Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 4760 ggr
almira
0

lite funderingar

Hej på er alla kattälskare.

Jag har blivit just kär i sphynx katter (har själv en katt) och funderar på att skaffa mig en ny kattkompis. Men jag undrar varför är det så dyr med en sphynx jämfört med andra raser? det kan gå upp till 12000 kr. ( så vitt jag vet)

Vet ni vad en sphynx kan kosta? kan man få tag på en sphynx/don sphynx unge, eller lite äldre sphynx/don sphynx lite billigare?

Tack på förhand.

TamlinsMatte
0

På det stora hela motsvarar nog sphynxens pris mer vad det faktiskt kostar att föda upp en kattunge, snarare än att uppfödarna gör några stora förtjänster. Tester och scanningar och parningsavgifter är rätt kostsamt.

Men även om en unge kan kosta 12000kr kan du nog räkna med att spannet är 8-12000kr. Tipset är att du kollar på Blocket med inställningen "hela landet" för att få en uppfattning. Var bara noga med att kattungarna faktiskt har stamtavla, och gärna att deras föräldrar är scannade.

En äldre katt är oftast inte så dyr i inköp. Jag köpte min 4-årige hankastrat som omplacering och betalade långt ifrån 12000kr för honom. Dessutom slapp jag den vilda slyngeltiden så jag tycker nog att jag vann allt på att få en 4-åring istället för en 12-veckors.

almira
0

#1 Tack för svaret. Jag menar så att en uppfödare som föderupp t ex. katter av rasen burmila gör samma tester och har lika mycket kostnader under kattens förlossningar och veterinär besök osv. och det ska inte finnas någon skillnad mellan en uppfödare av en ras till en annan. eller är det jag som är helt ute och cyklar?!

Angående att ta emot en vuxen sphynx. Är det mera jobb med en vuxen Sphynx eller inte! Vad kan det finas för nackdelar att ta emot en sådan katt. Jag har en uppfattning av att katter som omplaceras är ofta de som inte trivs och är för jobbiga och av just denna anledning vill ägaren inte ha den kvar helt enkelt. Har jag rätt i detta?

TamlinsMatte
0

Jag tror inte att det är något krav på rättvisa när det gäller handel - precis som ett par Levis-jeans förmodligen egentligen inte kostar mer än ett par från BIKBOK att tillverka. Men marknaden styr priset - efterfrågas något kostar det mer. En rätt krass inställning när det gäller katter, och förstås menar jag inte att man kan sätta ett pris på kärlek. När det gäller katter är det nog också så att de flesta rasers uppfödare går med förlust, och sphynxarna kanske i alla fall närmar sig vad de faktiskt kostar att föda upp. Men samtidigt som antalet uppfödare fullkomligt exploderat de senaste åren så har prisspridningen blivit större. Idag kan du hitta en kattunge för 8-9000. Det som tyvärr också ökat är lite mer suspekt avel. En oregistrerad kattunge kan kosta en hel del - och är egentligen inget annat än en huskatt. Och där har man ingen chans att veta hälsostatus eller hur nära släkt föräldrarna egentligen är. Det är också rätt stor skillnad mellan olika registrerade uppfödare vad de testat sina katter för och på vilket sätt de tänker runt sin avel.

Skillnaden mellan en vuxen sphynx och en unge vet jag inte så mycket om, jag har bara en vuxen pojke. Jag har dessutom köpt mina cornish rex som vuxna också. En katt kan omplaceras för att den har "felbeteenden" men det är långt ifrån alltid. Min katt har ett fantastiskt temperament och ääääälskar människor. Han var inte till problem hos den uppfödare där han bodde. Men han fick stå tillbaka för alla andra katter i gruppen och fick inte så mycket ensamgos som han nog hade önskat. Han omplacerades för att han skulle få det bättre, inte för att han var bråkig och besvärlig. Här har han bara en katt att slåss om uppmärksamheten med och det har aldrig varit några problem att ta in honom i mitt hem. Tidigare hade jag en cornish som omplacerades för att hans familj inte hade tid med honom sedan de fick barn, och dessutom var rädd för barn. Inte heller han hade några andra egenheter som gjorde honom märklig. Han avled tyvärr i julas, och för två veckor sedan kom mitt nya tillskott - en cornishhona som också omplacerats från en uppfödare. Fantastiskt snäll flicka, väldigt på i sin kärlek till människor och tar lätt över från alla katter. Hon hade det fortfarande perfekt hos sin matte (som saknar henne något alldeles förtvivlat nu) men för att undvika att hon föll i rang efter kastraktion, fick hon bli min kelkatt istället.

Många omplaceringar är rätt oproblematiska, och från uppfödare beror det ofta på att gruppen rangordnar sig annorlunda efter att en katt kastrerats. Från privatpersoner tycker jag mig se att det oftare beror på att människor kanske inte helt kunnat sätta sig in i livet med en mycket aktiv ras - eller att livet för människorna förändrats så att katten inte passar in. En del "felbeteenden" kan också ha väldigt tydliga orsaker - som att katten inte kommer överens med andra katter - och då löser flytten det som gjort att beteendet blivit fel eller besvärligt.

