör klofalsar samt rengör öron.
Jag har flertalet katter med ärr och de har blivit både NOM och BIS och ingen domare har kommenterat det hela.
Jag tog en sista kull på min 6 åriga hona i år, hon är i gott skick och skulle utan problem ha fler men jag tycker det är dags för pensionering nu. Hanar som är ok med att vara fertila (dvs inte skriker, strilar, går ner sig i vikt etc) hade jag kunnat hålla fertila hela deras liv.
Du får inte avla på en katt som har haft eller har navelbråck. Du måste skicka in intyg på detta för att registrera kattungar.
För mig spelar flertalet saker in om jag anser en katt vara avelsmaterial, först och främst om det är en frisk linje HCM mässigt, om katten är frisk, om den är snygg eller har annat att bidra till avelsbasen som tex en unik stamtavla.
Hur beroende man fort blir, hur mycket sorg det innebär och hur mycket man får försaka då det är väldigt dyrt med avel, jag ångrar mig inte idag men jag tror inte jag hade börjat om jag hade vetat vad jag vet idag. Naturligtvis finns det massor med fantastiska saker med avel, annars hade man inte fortsatt men det är ingen dans på rosor.
Säljer du en okastrerad katt kan du enligt Svensk lag inte kräva att de nya ägarna kastrerar den så vill du vara helt säker på att en katt inte går i avel får du kastrera innan leverans. Vi har kastrerat alla våra sällskapskissar sen första början och har aldrig haft några problem.
Vi tar 8-10.000 kr för en kastrerad sphynx till sällskap/utställning och ca 18.000 kr till avel.
Stort tack!
Jättebra att få råd från folk som vet lite mer än vad jag gör. (Men kastrerar man katten vid 12 veckors ålder?) Förstår att det både är en hel del beskymmer och oro förknippat med uppfödning. Men katter och kattungar i allmännhet, och sphynxar i synnerhet är ju bara SÅ underbara…
Så lite så :)
Jag kastrerar mina kattungar vid 12-14 veckor ungefär, de ligger då på 1,5-2 kilo och det går strålande, lämnar vid 8 och när jag hämtar vid 11-12 är de oftast uppe och leker redan.
Jag frågade en vett här i stan och han blev nästan arg att jag frågade om han kunde göra det på så "unga" katter??!! Men men jag skall fråga på alla ställen….FÖr som jag förstått det så är det nedsövningen som är det svåra och vetten måste veta vad han gör…. Så tar de på sig att kastrera så små så är de också väldigt duktiga (visst då ?) 
Jo det är sövningen som är det största problemet även om det är pillrigt med små honor och äggstockar också. Hittar man en dansk vette är det perfekt, de verkar alla utbildade i det och duktiga :)
Det jag inte förstår är varför de inte sätter sig in i och lär sig det. Ovillighet bara som jag tar det pga att det handlar om katter.
Men jag skall leta vidare…kommer ju ta ett tag före jag tar ngn kull överhuvudtaget 
Om ni bor i närheten av Göteborg så vet jag en veterinär som kastrerar tidigt. Jag kastrerade 3 cornishpojkar innan de flyttade till sina nya familjer i våras.
-- Eternity is a very long time --
Sundsvall här….lite långt :-D Men i sommar så blir det göteborg för hela familjen minus kissen då 
#11 Vet en vette i Umeå som gör det, är ju något närmare Sundsvall än Göteborg iaf :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se