Fördelen som jag ser med omplacering är att du i högre grad vet vad du får vad gäller personligheten. Och att du slipper den galna tiden med katten precis överallt. Nackdelen kan vara det du beskriver, att katten kab omplaceras pga ett felaktigt beteende. Förhoppningsvis talar den tidigare ägaren om det - men det kan man inte lita på om man svarar på en annons. Det jag har föredragit när jag fått omplaceringar har varit att jag synas i sömmarna av den tidigare ägaren, de vill träffa mig och undersöka att jag verkligen är den perfekta matte jag ger mig ut för att vara. Hade de varit mindre nogräknade hade jag blivit mer misstänksam. Ytterligare en nackdel, om man har katt sedan innan, är att det är lite mer ansträngande när man introducerar lite äldre katter för varandra. Jag, som tidigare gjort det med olyckliga hittekatter och senare med omplaceringar - har aldrig varit med om att det inte gått. Men den första tiden kan bli lite gruffig…

almira
0

#3 Tack för svaret. Glad

mina-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag tror att priset på en katt har ett stort samband med tillgång och efterfrågan. Därför är just sphynxen ganska dyr. Men frågar du en sphynx ägare så är priset för denna otroligt charmiga, kärvänliga och underbara katt egentligen inte alls mycket.

Väljer du att skaffa en sphynx har du gjort ett superbra val ;-)

almira
0

Jag älskar nakisar ;) de är så vackra/speciella. Tycker ni att det är bra att vara på jäkt på en sphynx ungvuxen som skall omplacerias i stället för en sphynxunge?

TamlinsMatte
0

Det beror nog på vad man vill ha av sin katt. Vill man allra helst få se sin katt från att den är liten ska man nog vänta lite och få ihop pengarna att lägga på just en liten bebis. Tycker man istället, som jag, att bebis- och tonårstiden är mer besvärlig än den är ljuvlig och gärna går direkt på vuxenlivet tillsammans är en omplacering perfekt. Men man får lägga mer tid på att få de sociala relationerna katterna emellan att fungera. Å andra sidan, Lonsen har under tiden jag skrivit detta kastat sin leksak i min kaffekopp (från golvet!!) och studsar själv omkring som en duracellkanin - så jag vet inte hur mycket jag vann på att köpa en 4-åring Obestämd

almira
0

#3 Hahaha! Roligt att läsa om din katt. Jag är lite rädd att t ex köpa en tre årig sphynx och ha den hemma och komma på att t ex katten har fel beteende eller är för jobbig och just av denna anledning blev den omplacerad.

kissan78
0

Som uppfödare kan jag svara på varför sphynx är lite dyrare än andra raser… Det är så "enkelt" att det är mycket dyrare parningsavgifter (det man betalar för lån av hane) på sphynx än tex på cornish som är min andra ras. Ett ex. I språngavgift brukar det kunna kosta 500-1000 för en cornish, på sphynx är språngavgiften från 1500 och uppåt. Per kattunge betalar man för cornish runt 1000-1500 till hankattsägaren, på sphynx ligger summan ofta runt 2500-4500! När man räknar på vad man ska ta betalt för sina kattungar ska man räkna alla utgifter i en kull. Har bara gjort uträkning för vad det kostar egentligen att föda upp cornish och där kostar kattungarna ca 8000/st, lägg på minst 2-3000 per kattunge så är vi uppe i vad dem kostar att föda upp. Då har jag inte räknat med alla komplikationer som kan tillstöta som kostar en hel massa extra.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

raggorgeous
0

Min tjej kostade 16.000 men jag kan lova att hon är värd varenda krona!! Kunde inte ha gjort en bättre investering!! Kyss

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

almira
0

#10 Personligen tyckre att katter är värda hur mycket som helst oavset hur mycket de kostade i inköpet. Skulle kunna betala hur mycket som helst om jag förmådde. Men tyvär så jag kan inte köpa en nakunge. :) ( förkortning., Nakenkatt+unge)
Det kanske blir en vuxen.

raggorgeous
0

#11 ja kärlek har inget pris, så är det :)
Hoppas du hittar din nakenfis :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

zoolatri
0

Själv har jag alldeles nyligen fått en ny familjemedlem i form av en snart 5 år gammal sphynx. Hon kostade inte i närheten av 16 000 men hade det varit priset hade jag ändå inte kunnat motstå att ta med henne hem.

Jag har snabbt blivit föräldskad i rasen, men framförallt i min egen nakenfis, även kallas ET av min kära mor;)

Så jag kan varmt rekommendera att köpa en "äldre" katt. Det har ju en del fördelar trots allt att få hem en redan uppfostrad katt.

almira
0

#13 kan jag få fråga hur mycket kostade din nakis i inköpet
Jag är bara lite rädd att få en ouppfostrad katt!!

TamlinsMatte
0

Du kan nog tänka att priset för en lite äldre katt ligger i spannet 3-6000kr om den är 2-5 år gammal.

I någon mån är nog alla katter lite ouppfostrade… men det är ju skillnad på att klösa i soffan när de tror att matte inte ser (vilket mina gör) eller att kissa på posten (vilket bara min förstörda katt som själv hittade mig gjorde).